Bukefalos 28 år!

Hjälp med ev. hingstval!

C

cool_soffi

Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o
Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar angående hingstval..
Skulle kunna rabbla upp flera hingstar som ja gillar (antingen hingsten eller avkommor efter hingsten) o inte har samma hingstar för nära i stammen (vad jag kunnat sett?), här är nåågra som ja kommer på nu:

-Chacco Blue
-Armitage
-Quaprice
-Lux Z
-Contender
-Chin-Chin
-Stakkato
-Burggraaf
-Balou du Rouet
-Baloubet du Rouet
-Quidam de Revel
-Indoctro
-Diamant de Semilly
-Clinton
-Careful


Stoet, Orlando(Heartbreaker)-Sir de Verneuill xx(Laudanum xx), är en ganska liten dam (163cm), ädel, långa ben, något för kort hals enligt min smak. Mycket bra frambensteknik, bak kniper hon lite med (vet ej om det är för att hon är lite svag än), ärlig - hoppar allt. Lite åt det piggare hållet (men det gillar ryttaren!), visar lite temperament vid saker som inte passar damen, såsom lastning :grin:..

Det jag vill se i min blivande OS-häst ;) är: en längre hals, inte föör liten (ej mindre än morsan i alla fall) hellre att den blir åt det lite större hållet men fortfarande ädel, mycket bra teknik o scoop, gärna lite åt det piggare hållet..

Så Stakkato (som är en av favoriterna) ryker väl med tanke på att han ger lite korta halsar? Sen har jag fått höra att man hellst inte ska ta fryst första gången? så där ryker väl ganska många med...

Någon som har lite tankar om hingst till mitt sto? :bow:
 
Sv: Hjälp med ev. hingstval!

Är det inte Delailah? :D

Stakkato ger ofta ganska små avkommor med mindre vackra huvuden, men hoppar ofta väldigt bra.
Med Baloubet kan det bli väldigt mycket temperament, jag har sett fler än en mindre smickrande runda av avkommor till honom.

Chacco Blue tror jag skulle kunna vara väldigt intressant till henne.
 
Sv: Hjälp med ev. hingstval!

Hej!

Jag måste bara fråga en sak. Vad är det för typ utav skada ditt sto dragit på sig? Det sista man vill är att ha ston med dålig hållbarhet i avel. Det gäller även hingstar, givetvis. Därför är det viktigt att avla på prestation eller fullt friska och regelbundet tränade hästar. Tänkte bara höra, så att man inte sitter och ger dig tips på bra hingstar när ditt sto ändå kan nedärva dålig hållbarhet.

//Tiwas
 
Sv: Hjälp med ev. hingstval!

Sinfonie: Jo visst är det de ;) Ja Chacco Blue är faktiskt en av favoriterna tror ja :)

Tiwas: Ne de är hovbensfraktur, och det nedärver väl inte vad ja vet? Hon kommer ju att gå o rida på till sommaren säger dom, men ska man ändå ha ett långt uppehåll o tappa alla muskler o kondition så tänkte vi att vi kan passa på o betäcka henne :)
 

Liknande trådar

Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mabuse
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 557
Senast: Jealle
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 472
Senast: athena
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp