Bukefalos 28 år!

Hjälp med westernsadel

Moggie

Trådstartare
Hej och hjälp!

Kan ingenting om westernsadlar men vill gärna köpa en till mitt varmblod.

Vad ska jag leta efter? Hur funkar tumsystemet och vad är conchos och hur bred ska bommen vara (ungefär alltså, fattar ju att man inte kan hitta exakta sadelråd över nätet).

Vad jag söker är:
* En skön sadel för skogsturer, ingen hoppning
* Stor sits för lång ryttare (motsvarande 17,5 eller 18 tums engelsk sadel gärna)
* Till stort varmblod, 170 cm hög, med lång rygg
* Och hög manke
* Och ganska så bred över ryggen, ingen tanig pålla som många varmblod kan vara.

Några tips? :bump:
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Ingen har svarat så jag slänger in lite bilder. Lånade hem en sadel som var till salu, men det lade sig väldigt högt på hästen, inte som sadlar som jag tidigare ridit i. Dessutom lutade den lite framåt vilket gör att jag drar slutsatsen att bommen är för bred. Titta själva (varning för smutsig häst :eek: )

westernsadel2.jpg.html


westersadel1.jpg.html


Och så en bild på pållan utan sadel...

eliza_392344.jpg.html
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Dina bilder syns tyvärr inte :(

(jag är inte rätt person att hjälpa dig ändå, men får du upp bilderna så dom syns kan säkert någon annan!)
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Och när jag ändå skriver så lade jag bara på sadeln utan filt för att se hur den låg mot hästen. Det vita schabraket är för att skydda sadeln mot smuts.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

http://s853.beta.photobucket.com/user/Moggie82/media/westersadel1.jpg.html?sort=3&o=1

http://s853.beta.photobucket.com/user/Moggie82/media/westersadel1.jpg.html?sort=3&o=1

Fick inte bildlänkarna att fungera men här är direktlänkarna i alla fall. Varför är sadeln så hög? Är det nån ropingmodell eller liknande?

Det är inte en ropingsadel i alla fall. Jag tycker den ser lite märklig ut. Vad är det för märke?

det bästa för dig är förstås att ta hjälp av någon som kan prova ut sadlar. Från bilderna rakt av så tycker jag den ser ut att vara för smal för din häst. Den ligger så högt och kommer inte ner på hästen. Det kan också vara sadelbladens vinkel som är fel och hon behöver en annan typ av bom.

Men det är som sagt jättesvårt att svara på utan att klämma och känna på sadel och häst.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Det är en Royal King, import från USA.

Som sagt så valde jag bort den eftersom den inte passade. Den har legat på ett kallblod innan och det kändes inte som att den var för smal. Men däremot som du skriver Digbil, fel vinkel på sadelbladen. Det är precis det här jag menar att jag inte kan nåt om westernsadlar :cool:

Hittar ingen sadelprovare som provar ut westernsadlar i Dalarna. Någon som vet?
 
Sv: Hjälp med westernsadel

kontakta Peter på dalawestern (westerbutik) i Borlänge, han kan prova ut sadlar.

jag tycker sadeln ser mysko ut... kan inte sätta fingret på varför. Är det ett dyrare eller ett billigt märke? satsa aldrig på ett billigt märke då det bara är skitmaterial och konstruktion och kan skada hästens rygg. Köp isåfall en äldre kvalitetssadel om du vill komma ner i pris. Sedan vet jag inte om du menade att du bara ska ha en filt och inget mer, men du måste ha en riktig padd då en westernsadel inte är stoppad som en engelsk är. :=)
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Tycker den påminner mer om en bomlös än en westernsadel med bom. Konstig lapp över riggningen?
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Det ser nästan ut som en sadel för araber? En del westernsadlar till araber har just det där "svängda" utseendet. Alltså där bakgjorden sitter fäst. Det är lite "runt". Känner inte alls igen modellen. Tycker dessutom att den verkar ligga lite långt bak?
Jag är absolut ingen expert, men det ser inte "rätt" ut.

Det här med att finna rätt westernsadel är inte lätt! Vi har gått igenom några till vår nu. :crazy:
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Har nån numret till Dala Western? Hemsidan ligger nere så jag trodde att dom hade klappat igen.

Det är inte en bomlös, var ett dyrare märke som jag förstod det. Hade ett par år på nacken. Hade tänkt satsa på nåt begagnat kvalitetsmärke, om plånboken tillåter...
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Det ser nästan ut som en sadel för araber? En del westernsadlar till araber har just det där "svängda" utseendet. Alltså där bakgjorden sitter fäst. Det är lite "runt".

Då måste de isåfall flyttat ner riggningen från det normala? Alltså förlängt avståndet från forken till riggningen (måste ju vara en inskirt-riggning iaf).

Arabsadlarna brukar ju bara va roundskirt? Inte påverka hela undre skirten?

Haha. Vilket bekymmer! Tur att TS redan noterat att sadeln inte passar hästen...
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Nu har TS redan kommit fram till att den aktuella sadeln inte passar men för dem som är nyfikna kan jag tala om att det är en "Royal King Auto Adjust Flex Trail Saddle". Royal King är trots denna sadels säljares utsago ett budgetmärke och just denna sadel har visst en bom som "automatiskt anpassar sig till en smal, normal eller bred rygg" :crazy: och kan köpas i USA för en 6-700 dollar. Royal King tillhör "King Series" och dessa tillverkades förr i USA och höll helt ok kvalitet, men numera har tillverkningen flyttat utomlands (tror det var Indien) och kvaliteten är inte helt jämn.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

sa ratt sa Sylv!

vilket tyvarr ocksa betyder att det blir svart att gora kvalificerade gissningar gallande bom och vinklar... :crazy:
 
Sv: Hjälp med westernsadel

TS: Kolla pa -gamla- simco sadlar (inte de nya). Min stenalders simco passade bra pa de flesta hastar och den har legat pa varmblod, halvblod, fjordingkorsningar, araber, quarters och diverse annat... De ar billigare, borde kunna hitta en gammal simco for 3-4000 max. Se bara till att du alltid, alltid, alltid kollar sa att bommen ar rak! Det galler for alla westernsadlar, oavsett priset, checka alltid att fronten ar jamn.

Och googla, alla marken du hittar till salu. Googla - pa engelska. Det ar enklaste sattet att lasa och lara sig om de olika importerade markena. Svalj alltsa aldrig vad en sadelforsaljare sager, utan kolla upp sjalv.

Frontier, orginal billy cook rekommenderar jag alltid. Det ar de sadelmarkena vi har som funkar vettigt pa alla olika pallar vi har har... Men om jag forstatt det ratt ar de lite halvsvara att fa tag i for en snall peng i sverige.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Hon ville ha 6500 för sadeln och den hade minst fyra år på nacken. Tror den var USA-import i alla fall.

Okej tack för alla tips! Ska hålla ögonen öppna efter Simco.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

PS Bewildered, vad menar du med gammal Simco? Har hittat en från 2002 på Blocket.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 061
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Görel
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp