Hjälp, hur ska jag göra nu?

R

Ryttarsmurfen

Sitter här o försöker räkna ut herrens foderstat. (Tror inte riktigt nattens beräkningar blev rätt.)

När jag nu försöker gå in på Ninas fodersida så funkar inte det, hjälp, vad ska jag göra.
Någon som vet hur jag räknar ut min herres Ca, P, Mg & K behov.
Höanalys har jag (hur tillförlitlig nu den är det vet jag inte) & har räknat ut hans MJ & Smbrp behov. (79 & 513,5 kan det stämma förresten. Jag har räknat på att han väger 600 kg, normalt arbete inte dragit ifrån/lagt till något eftersom han varken är svår eller lättfödd, möjligtvis något lättare isf.)

Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta med mina beräkningar. :(
 
När du räknar ut energibehovet så får du även titta lite på vad hästen äter idag, alltså hur mycket mj den får i sig på nuvarande foderstat och hur den ser ut på den. E den lagom i hull på den nuvarande foderstaten så ska du gå efter den mj mängden.
För att få fram ca behovet tar du mj behovet och gångrar det med 0,4.
P behovet gör du på samma sätt men du gångrar med 0,3.
Mg behovet gångrar du med 0,15.
(Glöm inte kolla så att kvoterna stämmer när du e klar)
 
Tack för ditt svar. :bow: :bow: :bow:

Jag har skickat ett PM till dig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 232
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 170
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 527
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 930
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp