Bukefalos 28 år!

Hjälp Mig!

F

fritzo

Har en GD på 5 månad, hane. :love:

Problem 1.
När vi tränar ute i koppel, fot, sitt, ligg, o hit. Funkar hur bra som helst!

När ja sedan släpper han lös, så går det bra till en början, o sen plötsligt så sprätter han i väg o busar, ja försöker kalla in han. Icke. mer bus bara, om ja kommer närmare så ska han bara busa, han älskar när ja jagar han....

Har prövat följande, Muta med Godis, springa o gömma mig (han vet att ja kommer tillbaka nångång så han väntar ut mig....) bli arg o höja rösten, då står han o hoppar på stället o skäller på mig..... (jätte lycklig)

Problem 2. Inne, han skäller otroligt mkt! ja säger åt han o han börjar springa rally inne i lgh. (har en stor öppen 3:a mkt. spring yta)
ja sitter o ser på tv, han ställer sig framför tv, o skäller, när ja reser mig drar han några repor runt soff bordet, när ja sätter mig igen samma procedur.... skäller, busar.... :devil:

Sedan är saken om vi är i stallet, så sköter han sig exemplariskt, eller om vi hälsar på nån... då e man sååå söt o snäll.... :angel:

Detta är min första GD har haft schäfer innan som ej vart så här jobbigt,samt att vi har haft andra jakt hundar Alla vart lugnare än våran lilla GD Bäbis.

Har nån nå tips på hur ja ska få han till o sluta skälla inne o sluta busa o rymma i väg ute...????
 
Sv: Hjälp Mig!

Men han vill väl springa. Låt honom springa. Det är ju en valp. Klart att han vill busa!
 
Sv: Hjälp Mig!

Låter som om han har bra lydnad på dig! När han vill att Du ska bli mer aktiv, så lyckas han. Tex genom att Du jagar honom när han inte kommer på inkallning. När Du skäller på honom, så hoppar han av glädje. När han rejsar runt i vardagsrummet så rör Du dig.

Han har full koll på Dig och det är duktigt jobbat när man är 5 mån. ;)

För det första. Han är valp och har enormt mycket spring i benen. Låt han springa av sig. Har Du inte kontroll så gå till en inhägnad.

För det andra. Du måste mer eller mindre börja om med träningen av sitt och ligg, när han är lös. Det är ett helt nytt störningsmoment som måste tränas in. Det är fullt möjligt att han faktiskt inte vet vad Du kräver av honom när du säger sitt och han är lös. Hundar måste man träna in tex ett sittkommando i alla nya miljöer. Bara för att de kan det hemma i huset så betyder det inte att han kan det utomhus. Det är bara till att träna, träna och träna.

När han inte kommer på inkallning, så börja med att träna i en inhägnad, så stor som möjligt där du helst ska kunna springa och gömma dig. Låt det ta tid, du ska inte ge upp utan det är han som får leta upp dig. Beröm honom när han "hittar" dig. Om han har blivit lite orolig för att du "försvann" så länge så ömka honom när han väl hittat dig. Då brer du på hans oro över att matte försvann och han tänker sig för en gång extra innan han släpper dig utom synhåll.

Har Du ingen inhängad så får Du använda Dig av spårlina när du har honom lös ute. Då kan Du träna på lite kortare avstånd att kalla in. Ropa när han inte är upptagen av annat och när han tittar upp på dig så kasta dig ner på backen och se ut att ha jätteroligt. Bjud på lek/godis när han kommit fram. Det viktiga är att ALDRIG kalla in en hund som har hela sin koncentration på annat. Då kommer Du garanterat att misslyckas och han lär sig att man inte behöver lyssna. Kalla in honom när han tittar på dig eller tom är på väg mot dig. Gör det skitkul att vara med dig. Ha inte några tråkiga godisar utan ta med Dig bacon, små kycklingbitar, torkad lever eller liknande som de kan gå i döden för att få.

När Du sitter och tittar på tv och han ställer sig framför. Låt honom stå där, få honom att förstå att han inte alls står ivägen utan du kan se tv rakt igenom honom. Annars lär han sig, eller han har redan lärt sig att det är bästa sättet att få din uppmärksamhet på. Då måste du prata med honom för att han ska gå bort och när han inte lyssnar måste du ju resa dig upp för att flytta honom. DÅ har han fått som han velat. Ignorera honom, när han väl flyttar sig. kan du slänga en belöning bort från tv eller så kan du gå ner till honom på golvet och mysa en stund. Men rör dig inte, titta absolut inte på honom när han står framför tv, då belönar du honom bara.

När han sedan bjuder på rätt beteende som att gå bort från tv eller att sluta skälla, då helt plötsligt "ser" du honom och kan titta på honom, kasta godis till honom eller gå fram och klappa.

Oops, nu har jag brådis till jobbet igen. Får svara vidare senare. Lycka till!
 
Sv: Hjälp Mig!

Jag har en 5 månaders lagotto och känner igen en del saker du skriver om. Dock har jag kommit så långt med henne att jag nu lärt mig hur hon tänker och (oftast :angel: ) kan ligga steget före henne.

När vi tränar ute i koppel, fot, sitt, ligg, o hit. Funkar hur bra som helst!

När ja sedan släpper han lös, så går det bra till en början, o sen plötsligt så sprätter han i väg o busar, ja försöker kalla in han. Icke. mer bus bara, om ja kommer närmare så ska han bara busa, han älskar när ja jagar han....

Har prövat följande, Muta med Godis, springa o gömma mig (han vet att ja kommer tillbaka nångång så han väntar ut mig....) bli arg o höja rösten, då står han o hoppar på stället o skäller på mig..... (jätte lycklig)

Hon kunde sticka för mig, även på nya ställen. Jag gick och gömde mig, där jag kunde se henne men hon inte mig, och väntade. Jag tror jag väntade x antal minuter en gång på henne. När hon insåg att jag var borta började hon leta, leta, leta, leta. Har bara behövt göra så några få gånger, numera håller hon koll på mig. Vänder jag mig och börjar gå åt ett annat håll kommer hon till mig - då får hon massor av beröm. Jag ska vara jätterolig att komma till!!

Inne, han skäller otroligt mkt! ja säger åt han o han börjar springa rally inne i lgh. (har en stor öppen 3:a mkt. spring yta)

Känner igen det här med. Min lilla dam kunde ta förbjudna saker - vilket innebar att jag måste jaga henne - vilket i sin tur gjorde henne jättelycklig över att matte lekte tafatt med henne.
Nu har jag lärt mig att hon gör så, så alla farliga/fina saker ligger på ställen där hon inte kommer åt.
Det hon tar gör inget (även om hon nu inte ska ta förbjudna saker), så då ignorerar jag henne. Till sist slutar hon, då får hon beröm och gos, dvs. man kan få mattes uppmärksamhet utan att behöva ta förbjudna saker. Hon har börjat lära sig det mer och mer nu, men det är klart, visst händer det att hon stjäl nåt förbjudet ändå :angel: , men hon är ju än så länge bara en valp! Visst ska valpar vara uppfostrade, men bus har de ju i sig, så är det bara och det är väl lite charmen med det hela!
 
Sv: Hjälp Mig!

Nu har jag lärt mig att hon gör så, så alla farliga/fina saker ligger på ställen där hon inte kommer åt.
Det hon tar gör inget (även om hon nu inte ska ta förbjudna saker), så då ignorerar jag henne. Till sist slutar hon, då får hon beröm och gos, dvs. man kan få mattes uppmärksamhet utan att behöva ta förbjudna saker. Hon har börjat lära sig det mer och mer nu, men det är klart, visst händer det att hon stjäl nåt förbjudet ändå

Det man får passa sig för är en kedjeinlärning. De flesta hundar lär sig snabbt att om jag hittar på jävulskap som att ta något förbjudet, visar för matte, springer iväg och sedan släpper det = beröm och uppmärksamhet från matte.
 
Sv: Hjälp Mig!

tackar för tipsen ska pröva på lillen, han har rätt så stor koll på mig, när ja tänker efter...

men i bland så ger ja mig för fort. det är jag medveten om.
men ska kämpa på, nå tråkigt med lillen har jag inte iallafall. full rulle heeela dagen,

Baron som han heter är ute mkt. han är mkt. lös på gården hos svärföräldrana, han brukar oftast vara mkt. ensam ute oxå m den större vovven, Baron är ganska så självständig, självsäker o tuff.

ibland känns han mer som en vuxen hund än en söt liten valp, just pga av att han är så himla självsäker.

ska hem nu på morogon kvisten från jobbe, så få se vilket humör han e på :D
 
Sv: Hjälp Mig!

Det första som slår mig är att du redan har "lärt" den många kommandon el moment, den är ju bara fem månader..

Har svårt att tro att en fem månaders valp verkligen KAN alla
de momenten ordentligt?

Jag har en sex-månaders schäfervalp, hon är mkt lättlärd,
men jag vill att komandona ska vara BEFÄSTA innan jag börjar med ett nytt, jag menar "fot", betyder ju att den ska gå, tätt, tätt vid benet, ha kontakt och följa föraren, sätta sig korrekt vid en halt osv. .hon har redan från det att jag fick henne haft oerhört lätt för att hålla kontakten,
hon går av sig själv bredvid mig med kontakt, men jag har ändå inte lagt in ordet ”fot”
för att jag vill ha en riktigt bra position innan jag lägger på kommandot.
( har börjat att lägga in kommandot nu )

Likaså ”hit”, hon kommer på inkallning, men jag har inte hela momentet ”färdigt”
( ska tävla IPO med henne, där ska de sitta framför föraren 3 sek sedan flyta rumpan till position ”fot”), jag har där delat upp momentet i delar, hon ska först lära sig, komma snabbt,
sitta framför, när hon kan det kommer jag att lära in hela momentet..

hit", betyder ju komma snabbt som attans, sätta sig vid sidan ".

Du berättar ju här att den inte kommer på inkallning, då anser jag att kommandot "hit" inte är befäst.( ”hit", betyder ju komma snabbt som attans, sätta sig vid sidan)

Jag skulle nog backa lite i träningen, verkligen se till att kommandona
är befästa, ta ett i taget.

Sedan så skulle inte jag tillåta för mycket bus inne, mina hundar får inte hålla på och härja inne, det gör man ute.
Inne vilar man, jag har heller inga leksaker inomhus, bara ben.
leksakerna kommer fram bara när vi tränar.

Börja om med inkallningen, lek med din hund först,låt ngn hålla i hunden, gå iväg
ropa på den och mycket beröm när den kommer till dig.

( om du här använder dig av HIT, bestämmer du själv )

Träna mycket kontaktövningar, för mig är kontakten A & O, i all träning med hunden, har man inte den så är det svårt att gå vidare i träningen. Träna även in ett ”nej”, och ”varsegod”
De orden är bra att använda vid det mesta av träningen anser jag.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 581
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 287
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp