Bukefalos 28 år!

Hjälp! Gå/spåra på åkrar??

ls2023

Trådstartare
Hej alla!

Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera, på åkermark. På Instagram t.ex. syns ofta hur hundmänniskor lägger spår och går på åkrar, hur vet man var man kan gå? 🤯 Är enda sättet att kontakta markägaren och/eller jakträttsinnehavaren eller kan man röra sig på åkrar som inte är sålda, och hur ser man om en åker är sådd eller används för jordbruk? Jag känner mig så himla dum som frågar men om jag inte frågar får jag ju inget svar 😅 Jag förstår såklart att det inte är tillåtet att förstöra någon annans mark eller grödor så jag har inte vågat mig ut på sådan mark överhuvudtaget.
 
Jag frågar markägaren/bonden innan jag spårar på deras mark när det kommer till äng, åkerjord eller vall av ren respekt. Dom flesta brukar låta en spåra men uppskattar att man frågar först.
Vissa markägare är ok att spåra på deras mark alla dagar om året oavsett sådd medans andra har vissa tider på året där dom är ok att man spårar.
 
Jag frågar markägaren/bonden innan jag spårar på deras mark när det kommer till äng, åkerjord eller vall av ren respekt. Dom flesta brukar låta en spåra men uppskattar att man frågar först.
Vissa markägare är ok att spåra på deras mark alla dagar om året oavsett sådd medans andra har vissa tider på året där dom är ok att man spårar.
Hur vet man vem som är markägare?
Tycker det är supersvårt att veta. Åkrar finns lite här och var och inte alltid det finns hus eller gård i närheten där man kan knacka på 😅
 
Snälla!

Fråga alltid markägaren innan ni går på åkrar/vallar! I synnerhet under vår, sommar och höst.
Vintertid på snötäckt mark, så är det sällan problem

Via lantmäteriet kan man ta reda på vem som är markägare, lite bökigt men gratis.

Folk som rör sig över en vall (äng före vallskörd) före skörd, kan göra så att skörden minskar när gräset plattas till.

Det heller inte givet att det som ser ut som en stubbåker, inte är nysått med en plöjningsfri metod.

Allemansrätten ger ingen som helst rätt att beträda brukade ytor.

Får jag som markägare/brukare/arrendator en fråga om att nyttja någon del av min mark för t.ex. hundträning, så försöker jag tänka efter om det finns någon lämplig yta, men det är inte alltid det finns.

Varför ska man förresten vara just på åkermark för att lägga spår? vad är det för fel på skogsmark eller för tillfället oanvänd betesmark?
 
Hur vet man vem som är markägare?
Tycker det är supersvårt att veta. Åkrar finns lite här och var och inte alltid det finns hus eller gård i närheten där man kan knacka på 😅

Med fastighetsbeteckningen från Min Karta kan du kolla på Lantmäteriet.

Men som @skogaliten säger, generellt är det inte ok att gå på en åker i drift, den ingår inte i allemansrätten.
 
Men som @skogaliten säger, generellt är det inte ok att gå på en åker i drift, den ingår inte i allemansrätten.
Och behöver man ändå göra det så korsar man den genom att försiktigt gå längs ett dike eller liknande, från punkt A till punkt B. Att strosa runt eller utföra aktiviteter på själva åkerytan är något annat än den möjlighet att varsamt passera som det finns utrymme för.
 
Jag frågar markägaren/bonden innan jag spårar på deras mark när det kommer till äng, åkerjord eller vall av ren respekt. Dom flesta brukar låta en spåra men uppskattar att man frågar först.
Vissa markägare är ok att spåra på deras mark alla dagar om året oavsett sådd medans andra har vissa tider på året där dom är ok att man spårar.
Okej, tack för ditt svar 😊
 
Varför ska man förresten vara just på åkermark för att lägga spår? vad är det för fel på skogsmark eller för tillfället oanvänd betesmark?
Jag kan förstås bara prata för mig själv, men alla tävlingssporter i spår går inte på skogsmark som exempelvis i IGP/BSL/FH spår. Där vill man ha någorlunda plan mark där gräset inte är högt.
Jag hör till dom som spårar på all typ av mark, men som sagt har jag alltid frågat tillhörande markägare vad som anses ok och inte på deras mark av respekt, för alla har olika regler på sina marker.
 
Snälla!

Fråga alltid markägaren innan ni går på åkrar/vallar! I synnerhet under vår, sommar och höst.
Vintertid på snötäckt mark, så är det sällan problem

Via lantmäteriet kan man ta reda på vem som är markägare, lite bökigt men gratis.

Folk som rör sig över en vall (äng före vallskörd) före skörd, kan göra så att skörden minskar när gräset plattas till.

Det heller inte givet att det som ser ut som en stubbåker, inte är nysått med en plöjningsfri metod.

Allemansrätten ger ingen som helst rätt att beträda brukade ytor.

Får jag som markägare/brukare/arrendator en fråga om att nyttja någon del av min mark för t.ex. hundträning, så försöker jag tänka efter om det finns någon lämplig yta, men det är inte alltid det finns.

Varför ska man förresten vara just på åkermark för att lägga spår? vad är det för fel på skogsmark eller för tillfället oanvänd betesmark?
Tack för ditt svar 😊 Det är inget fel alls att vara I skogsmark men för egen del vill jag kunna variera underlaget för att få en spårsäkrare hund, vi spårar även på kortklippt gräs, spår, asfalt osv.

Jag vet inte om jag skulle se om det är oanvänd betesmark heller eller om det är åker/äng/vall så jag har undvikit allt för att jag är så rädd att förstöra 🙈
 
Beror för min del vilken årstid det är, jag tillåter aldrig spår träning under barnkammartiden. Anledning stör djur, men jag är väl ovanligt petig med det har jag förstått. Vi sa av samma anledning nej till att släppa mark till orienteringstävlingar under samma tid. Inte poppis .
 
Beror för min del vilken årstid det är, jag tillåter aldrig spår träning under barnkammartiden. Anledning stör djur, men jag är väl ovanligt petig med det har jag förstått. Vi sa av samma anledning nej till att släppa mark till orienteringstävlingar under samma tid. Inte poppis .
Det är väl inte alls petigt tänker jag 😊
 
Snälla!

Fråga alltid markägaren innan ni går på åkrar/vallar! I synnerhet under vår, sommar och höst.
Vintertid på snötäckt mark, så är det sällan problem

Via lantmäteriet kan man ta reda på vem som är markägare, lite bökigt men gratis.

Folk som rör sig över en vall (äng före vallskörd) före skörd, kan göra så att skörden minskar när gräset plattas till.

Det heller inte givet att det som ser ut som en stubbåker, inte är nysått med en plöjningsfri metod.

Allemansrätten ger ingen som helst rätt att beträda brukade ytor.

Får jag som markägare/brukare/arrendator en fråga om att nyttja någon del av min mark för t.ex. hundträning, så försöker jag tänka efter om det finns någon lämplig yta, men det är inte alltid det finns.

Varför ska man förresten vara just på åkermark för att lägga spår? vad är det för fel på skogsmark eller för tillfället oanvänd betesmark?
Många spår i appellen går på åkermark så då vill man ju gärna träna på samma typ av mark. Föredrar dock skogen.
 
Hur vet man vem som är markägare?
Tycker det är supersvårt att veta. Åkrar finns lite här och var och inte alltid det finns hus eller gård i närheten där man kan knacka på 😅
När jag letade efter uppställningsplatser för att kunna ha bikupor så letade jag upp platsen på hitta.se för att få fastighetsbeteckning och skrev sedan in det på lantmäteriets hemsida för att få veta men som äger. Här är det långt ifrån alla fastigheter som har bostad och ägaren kan bo i en helt annan del av landet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp