Bukefalos 28 år!

Hjälp mig med träningstips efter kotledsinflammation!

C

calind

Detta vart ju en lååång följetång.
En del av er har säkert läst mina tidigare inlägg. JAg har alltså köpt en häst för 6 månader sedan som blev sparkad i hasleden redan efter några veckor. Jag hann aldrig riktigt "rida´" henne ordentligt innan hon blev skadad. Hon fick ett stort överben och jag har rtg henne två ggr. Fick ordination att låta henne skritta i 6 veckor endast. Sedan börja trava henne i intervaller. Hon var aldrig halt, men en värmeökning i benet. Återbesöket gjorde att jag fortsatte med skritten lite längre för hon kändes inte redo med mer just då. Jag ville verkligen inte sätta igång henne för fort utan tränade mkt från marken parallellt. Tömkörning, Nh, promenader i skogen, uppför och nerför men mest bara i skritt. Började träna böjning/ställning från marken i april men då fick hon gallor bak i haserna. Tog ett brejk men fortsatte med skritt ocjh lite trav ute ,även lite körning med vagn, men mest i skritt. Har försökt tänka på att hon ändå INTE ska belasta sin framdel för mycket med tanke på kotledsinflammation. Jag har försökt allt med min kunskap men det räckte tydligen inte. Hon har nu fått kotledsinfammation i bägge framkotor och behandlas med cortison, tuppkam och antiinflammatoriskt för detta.JAg har känt lite diffust att det varit någonting, men eftersom jag inte lärt känna henne riktigt i ridningen innan hon blev skadad så har ju veckorna gått och känslan att nåt varit fel har gjort att jag tillslut åkte iväg och kollade henne. Stallkompisarna tycker att jag shåpar mig men jag hade ju rätt! Hon har inte varit halt, ingen värmeökning, ingen svullnad, sista veckan kom en lite n galla på hö kota. Det var det enda synliga, annars var det mer att jag tyckte att hon gick lite försiktigt i nerförsbackar, ibland hade lite korta steg fram, ej så villig att gpå fram ibland, men ibland pigg. Småsaker men det var rätt. Hon visade Ingen påverkan, hälta i sina bakben efter böjning så jag tycker inte att inflammationen kommer av att hon har ont i bakkärran.Då återstår: Hur i helsike har hon fått kotledsinflammation? För mycket skritt?? Hon är ju travarnordis så det är kanske möjligt? Men hon har aldrig ghått på travet, känns fin att rida itrav och galopp men hon har inte lärt sig att jobba iform än, därav att jag ville ta det lugnt och jobba mycket från grunden med henne. Hon tog rtg båda framkotor och hovbrosket men det visade inget. Snälla ni som har nån erfarenhet av detta, hur ska jag nu gå vidare???
Jag är beredd att ge upp hästar för all framtid. Det har bara blivit bakslag hela tiden och jag kommer inte ur det! JAg vill inte att hon får igen det på två månader igen...
hur sjutton ska jag träna henne??? Tycker inte jag fick ngn info om detta av veterinären.
Nån som har erfarenhet av nordisar? JAg har hört att en del har benägehet av att lägga vikt på framdelen och måste därav lära sig att arbeta med sin bakdel gnm köra med tung last osv. Ge mig tips!!!

:confused:
 
Först och främst bör du fundera igenom vad du har för utrustning på henne, passar sadeln, trivs hon med den osv? Är hon stel/har snedheter efter den ursprungliga skadan? En massör eller equiterapeut kan hjälp dig att kontrollera det. Hur ser hovarna ut? Felaktiga vinklar kan vara en bidragande orsak till att hästen får kotledsinflammation. Jag skulle också fundera på vad för sorts underlag hon rids/arbetas på och vilken typ av hage hon går i. Om hästen går i ett för djupt/felaktigt ridhus/paddocks underlag så kan det vara en orsak till kotledsinflammationer, även skritt på ensidiga underlag (typ alltid skritta på hårda grusvägar) kan vara en bidragande orsak.

Det låter jättebra att du har börjat jobba din häst på marken mycket, det tycker jag att du kan fortsätta med. Passa också på att rida/gå med henne mycket ut i skogen och på varierande underlag. Var alltid väldigt noga med att värma upp, du kan t ex ta som regel att alltid promenera med hästen de första 10 minuterna av ett pass. Andra saker som kan hjälpa hästar med kotledsinflammationer är t ex att linda med stallbandage på nätterna med back on track paddar under, eller att ge fodertillskott med t ex glucosamin, chondroitin eller MSM.

Jag tror absolut att skritt rakt fram på lång tygel kan ge vissa hästar kotledsinflammationer. Speciellt om det sker på enformiga underlag. Detta eftersom det är en väldigt ensidig träning och all ensidig träning kan ge upphov till förslitningsskador om hästen inte har perfekta förutsättningar i form av en perfekt exteriör och ett perfekt rörelsemönster.

Lycka till med att hålla din häst frisk!

/Ylvalill (som vid det här laget lyckats bli "expert" på kotledsinflammationer och vars häst istället skaffade sig en senskada...)
 
Hej Ylvalill!
TAck för ditt svar!

Jo, jag har haft en equiterapeut både då jag köpte henne och i våras innan jag satte igång henne och hon hade inga som helst spänningar eller snedheter. Sadeln är OK men nog tänker jag byta till en bättre. JAg värmer alltid upp iskritt minst 15 minuter och rider henne mycket i varierad terräng, i skogen mm. Har en utbildad hovslagare som är jätteduktig och hon har superfina hovar. Välvinklad bak är hon och är lätt i typen men har en lite frieserhals, dvs kraftig "hingsthals" , hon blir lite framtung.

JAg har inte ridit henne på volt då jag tycker att hon inte arbetar rätt för det utan jag har varit rädd att det sliter för mycket på henne. Skrittat henne i typ 5 minuter, trav 1 minut på ca 1-1 1/2 timmes uteritt. Tycker det är rätt lugnt. Hon borde inte få kotledsinflammation???

Kan tillägga att hon alltid får glukosamin samt att hon nu blivit skodd med sulor fram.

Hur har du själv tränat din häst?
Hade hon några symptom?

Någon fler som har erfarenhet om träning efter en kotledsinflammation?
Har era hästar fått tillbaka det?

Jag är villrådig hur jag går vidare, så kom gärna med era synpunkter och ideer....
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 779
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 010
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst fick diagnosen inflammation mellan fyra halskotor efter att vi åkt fram och tillbaka till veterinären i 5 månader. Det yttrade...
Svar
7
· Visningar
1 050
Senast: sannapanna
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp