Hjälp med pulsmätare.

S

shampiz

Jag köpte en pulsmätare för ungefär en måand sedan en (Polar A) med en klocka till som man har på armen.
Skulle prova den i går för första gången, men vet inte riktigt om jag gjorde rätt, för värderna på klockan såg "lite" konstiga. När jag satte på mätaren innan vi börjat rida så stod den på 61 och efter ca 5 minuters skritt stod den på 195. Hans vilopuls ligger på ca 34-36.

Jag hade satt elektoderna (som jag smörjt in i blågele), under sadelgjorden och själva mottagaren hängde då över halsen på manken. Min första fråga är: Är det så den ska sitta, eller sätter man den på något annat sätt?
Och vad kan vara fel, då värderna på klockan inte alls stämmer?
Vore tacksam om någon vet hur den fungerar.
 
Jag sätter en elektrod under sadeln på vänster sida, strax bakom manken och den andra under sadelgjorden, samma sida, vid hjärtat. De måste ha ett visst avstånd mellan elektroderna för att den skall funka, annars kan man få en massa konstiga värden. Kommer inte ihåg vilken som skall sitta var just nu. Om plus sitter under saden osv. Men det står ju i instruktionerna.
Jag försökte först sätta som man gör på travhästar, men det fungerade ej (tänkte att hästen skulle slippa en under sadeln). Värdena skall också skifta hela tiden, inte med 10 sek mellanrum eller så. På det viset kan det bli fel om det inte finns nog med gel, eller något annat gör så det glappar. Så fortsätt och försök, du skall se att det blir bra.
Hälsning Maja
 
Tack för hjälpen.
Det fanns inga instruktioner med hur man sätter den på hästten, utan endast hur den ska sitta på männskor.Och jag hittade inte att det stod någon +´eller - på elektoderna, men det kanske jag bara missat. Jag får väl försöka igen, annars får jag ringa till henne jag köpte den utav och fråga.
 
Det ska finnas med en beskrivning hur man sätter den på hästen i väskan, om den inte kommit med så skickar jag gärna en till dig inom någon dag.

En orsak till att det kan bli så hög puls, är att det är glappkontakt mellan häst och elektrod, vilket kan göra att den registrerar rörelser i pälsen som pulsslag. Det tar några gånger innan man får snits på hur man ska sätta elektroderna, men den ena ska som sagt ligga en handsbredd från manken under sadeln och den andra under sadelgjorden i höjd med armbågen. Kortaste sladden under sadeln och den längre ner till sadelgjorden.

När pälsen är sommarkort, räcker det i regel med att man blöter pälsen med en svamp, så får man kontakt. Själv använder jag aldrig blågel sommartid.

Mia (ring gärna om du vill ha mera hjälp)
 
Tack Mia,
Nu har jag fått beskrivningen som du skickade, så nu ska jag nog lyckas sätta den på rätt sätt. Det blir till att prova den i helgen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 893
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 842
Senast: sweet_extraa
·
Distans Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur. Jag har (för första...
Svar
14
· Visningar
2 174
Senast: Alexandra_W
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 081
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp