hjälp med ridning av unghäst

Empalie

Trådstartare
Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i alla gångarter och svara väldigt bra på hjälperna men vi har ett par bekymmer vi behöver få buckt med för det blir en kamp mellan oss i bland. Det är precis som att hon blivit starkare och nu ibalnd vill komma undan ytterligare jobb, hon är väldigt rörlig och smidig och kan slingra sig som en liten orm.
Snälla hjälp!

1. Vänster varv. Helt plötsligt när jag försöker rakställa vill hon böja utåt och falla in mot mitten. Är jag inte snabb nog att parera med vänster tygel (vilket jag inte alltid är) blir resultatet att hon går som en banan (utåtställd) in mot mitten. Vad ska jag göra, så svårt att komma åt henne när hon gör så. Leder jag ut på höger förböjer hon sig ännu mer och jag kan se hela sidan på huvudet. Böjt spår på vänster är lättare då jobbar hon jättefint inåtställd om jag har ett stadigt stöd i vänster.

2. Hästen har mycket motor utan att på ngt sätt vara het. Jag tror jag driver lite för mycket när jag rider utan att tänka på det ochhar lätt för att hänga med lite med överlivet och hon är väldigt känslig och tar det som framåtdrivande. Galopperar vi så går det jättefint i form de första tio stegen för att sedan gå fortare och fortare. Hon knycklar ihop halsen och ska bara framåt. Vad gör vi här?

3. Hon är väldigt ambitiös häst och vill jobba till max. Dock efter ens stunds ridning vill hon gräva ner sig i formen och bli väldigt ihopknycklad och låg. Tipas för att få fromen lite högre och inte så nergrävd.

Tusen tack för svar ch tips!!!!!
 
Sv: hjälp med ridning av unghäst

Rider du för tränare och vilka tips har du fått av h*n? Om du inte rider för tränare är det vad jag skulle rekommendera till att börja med.

1. Låter som att hästen är oliksidig och det i sig kan vara värt att kolla upp med t ex equiterapeut. Förövrigt så är det inte tyglarna du ska "parera" med utan skänklarna och sitsen.
I det här fallet verkar det vara vänster bog som du behöver hålla koll på. Det är den du ska försöka "flytta på" med hjälp av din vänsterskänkel så att hon spårar dvs sätter fram-och bakfötterna på samma linje/spår. I det svåra varvet där hon trillar inåt ska du försöka tänka att du flyttar bogarna utåt. Det kan hjälpa att förstärka lite med att då och då ta ett ledande tygeltag med yttertygeln för att visa vägen. I det varvet som hästen har lättare för att ställa kan man gärna rida den lite rakare med hjälp av yttertygel och ytter skänkel. Det är inte helt ovanligt att de förböjer sig i det varvet och petar ut med ytterbogen.

2. Träna på att rätta till dom sitsproblemen du har och bryt av innan hästen knycklar ihop sig. :D

3. Upplyftande tygeltag. Många övergångar och tempoväxlingar så att hästen får igång sina bakben.

Men som sagt...tränarhjälp på plats är de allra bästa. :)
 
Sv: hjälp med ridning av unghäst

håller med ovanstående, tänk även på att hon är ung så du inte över tränar utan slutar när hon gör rätt så träningen blir positiv ; )

Jag tror oxå mycket sitter i sitsen, jag tränar alltid sitsen med jämna mellanrum, tex de första varven går jag igenom min egen kropp så jag inte är låst eller spänner mig någon stans, efter ca 20min gör jag en pause och sträcker på mig och så fortsätter jag. Jag kan oxå säga att tänka på blicken, titta inte på hästen när hon börjar lägga sig inåt m.m utan sitt korrekt och titta dit du ska, om du rider så på volten och tex serpentiner så brukar det ge sig ;)

Alla min tips har jag fått av just tränare som oxå kan se från marken ju och det kan jag bara varmt rekommendera ;) ( men hitta rätt tränare som du och hästen trivs med ;) )
 
Sv: hjälp med ridning av unghäst

Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i alla gångarter och svara väldigt bra på hjälperna men vi har ett par bekymmer vi behöver få buckt med för det blir en kamp mellan oss i bland. Det är precis som att hon blivit starkare och nu ibalnd vill komma undan ytterligare jobb, hon är väldigt rörlig och smidig och kan slingra sig som en liten orm.
Snälla hjälp! kraven har ändrats och då får du annorlunda reaktioner, ja.

1. Vänster varv. Helt plötsligt när jag försöker rakställa vill hon böja utåt och falla in mot mitten. Är jag inte snabb nog att parera med vänster tygel (vilket jag inte alltid är) blir resultatet att hon går som en banan (utåtställd) in mot mitten. Vad ska jag göra, så svårt att komma åt henne när hon gör så. Leder jag ut på höger förböjer hon sig ännu mer och jag kan se hela sidan på huvudet.Ledande tygeltag visar vart du vill ha näsan, skänkeln flyttar hästen. Böjt spår på vänster är lättare då jobbar hon jättefint inåtställd om jag har ett stadigt stöd i vänster. om du har ett stadigt stöd på vänster så låter det som att hon hänger där (och har släppt yttersidan). Om hästen bara har huvudet där så länge du 'drar' henne dit så är hon inte eftergiven (saknar ärligt stöd och bjudning).

2. Hästen har mycket motor utan att på ngt sätt vara het. Jag tror jag driver lite för mycket när jag rider utan att tänka på det ochhar lätt för att hänga med lite med överlivet och hon är väldigt känslig och tar det som framåtdrivande. Galopperar vi så går det jättefint i form de första tio stegen för att sedan gå fortare och fortare. Hon knycklar ihop halsen och ska bara framåt. Vad gör vi här? Kan vara så att hon försöker springa ifrån en hand hon inte trivs med och eller att du inte hittat gas och bromspedalerna riktigt. Träna tempoväxlingar och övergångar, på så lång tygel som möjligt, men med kontakt, gör dom -utan- att ta i tygeln!

3. Hon är väldigt ambitiös häst och vill jobba till max. Dock efter ens stunds ridning vill hon gräva ner sig i formen och bli väldigt ihopknycklad och låg. Tipas för att få fromen lite högre och inte så nergrävd. Det kan vara så att du och hon har lite olika uppfattning om hur stark hon är och var formen ska vara någonstans. SQT fick tips om 'daddesitsen' jag tipsar också om Dadde, fast hans uppvärming "träningsoverallen" (men hela sidan är värd att läsa) där ryttaren får lära sig känna hästen. (http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm)

Tusen tack för svar ch tips!!!!!

Så som jag läser det så finns det lite kommunikationsproblem er emellan. Jag tror du sätter högre krav än hon kan uppfylla och ni båda har lite svårt att förstå varandra. Och eftersom det är hästen ska dansa (med din hjälp) så måste du först se och känna hur hon dansar nu, innan du går in och ändrar och försöker hjälpa henne (innan du vet vad hon behöver hjälp med). Rid på långa tyglar (med kontakt, men inte mer än så!) ett par lektioner och känn efter. Tänk att övergångarna funkar som frågor och svar. Fråga frågan och tolka hennes svar. Om du ändrar frågan, vilket svar får du då?

Viktigt att du är supermjuk på handen (följsam!) och bara har kontakt (så du inte ändrar henne) men du måste ha kontakten, för när du rider bra övergångar (med sätet) så kommer hon att visa det genom att börja suga på bettet och ta ett mjukt stöd, hon kommer att gå på tygeln, mellan hand och skänkel. Det stödet kommer hon inte att krypa undan så länge du ger henne frihet att vara där hon vill. Om hon sen är trött i överlinjen kommer hon att vilja ändra stödet, genom att bli längre och lägre, då är det viktigt att du följer med henne, annars kommer hon att knäcka av.

Jag räknar lite med att din häst är känslig i munnen efter din beskrivning av henne, samt att du i andra trådar beskrivit tandproblem, det brukar göra det svårare för hästen att få förtroende i handen om det en gång gjort ont. Hoppas min text hjälpt något : P Du har fått bra tips av dom andra med!
 
Sv: hjälp med ridning av unghäst

Gå med i tråden vi med 07or, där står det om vad folk tränar på och man kan ställa frågor till ryttare som rider likadana hästar typ ;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 624
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp