Bukefalos 28 år!

Hjälp.Hård i munnen!!!

borderka

Trådstartare
Hej min kompis har en fullblods valack som jag brukar rida på,men vi har liten problem för att han är hård i munnen så man år inte honom i form går inte å backa med honom och han är svårt å stoppa ibland.Han var galopphäst i 11 år och han är 12nu så ibland när man rider ut så börjar man galoppera men det gå inte å stoppa honom sen.Vad ska vi göra?? Behöver värkligen hjälp.Väntar på svar.

http://http://www.freewebs.com/torsdagsgalopp080724del1/torsdag%20080724%20085.JPG[/IMG]
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Det låter som att det är dags att ta hjälp av en tränare och börja om från början. Dessutom tror jag att det är en bra ide att låta bli att rida ut tills ni kan få bättre kontroll över hästen: tänk om han galopperar rakt ut på en stor väg och blir skadad?
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

En viktig sak at tänka på med fullblod är ju "hårdare" man drar i munnen desto snabbare ska dem springa, dem är lärda det från början i galoppträningen.

Formen kommer inte ifrån munnen så det har nog inget med hårdheten i munnen att göra. Rid mycket i skogen och klättra så att han får göra av med energin och galopperainte ute förräns ni har kontroll över honom. Ett snabb-galopperande fullblod är inte att leka med..

Ta hjälp av en tränare gällande formen och jobba mycket med säte och ben, mycket lösgörande övningar och mycket klättring.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

sluta dra hästen i munnen till att börja med. skaffa en duktig träönare som kan hjälpa er.Innan det händer en olycka.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Håller med, plus att jag inte riktigt förstår varför man ryggar en häst som inte går i form. Ryggning fungerar inte som "bestraffning" om hästen inte lyssnar på förhållning.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Som någon skrev tidigare så betyder det för en galoppör att han ska springa fortare när du tar tygeln.
Sen du skriver att du inte får hästen i form för att han är hård i munnen, så låter det mer som du är ute efter att få hästen och kröka på nacken, och inte att gå i form.
Hästen behöver skolas om ordentligt efter en sådan lång galoppkarriär. Skaffa en tränare är mitt tips.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Alltså det är inte så att vi galoperar ute óch sånt bara han börjar galopera av sig själv och man har svårt att hålla honom.Jag undar mest om man kan mjukna honom lite så att han blir mjuk och känner bettet i munnen.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Håller med, plus att jag inte riktigt förstår varför man ryggar en häst som inte går i form. Ryggning fungerar inte som "bestraffning" om hästen inte lyssnar på förhållning.

att lära en häst backa under ryttare och på marken har för mig ingenting med bestraffing att göra. Att kunna backa ska hästen kunna göra lika väl som att den ska kunna stanna, gå fram och flytta för tryck i alla lägen under sadel och på marken.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

skaffa en tränare och börja gärna om från början, jobba upp en bärighet och få hästen att bli lyhörd i skritt sen trav och slutligen galopp. rid inte i tempon ute så att hästen går över i galopp, ta lugnare turer och varera gärna träningen med tömkörning, det har fungerat bra på div travare som går på trav samtigit som de ridtränas.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Som tidigare nämts så kommer han mjukna i munnen den dagen du mjuknar i handen. Galopphästar är lärda att springa fortare ju hårdare du tar den i munnen.
Formen kommer bakifrån och majoriteten av alla galopphästar har inte de musklerna som krävs för att bära upp sig själv på ett korrekt sätt. Eftersom han tycker det är jobbigt att arbeta springer har ifrån arbetet och då drar du troligen hårdare i munnen. Du måste ta hjälp av en tränare och börja rida med vikthjälperna.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

Om ni ska dra ihop hästen i form genom munnen och likaså få hästen att rygga endast via munnen, så tycker jag ni är fel ute. Jag brukar använda sätet till sådant. Ta hjälp av en tränare och rid först och främst med sätet.
 
Sv: Hjälp.Hård i munnen!!!

som andra redan har nämt så är det viktigt att inte börja dra i munnen på honom utan lösgöra hela kroppen på hästen med hjälp av olika övningar. det kan vara tex volter, serpentiner, övergångar och flytta undan för skänkeln. är hästen lösgjord så blir den fin i munnen också:)

har du ingen bana eller liknande att vara på? då blir det lättare att få kontroll och hästarna brukar ofta bli mer koncentrerade:) blir han stark och drar iväg, lägg en volt och fortsätt att rida på den tills han lyssnar igen;)

viktigt är också att så fort han lyssnar på en förhållning så ger du eftergift direkt! dra inte bara i munnen vid avsaktningar utan försök att bromsa med kroppen också. i vissa fall räcker det bara med att man tänker "sakta av" :)

lycka till!!:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 693
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det...
2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Esset
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite...
2
Svar
29
· Visningar
4 103
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp