Bukefalos 28 år!

Hjälp, min häst hostar

Missemus

Trådstartare
Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft under hela tiden. Jag red på som vanligt. I onsdags förra veckan noterade jag dock att han hade ett vitt näsflöde under ridpasset. Nu i veckan har något enstaka hostande övergått till hostattacker, fyra fem hostande i stöten under ett ridpass. Det rinner lite klart snor i näsborrarna och igår och idag har han även hostat då och då även när jag inte ridit.Han är jättepigg och inte hängig. Vi har jättebra luft i stallet, dock gick vi över från ensilage till hö för ett par veckor sedan.Höet är bra, kanske liiite damm eftersom det är lagrat på skulle en hel vinter. Inga andra hästar i stallet visar några symptom. Ska tillägga att han får vila nu. På måndag ska jag boka tid på klinik men vad tror ni det kan vara. Pollen?? Bronkit??
 
Kan vara något så lätt som slem, min fick slem och hostade men inga andra symptom. Han fick slemlösande och sen ha han varit bra :)
 
Är hö´t dammigt så ska du inte ge det. Det är inte tjänligt foder. Nu vet jag inte hur ni har haft det men här har det varit torrt och varmt ett tag vilket också kan göra att känsliga hästar får hosta (damm virvlar upp från jorden i hagen, från gruset på ridbanor och vägar). Vissa hästar är också så känsliga så att även om hö´t är dammfritt och av bra hygienisk kvalité så reagerar de ändå och då är ensilage enda alternativet. De hästarna reagerar ofta på både halm och på kutterspånsdamm. Ibland kan det hjälpa med torv då de partiklarna är större och inte åker ner i luftvägarna men vissa hästar klarar inte det heller och då kan pappersströ vara ett alternativ. Står man i ett stall där det sopas när hästarna står inne och där hästar som rullat sig i gegga borstas inne i stallet så är det rent hopplöst. Då kvittar det nästan vilka åtgärder man sätter in för hästen utsätts ändå för dammet som virvlar omkring. Lång utevistelse är viktigt men det bästa är dock en bra lösdrift.

Vad det kan vara är omöjligt att säga såhär. Hästen behöver kollas av veterinär så att diagnos kan ställas och lämpliga åtgärd kan sättas in.
 
Ena av mina hästar som vr utlånad fick bronkit på ett par dagar. Den började hosta lite och sen mkt. Togs till vet direkt som konstaterade bronkit trots bra kvalite på både foder och strö..:confused:
Tyvärr är bronkit ngt som inte går bort så den får leva med detta men det funkar bra med vida dammfritt spån och inte rida på dammiga ridbanor. Ju förr du kollar upp din här desto bättre. :up:
 
Nu har jag varit hos vet som konstaterade akut bronkit. Inga missljud på lungorna och luftrören såg friska ut men hade slem, Vetrinären skrev ut slemlösande, han tyckte inte cortison behövdes i det här läget. Sannolikt har hon fått ett virus som sedan gått över i allergi, exakt mot vad är svårt att veta, kan vara damm, kan vara pollen. Enligt vet är det svårt att "pricka" hästar för allergitester, Nu ska min häst vila i 2 veckor sedan hoppas jag hon blir bra.
 
Nu har jag varit hos vet som konstaterade akut bronkit. Inga missljud på lungorna och luftrören såg friska ut men hade slem, Vetrinären skrev ut slemlösande, han tyckte inte cortison behövdes i det här läget. Sannolikt har hon fått ett virus som sedan gått över i allergi, exakt mot vad är svårt att veta, kan vara damm, kan vara pollen. Enligt vet är det svårt att "pricka" hästar för allergitester, Nu ska min häst vila i 2 veckor sedan hoppas jag hon blir bra.

Bra att du fick tid så fort och skönt att det inte var värre! Håller tummarna för att det inte är allergi heller utan bara en harmlös virusinfektion. Lycka till och hoppas hon blir bra snabbt :)
 
Usch, vad tråkigt!
Jag hoppas din häst blir bra igen.
Uppdatera gärna om du vill hur det går.

Nu har jag varit hos vet som konstaterade akut bronkit. Inga missljud på lungorna och luftrören såg friska ut men hade slem, Vetrinären skrev ut slemlösande, han tyckte inte cortison behövdes i det här läget. Sannolikt har hon fått ett virus som sedan gått över i allergi, exakt mot vad är svårt att veta, kan vara damm, kan vara pollen. Enligt vet är det svårt att "pricka" hästar för allergitester, Nu ska min häst vila i 2 veckor sedan hoppas jag hon blir bra.
 
Bra att du fick tid så fort och skönt att det inte var värre! Håller tummarna för att det inte är allergi heller utan bara en harmlös virusinfektion. Lycka till och hoppas hon blir bra snabbt :)[/QUOTE
Hon har ingen infektion i kroppen utan en allergi men mot vad vet jag inte. Allt som dammar är iallafall borttaget så gott det går.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 007
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 749
Senast: Lavinia
·
Hästvård I stallet där jag har mina hästar är det hampaströ som gäller. Stallägaren köper in och vi inackorderade köper av dem. I teorin...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp