Bukefalos 28 år!

HJÄLP! harunge..

Pontevecchio

Trådstartare
Behöver er hjälp nu..

Vakterna på mitt arbete räddade i morse en liten harpalt undan skatorna som var på den.

Nu sitter den på mitt kontor i en papperskartong och frågan är:
Vad gör man?

Skulle hemskt gärna hjälpa den själv men vad jag förstått får man inte det?
Måste man lämna bort den och till vem då?
Djursjukhuset ville ej hjälpa oss.

Tacksam för all hjälp...
 
Jag gjorde samma sak för fyra år sedan. Harungens syskon hade fått ögonen uthackade och jag fick döda den. Sen satt jag med blod på händerna och en liten lessen harpalt i en kartong på kontoret. Katastrofhjälpen för fåglar och vilt (och Skansen) vägrade bistå, då de inte har tiden som behövs. Jag tog hem den och matade så ofta det gick med mini-nappflaska och valp-mjölk-ersättning (fanns på Odal,dyrt, men vad gör man?????) Först var det försiktig tvångsmatning, men motslutate kom den rusande och vill ha nappflaska. Blandade med havremust mot slutet av andra valpmjölksförpackningen. Gav äppelgrenar. Kunde sen lämna in en välfödd och tack och lov inte alltför tam hare till katastrofhjälpen som lät den skola in sig i en större bur inför färden till friheten - den fick bosätta sig på Tyresö när den var stor nog att klara skatanfallen. Lycka till! Och håll med om att harmynthet är lite överraskande! :D/T_B
 
de sa att jag skulle lägga tillbaka den där den hittades men fattar mamman att hon ska flytta på den?

dessutom var det mitt i en rondell :crazy:

hur liten var den du tog hand om?

läste om någon lag som sa att man inte fick ha den längre än 48 timmar, har du hört det?

bor på landet så kan ha den i hyfsat vilt tillstånd..
 
Vi fick också hem en liten harunge för många år sen..
vi döpte honom till Bengt, och han fick också ngn slags
mjölkersättning..kommer inte ihåg vilket :confused:

Iaf så blev han väldigt tam och kom rusande så fort han såg nappflaskan :love:
Dessvärre så levde han inte länge :cry:
vi hittade honom död på stranden.. vet inte hur han dog heller. :(

Från början så gick han lös i vår då tomma ladugård,
när han blev större så gick han lös på gården och
kom in och fick mat då och då
 
Min var nog nästan nyfödd. Och att lämna den på parkeringsplatsen där skatorna såg den kunde jag bara inte göra... En jobbarkompis hittade senare en död vuxen hare(överkörd) så det var nog så att ungarna började krypa pga att mamman inte kommit "hem"
Kanske samma för din hare?
Men det där med 48 timmar... tja, då får väl "myndigheterna" komma hem och avliva den då om de inte har något bättre för sig än att störa folk som försöker rädda livet på djur. Om det inte finns någon anläggning nära dig som kan, då måste du ta hand om den - eller avliva snabbt. Att låta den bli hackad blind är grymt, och det måste nog tom en myndighet förstå. /T_B
 
Borde det inte duga med nån annan slags ersättning?

Ska höra efter vart de fann den, ser stället ok ut sätter vi ut den igen annars får den följa med hem.
 
Försök hitta ett ställe i närheten som är mer skyddat! Det bästa är om du kan sätte ut den igen. Den bästa ersättningsmjölken finns på djursjukhus (kommer inte ihåg vad den heter just nu men kan kolla upp det om du vill) Lycka till!
 
En undran bara... Jag har sen barnsben lärt mig att man inte ska ta i djurungar man hittar ute för då känner mamman lukten av människa sen och "vill inte ha" sin unge. men det kan ju iofs bara vara ett sätt för att få nyfikna, djurtokiga barn att låta dem vara ifred... ;)

M.
 
Gäller iaf inte för harar enligt katastrofhjälpen.

Modersinstinkten är starkare än så men självklart ska man helst inte flytta på de, mamman har ju lagt de där.

Men denna var ju angripen av fåglarna, därför ingrep vi.
 
Jo, självklart var det rätt att ta hand om den men jag menade att mamman kanske inte tar tillbaka en unge som luktar människa.

Hoppas att det går bra med haren!

M.
 
Det är en myt moderskänslan är större, men det är bra att många tror det så att djurungar får vara ifred! Det är många ungar som blir "hjälpta" som egntligen har det bäst hos sin mamma.
 
Det finns en bok (för ungdomar) som heter OJ,den rör sej! Där finns tips om hur man hjälper skadade vilda djur. Jag har för mej att man ska ge harungar en särskild sorts mjölkersättning. Kolla med närmaste vet-station. ELler Blå Stjärnan.
 
Nu vet jag inte hur gammal den här tråden är, datumen står
på 2001 så jag blir lite konfunderad.

Men, jag hade en kompis som fick rädda två harungar förra veckan.
Dom var tre från början men den tredje blev ihjäl hackad :cry:
Hon tog in dom och ringde katastrofhjälpen för smådjur (eller vad dom heter)
Dom sa att hon kunde mata dom med mjölkersättning och senare på kvällen
så la hon ut dom i samma kartong som hon haft dom i inne.
Nästa dag var dom kvar och tydligen använde dom kartongen som skydd
mot elaka fåglar. Dom klarade sig iaf.

Hur går/gick det för din?
 
Nu har jag varit hemma och läst i boken!
Harmamman hittar ungen om den återfinns på samma plats som hon lämnade den, dock INTE om den finns ett par meter därifrån. Så att bära tillbaka den utan att veta var den ursprungligen befann sej innebär att man övervakar att hon faktiskt hittar den igen.
Nappflaska med mjölkersättning krävs till dess ungen är 4 veckor, så ofta som den vill och behöver (2-4 tim mellanrum?)
Ett recept:
30 ml kaffegrädde, 20 ml vatten, en äggula och en liten bit krossad hund-vitamintablett.
 
Jag får upp alla möjliga datum mellan 2001 och 2002... Jätteskumt. :confused:
 
Har du kollat din egen inställning på datorn? Kan det påverka kanske?
 
OK! Då vet jag... Tyckte det verkade olustigt att släppa ut den igen om jag hade haft rätt. Men nu vet jag bättre till nästa gång! :) Alltid nyttigt att lära sig något nytt.

M.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 325
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
579
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp