Bukefalos 28 år!

Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Boerperd

Trådstartare
Som sagt, imorse ringde en bekant och frågade om jag kan ta hand om en liten kaninhona..? Den avlivas imorgon annars! superkelig och social fyra år, inga fel, dom har bara ingen möjlighet att ha kvar henne...
Hur säger man nej till det?
Så hur gör jag nu?
Hon har levt i en lägenhet i bur.
Nu ska hon få bo i stallet, jag har en box ledig. Räcker det med en massa halm att bädda ner sig i? Eller fryser hon ihjäl då? Stallet är kallstall, men det blir inte minusgrader.
Måste man ha svindyrt hö från djuaffären? Eller funkar det med fint hö från bonden?
Jag tänkte köpa färdigfoder från djuraffären, är det det rätta?
Vad ska man tänka på mer?

Hjälp mig snälla! Jag vill att hon ska få det så bra som möjligt!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Massa halm och ett hus att krypa in i.
Det är inte direkt idealiskt att flytta ut en innekanin som inte har någon vinterpäls, men om nöden kräver så.
Hö från bönder är ofta bäst, då det från djuraffärerna (och även granngården) tenderar att vara för fint och ibland dammigt.
Köper alltid från bonde.

När du ska köpa från djuraffären, se till att det är ren pellets och inte massa annat i som ex solrosfrön odyl.
Dessa kallas ofta för gnagarblandningar och är inte bra för kaninen.
Detta då det ofta innehåller för mycket fett och socker, vilket gör kaninen fet.
Köp hellre ren pellets, eller ex rabbit royale som är en typ av pellets+müsli.
Ger själv just nu krafft groov 125 blandat med rabbit royale, men kommer byta ut krafften mot Carrier.
Krafft är visserligen ett hästfoder, men har bra värden även för kaniner.
Dock funkade det inte så bra på mina, men kan fungera bra på andra.
Sånt är individuellt.
Carrier och liknande foder finns att köpa på Granngården.
Andra bra foder är ex Edel, Mästers och Stampe.

Något att tänka på:
- Lag på sitthylla / hus
- Saltsten är helt onödigt, då kaninen får i sig tillräckligt med salt från fodret.
En överdosering kan leda till njurskador.
- Allt nytt ätbart ska introduceras långsamt, annars kan kaninen bli dålig i magen och i värsta fall drabbas av trumsjuka (som snabbt blir dödligt).
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Hoppades att du skulle svara... Har läst andra inlägg av dig:-)

Jag hoppas att jag får med av den maten som hon äter nu så att jag kan gå över på det jag köper långsamt...
hus gjort av frigolit ska "snickras" ihop imorgon.
Vad ger man som godis? Äpplen? banan? bröd? annat gott?
Grenar från äppelträd? Plommonträd? körsbär?
vitaminer?
Vaccinationer? annat att tänka på?
hon är inte steriliserad, behövs det? hon kommer förhoppningsvis att kunna gå lös på gården i sommar, inga andra kaniner i grannskapet. Om allt går som det ska hon bo ihop med Leffe, vår gris som älskar alla smådjur. Ena katten sover ofta på hans rygg. Han är lös i stallet och på gården. Men än så länge får hon bo ensam i "ponnyboxen".
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Kastrera kaniner gör man sällan om de ska vara ensamkaniner, om du ska pröva att ha henne med grisen så tänk på att katten kan välja själv när den ska gå in och ut från boxen, jag skulle nog i första hand ha kaninen ensam. Grenar från fruktträd är jättebra att gnaga på, godis kan vara frukt, grönsaker (inte avocado eller vitkål), knäckebröd och färskt gräs såklart!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Boxen är öppen, så hon kommer kunna gå in och ut som hon vill! Och hon kommer ha en sovplats där grisen inte kommer åt henne oxå.
Okej, inte avokado eller vitkål, ska jag skriva ner i huvudet.

Tackar!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Frukter och bär kan ges som godis.
Här hemma är banan en favorit. :)

Vitaminer är inte nödvändigt heller, utan brukar finnas tillräckligt i fodret och grönsakerna som ges.
Vaccination är inte nödvändigt om hon inte kommer i kontakt med andra kaniner, eller om det inte finns några vildkaniner i närheten.
Bor man i södra Sverige och det finns risk att kaninen kommer i kontakt/indirekt kontakt (genom gräs) med vildkaniner kan det vara bra att vaccinera.
Man vaccinerar då emot myxomatos (kaninpest) och RVHD (Kaningulsot).

Kastrering är ingen nödvändighet.
Det är inte heller många veterinärer som vill kastrera kaninhonor om det verkligen inte behövs.
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Okej, det här verkar ju enkelt...:crazy:

Jaja, förbered er på en rad frågor när hon är här....!!!!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Nu är hon här och är verkligen jättesöt! Brun fläckig med stora mjuka härliga öron!

Hon skuttade runt i boxen och kollade in allt så fort hon kom, knaprade hö och betedde sig som om hon aldrig gjort annat i hela liv!
så det blir nog bra det här!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Jag väntade på det...
Måste komma ihåg att ta med meg kameran ner till stallet! tog bilder med mobilen men kan inte få in dom i datorn!

Hon har lite långa klor, även pulpan är lång, hon har vita klor så det är inga problem att se hur långt man kan klippa.
gör man som med hundar, klipper ofta så drar sig pulpan tillbaka? Eller ska jag vänta och se om det ordnar sig självt nu när hon rör på sig ordentligt? Dom är inte extremt långa.
Om ni tycker att jag ska klippa, hur håller man kaninen då? på rygg i knät? så brukar jag göra med små hundar...

hon är även lite äcklig runt rumpan, fastnat lite bajs och urin... Samma sak där, ska jag klippa bort det eller kommer hon att lyckas fräscha till själv? Samma sak där, hon är inte extremt äcklig, men inte så som jag skulle vilja att rumpan var...

Hon slickar även en på handen, är det ett ömhetsbetyg eller vad?

Tips tips tips! Tackar på förhand!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Klipp klorna du, det blir inte bättre av att du väntar! jag brukar antingen ha den på rygg med baken mot mig (små sprattliga) eller i knäet och lyfta ett ben i taget (stora lugna), pröva dig fram vad som funkar bäst.
Om det väldigt äckligt i rumpan kan hon gott få lite starthjälp med rengöringen :)
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Är hon dålig i magen, så ge enbart hö och vatten i några dagar så att magen får stabilisera sig.
Har hon möjligen fått grönsaker eller liknande?
Kan ju vara så enkelt att hon inte är van vid det, och då ska enbart små små bitar ges.

När det gäller kloklippning så lindar jag in kaninen i en handduk och lägger på rygg i mitt knä.
Jättesmidigt. :)
15gbm9u.jpg
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Jo, jag provklippte lite idag, hon är ganska snäll... Men sprätter till när nag klipper till, antagligen av ljudet, vill ju inte traumatisera henne allt för mycket så här i början:-) Så vi tar några klor i taget!

Det har suttit en bajsboll kvar i rumpan dom två gånger jag har vänt på henne. Jag har fått plocka bort dom utan protester. Så hon är inte lös i magen, utan det släpper inte riktigt.... Även väldigt små bollar nu när jag tänker efter
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Vanliga torra bajspluttar fastnar inte, så antingen är hon lite lös i magen eller så äter hon inte upp allt "blindtarmsbajs".
Blindtarmsbajset ser väldigt små ut och är ljusare till färgen, brukar ofta se ut som en stor klase vindruvor.
Detta äter kaninen normalt sett upp, men ibland kan det hända att den inte gör det.
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Men helt hårda kulor fastnar ju inte i pälsen?

Edit: Ninni hann före. Kan tillägga att om det är nattbajsar/blindtarmsbajs beror detta oftast på för mycket protein i fodret, vilket lätt åtgärdas genom att minska ner på pelletsmängden.

Ja, klorna funkar på samma sätt (att pulpan drar sig tillbaka om man klipper ofta). Jag har mina kaniner sittandes lösa i knät och lyfter upp en tass i taget och klipper. Glöm inte "sporrarna" på framtassarna, då kan man behöva vända kaninen också. Har tidigare klippt med kaninerna liggandes på rygg, gör det som känns smidigast.

Slicka på handen kan vara ömhet, ja :)

Frukt och bär är som sagt godis, men grönsaker och rotfrukter kan gärna ges dagligen (förutsatt att kaninen är van vid det).
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

hmm okej! Det är bara en bajs som "sitter" fast, den är hård och fast, men har en kladdig yta... Sitter inte i pälsen, mer i kloaken. Kan nog vara så att hon inte äter upp allt blindtarmsbajs.
Hon äter inte så mycket pellets. har inte fyllt på än... Hon fick ca två dl när hon kom av Edel kanin pellets.
Men jag kan tänka mig att hon fick en hel del annat i förra hemmet.... jag tar det lugnt och avvaktar ett tag till!

Tackar!
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Hur mycket väger kaninen?
2dl tycker jag låter mycket, beroende på hur stor hon är.
En kanin under 3kg skulle jag ex enbart ge ½-0,75dl.
Mina dvärgvädurar får under ½dl av nuvarande fodret.

Så lösa pluttar kan även bero på för mycket foder.
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Hon fick ca 2dl när hon kom i tisdags, och hon har massor kvar fortfarande! Hon är inte stor i maten...
Hur mycket hö ska man räkna med att hon äter per dag?
Tycker att hon äter dåligt med hö, eller av allt....
 
Sv: Hjälp! Imorgon kommer en kanin!?

Här kommer lite bilder! Dock tagna med mobilen, så kvalitén är kanske inte den bästa!
29834862.jpg


Och en på hennes nya hem:
29834863.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 968
Senast: Polibek
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 312
Däggdjur Jag ska om ca 2 veckor hämta hem min lilla kaninpojke. Jag kom på ganska sent att det inte alls är lika lätt här som i Norrland att...
Svar
12
· Visningar
5 426
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp