Bukefalos 28 år!

Hjälp hjälp hjälp. Kanin

DarkInNight

Trådstartare
Å gud, darrig hela jag.

Jag lyfte upp min kanin alldeles nyss, och såg att han var mkt grumlig i ena ögat. Vad kan det vara?? Han ser i övrigt pigg och glad ut. äter osv.

åhh måste kolla om det är i hela ögat eller bara i pupillen. ensam hemma sambo på jobbet ... fan orkar inte med mer djur olyckor nu efter ett år av elände med hästarna.. kanske därför jag nu får panik och bara gråter. önskar sambo kommer hem..ringde nyss till hans jobb, han var inte inne men snart och skulle ringa mig om ca 5 minuter....

så klart det är idag jag ser något sånt, julskyltning och så... söndag. vill itne störa "min" veterinär... annars finns ju djursjukhuset i falun..

jag hoppas det inte är allvarligt. ska prata med sambo vad han tycker, vill att han ska komma hem så jag slipper ta itu med det själv
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Förmodligen katarakt (grå starr). Inte helt ovanligt på ffa äldre djur och människor.
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Håller med om att det låter som att det kan vara starr.
Ingen fara, så länge han verkar pigg och inte störs utav det.
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Jag tror också det kan vara starr. Så släpp paniken, det är inget akut i så fall. Du kan lika gärna prata med din veterinär nästa vecka. Så länge kaninen är som vanligt i övrigt, så skulle jag bara ta det lugnt.
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Tack hörrni!

Jag lugnade ner mig betydligt när sambo kom hem. Vi kollade lite mer ordentligt på honom och det är "bara" i iris det är grått/grumligt.
Sen ringde vi till djursjukhuset men där fanns det bara akut journr att ringa, och det var upptaget så jag ringde till min veterinär ändå :o (störde i julskyltningen..) . Det han sade att det KAN vara ett kaninen fått ett sår på hornhinnan. Diffen (kaninen) är ju ändå bara runt 2 år gammal. Så, jag får åka in med honom till veterinären imorrn kväll. Skönt att jag har en så förstående veterinär som inte blir tokig när jag jämnt ringer och stör :bow: :love:
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Precis hemkommen från veterinären.

Mina farhågor besannades och ni hade (tyvärr måste jag väl säga) rätt. Starr.

Som tur var bara på det vänstra ögat, det högra såg fint ut. Hur fan har jag kunnat missat något sånt?? :(

Men, vet såg inga problem med att låta Diff leva med syn på endast ett öga, vi ska hålla koll på starr-ögat så det inte sväller. Och skulle han börja se dåligt med det andra också så kan det bli tal om operation (han hade inte hört om någon kanin som opererat ögat för starr, men man brukar göra det på hundar).

Diff var en ängel. Satt snällt och tuggade hö på vägen dit, satt stilla när vet kollade i ögonen, och började äta så fort han fick komma in i transportburen igen. När vi svängde förbi en halvtimme hos mina föräldrar så hoppade han glatt omkring i huset :love: för att sedan mysa med mig när vi tog en sväng in på statoil. En händelserik kväll och han verkade lite trött nu när vi kom hem :)
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Det kan vara lätt att missa.
Syrrans kanin har en liten skadad fläck på ena ögat.
Den syns bara om man kollar i ett visst ljus, annars syns den inte alls.
Så den kan vara lätt att missa, som sagt.

Skönt att det var en relativt god prognos iaf. :)
Kaniner brukar klara sig bra med lite sämre syn på ena ögat.
 
Sv: Hjälp hjälp hjälp. Kanin

Nu när jag tänkt efter så har jag för ett tag sen tyckt att han var lite ljusare i ögat för en sekund, men sen har det inte varit något som jag lagt märke till. Och man tänker inte så mycket på det om man inte ser honom rakt från golvnivå, och det är inte så ofta jag ligger på golvet med dem ;)

Ja nu kommer han aldrig få bli utekanin har jag bestämt. Endast friska kaniner ska bo ute, jag har fått för mig att det blir svårare att hålla utkik efter faror med ett öga, =stress. Iofs så är hans sambo Dolly mer vaksam och håller mer koll, undrar om det kan bero på Diffens handikapp, att hon vet med sig att han har mindre koll och därmed så håller hon mer koll -för flockens skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 630
Senast: tott
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 124
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 573
Senast: Sampi
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp