Hjälp! Halt hund!

G

glee

När Selma skulle få sin mat idag vid 18.30 upptäckte jag att hon haltade lite. Hon hade legat och sovit länge så jag tänkte att hon kanske bara var lite stel. Efter hon hade ätit verkade hon gå normalt igen så jag trodde hon hade legat konstigt bara så benet somnat eller något.

För någon timme sen när hon låg i soffan gick jag dit och sa åt henne att vi skulle gå ut. Hon reste sig men flyttade sig bara en bit, såg att hon satt lite konstigt med benet. Jag lyfte ner henne från soffan och hon kunde knappt gå, verkade jättestel. Hon ville liksom inte sätta ner höger baktass riktigt. Vi gick ut en liten stund och när vi kom in så kollade jag och husse igenom henne ordentligt. Hon har inte ont när man trycker någonstans. Men jag är rädd att hon kanske har mer ont än vad hon visar. Om man lyfte vänster bakben kände man att hon spände det, men höger ben kändes helt slappt. Det gick att lyfta hur lätt som helst.

När hon gick och la sig i korgen såg jag att hon knappt böjde benet. Hon låg och vilade ett tag, sedan gick hon upp och då såg det ut som att båda benen var helt stela. Såg också att hon böjer kroppen lite grann, ungefär som när en häst är ställd åt höger. Vänster sida är alltså lite utåtböjd.

Jag blir så RÄDD och jag vet inte vad jag ska göra. Vet inte hur allvarligt det är med en halt hund. Ska jag akutringa vet eller ska jag vänta till imorgon? Eller ska jag vänta ännu längre?

Jag vet att hon inte har hoppat snett eller något, för jag har varit med henne hela dagen. Eller det skulle väl vara om hon kommit snett men inte reagerat så att jag inte märkt något.

Det konstiga är att när vi var ut nyss så travade hon och galopperade och såg normal ut. Men precis innan vi gick ut haltade hon litegrann. Fast inte lika mycket som innan.. Det verkar vara värst precis när hon har vilat.

Kan det vara ryggen, höfterna, muskelsträckning? :confused:

Hoppas någon är vaken och kan svara nu för jag vet inte vad jag ska göra. Jag kanske överdriver och är hönsmamma som vanligt, eller så är det allvarligt när det ser ut såhär. Hjälp :(
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Jag är ledsen att jag kanske inte kan hjälpa dig så mycket men jag vet precis vilken skräck du har...
Det finns inget värre än att inte veta vad det är för fel...
Skulle jag ha varit i din sits just nu så hade jag nog ringt vet i morgon bitti för att konsultera...
Men känner du att det är för lång tid så kolla om det finns någon som har jourtelefon som du kan prata med...

Håller tummarna allihop här hemma
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Äntligen någon som svarade.
Ja, jag ska ringa vet imorgon. Selma sover nu och hon lär ju inte dö i sömnen även om det känns som att hon kommer göra det. :p

Blir bara så rädd. Läste nyligen om en staff som fick avlivas ung och hans symptom liknade de här. :( Men jag har också suttit och läst i alla hundforum jag kan hitta och det verkar inte vara så ovanligt problem med hundar som haltar när de vilat.

Nu ska jag bära upp Selma och så får hon sova på min kudde inatt. :love:

Får rapportera imorgon om hur det går..
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Väntar ihärdigt på svar...
Jag tror att det gör henne gott att få sova hos "mamma" när hon inte mår hundra...
Lycka till imorgon
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

verkar det inte var något annat fel så hade jag avvaktat (fast man kan alltid ringa till vet för säkerhets skull).
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Nu på morgonen när hon hoppade ur sängen haltade hon nästan ingenting. Travade och galopperade som vanligt på promenaden. Hon fick busfnatt ute och sprang runt fort, det såg lite konstigt ut, inte som hon brukar göra, men jag tror inte hon skulle springa runt så om hon hade ont..

Nu springer hon runt och busar, hoppar upp i sängar och soffan och går i trappan. Så hon är mycket bättre. Liite haltar hon kanske när hon skrittar.

Nu kommer jag såklart avvakta eftersom det blev såhär mycket bättre över en natt. :) Hon får ha täcke när vi går ut så hon inte blir kall, ifall det skulle vara något med musklerna..
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Vad skönt att det är bättre :banana: ... Hoppas du inte behöver kontakta vet...
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Nu har vi ringt veterinären. I morse var hon som sagt bra men sen började hon halta rejält igen.. Nu märks det inte så mycket. Vet sa iaf att det är antagligen en vrickning, då har de bara ont ibland så det är därför det kommer och går.

Så nu ska vi ta det lugnt några dagar och hoppas på att det blir bättre. Känns skönt att ha pratat med en veterinär iaf. :)
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Skönt att vet lugnade dina nerver... Alltid jobbigare när man inte vet som sagt... Hoppas Selma mår bättre snart (för både din och hennes skull)
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Tack. :)
Ska resa bort imorgon, det är lite jobbigt.. Men min pojkvän ska ringa varje dag och berätta hur det är med Selma.
 
Sv: Hjälp! Halt hund!

Jag vet att det här är väldit länge sen, men jag måste göra. Vad var det för fel på din hund?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
789
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 184
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 689
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp