Hjälp med hingst till sto e Jazz!

Stinanils89

Trådstartare
Någon kunnig som kan tipsa om någon lämplig hingst till ett Jazz - Weltmeyer sto? Vilka kombinationer brukar bli bra?

Vårt sto är ca 175 mankh, väldigt lik Jazz exteriört. Rör sig bra men något rakbent i galoppen. Kan kanske önska lite mer gest i gången. Hon är känslig med mycket temperament. Viktigt med en hingst som nedärver hög ridbarhet.

Någon som har något tips? Tack :)
 
@Stinanils89 jag har sett avkommor efter båda, såg en efter fürsten-look födas i morse faktiskt. Jag föredrar lite yngre för att förnya aveln snabbare så hade nog satsat på honom.
 
Jag såg att även hans avkomma fursten-look finns. Vet du skillnaden på de två?

Sonen är lite mer i uppförsbacke enligt mig och har lite mer förädlingsblod från Lauries Crusador xx. Helt klart en mycket lyckad individ. Hans avkommor har dock hittills inte kunnat visat sin kvalitet så mycket då de är väldigt unga. Dock har han Weltmeyer i 3:e led vilket skulle innebära en viss inavel på Weltmeyer - något jag undvikit om jag vill ha en kvick individ med mycket gest.
Fadern är mer beprövad i det avseendet att hans avkommor är visad på unghästtester och tävlar. Exteriört är han lik sin son, dock lite kortare i sin rygg. Hans avkommor präglas av ett mycket gott arbetstemperament och tre goda gångarter med fin takt.

Vilken av dem som är bäst beror på smak och vilket sto/stolinje man har, vi chansar på Fürsten-Look i år då stolinjen producerat en mycket fin avkomma e. honom, men även pga. att vi sett honom live under ryttare/i stall och gillade honom.
 
Tack
Sonen är lite mer i uppförsbacke enligt mig och har lite mer förädlingsblod från Lauries Crusador xx. Helt klart en mycket lyckad individ. Hans avkommor har dock hittills inte kunnat visat sin kvalitet så mycket då de är väldigt unga. Dock har han Weltmeyer i 3:e led vilket skulle innebära en viss inavel på Weltmeyer - något jag undvikit om jag vill ha en kvick individ med mycket gest.
Fadern är mer beprövad i det avseendet att hans avkommor är visad på unghästtester och tävlar. Exteriört är han lik sin son, dock lite kortare i sin rygg. Hans avkommor präglas av ett mycket gott arbetstemperament och tre goda gångarter med fin takt.

Vilken av dem som är bäst beror på smak och vilket sto/stolinje man har, vi chansar på Fürsten-Look i år då stolinjen producerat en mycket fin avkomma e. honom, men även pga. att vi sett honom live under ryttare/i stall och gillade honom.


Tack för era svar. Båda två kan verkligen bli aktuella. Jag har också tittat lite på Ampere. Vad tror ni om det?
 
Måste helt hålla med @cirkus om Ampére. Uppfattar hans avkommor som rätt känsliga men mer i att han lämnar avkommor som har nerv inuti och lite låser sig och blir "bängliga".
 
Jag har ett sto e.Clever Hill-Jazz. Hon går till Tolegro nästa år. Även sett Daily Diamond som jag gillar! Om du vill ha helt nya idéer till hingstar att kika lite på.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Fannybadh
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 509
Senast: Karoliten
·
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp