Bukefalos 28 år!

hjälp!, martingal spö sporrar

H

hape89

jag rider ett d ponny sto som är ganska jätte SEG, men om hon vill så blir hon skit pigg.. jag rider henner med sporrar när jag rider dressyr och hoppar(för instruktör) å så spö. men när man rider i bland så drar hon upp huvudet jätte högt så hon kommer undan bettet å då springer hon.( fort ingen kontroll) hon är ridskole ponny men jag funderar på att ta henen på foder.. så ska man ha martingal elelr? vill även ha tips på hur hon piggnar till i ridningen
 
Du kanske bör vänta lite med att ta henne på foder om du tror att sporrar och spö gör henne piggare :smirk: Sporrar är bara ett sätt att förfina hjälperna. Du bör ju kunna klara av att rida hästen utan sporrar och rida henne med förfinade hjälper när du har sporrar.

Kolla upp varför hästen är "seg".. Visst vissa hästar är mer framåt än andra men det kan finnas bakomliggande orsaker. Har själv haft en häst som var rätt så bekväm av naturen och helst gick i sitt lugna temp. Nuvarande två är båda väldigt framåt och har ett högt grundtemp.

Mer havre kan ju göra en häst pigg :idea: :D Fast då får du en häst som inte har direkt naturlig pigghet.. De brukar bli lite stirriga när de är havrepigga och koncentrerar sig sämre. Nåväl. Många ridskolehästar lever upp när de får komma ut i naturen och slippa harva runt i ridhuset. Det är ingen direkt stimulerande tillvaro. Men gillar du inte hästen som den är så kanske du inte ska ta henne på foder?

Om hon kör upp huvudet och försöker springa ifrån.. Vad springer hon ifrån? En hård hand, ett bett som inte passar? Om någon med okänslig hand försöker sig på att rida min häst gör han precis sådär. Likaså när han hade ett bett som inte låg bra. En martingal döljer bara symptomen men inte roten till problemet. Jag har själv martingal på min häst när jag hoppar eftersom han fortfarande är väldigt grön och har tenderat att knocka mig med halsen ett par ggr :smirk: Men jag vet varför han kör upp huvudet så.. Rider jag honom utan martingal så agerar min hand som ngn slags kompensation säger tränaren :p
 
Jag håller med asa_gasa .

Om hon är seg så är det inte sporrar och spö som ska hjälpa, då är det känslighet man måste träna på. Och känsligheten ligger inte i sporrarna.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 030
Senast: mily
·
Ridning Hejj! Jag har precis börjat rida en jätte pigg/ springig häst på min ridskola och har lite problem med att få honom ”lungn” och lyssna...
Svar
7
· Visningar
1 010
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 891
Senast: Happimess
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp