hjälp, min lilla häst äter inte....

I

iina

det var kanske att ta i... hon äter hö... men inget annat, hon vägrar äta kraft, morötter, betfor, havre, ja allt som hon förut kastat sig över... Anledning; skulle få en buttakur, inte sjuk egentligen , ska inte gå inn på detaljer. Blandade pulvret i maten, smakade nog för jävligt, för andra gången vi skulle ge henne vägrade hon äta. Blandade då buttan med fil och sprutade in i munnen på henne, som maskmedel och gav henne betfor och kraft som vanligt (uppblött),, hon vägrade ändå äta det. Prövade att ge henne enbart kraft, vägrade äta, enbart havre... tog en annan hink och la det hela i, slog ut på marken, la på höet, lirkade, la i hagen, boxen utan att hon såg...,, i en vecka nu har hon totalvägrat äta något annat än hö (vilket hon tack och lov käkar) hon vägrar äta knäckebröd, äpple, ja allt utom hö... slutade även med buttan,,, för hon var liksom inte sjuk det var bara det att vi lika gärna kunde.. jajja..

Hur kan man få henne att äta igen? tips? Är även orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med mineraler, protein osv, men hon rids inte för tf. så hon behöver ju inte flera kilo kraft, men ändå... :confused:
 
Häll maten i krubban och lämna den där över natten. De flesta hästar brukar frampå småtimmarna peta i sig maten (medicinpreparerad eller ej).

Hon kommer så småningom komma på att maten är opreparerad, men ju mer du försöker lirka i henne mat dessto mer kommer hon vägra. Att du med alla medel försöker få henne att äta kraftfoder etc är ju klart misstänksamt i hennes ögon, det brukar du ju inte göra =)

Så, häll mat (ta havre, det är billigt och blir inte dåligt i första taget och får du tillslut kasta det så är det ingens törre förlust) i krubban vid insläpp och låt det sen vara. bry dig inte om krubban, försök inte locka dit henne utan tippa bara i maten och låt den vara.

Förr eller senare kommer hon att smaka och inse att den smakar somd en ska. Finns inga sätt du kan lura henne när hon tror att maten är preparerad, då blir alla ansträngningar bara ytterligare ett tecken för hästen att det ÄR något skumt med maten.

Har hon inte ätit upp på morgonen så låt den vara, ge det några dagar - en vecka helt enkelt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 308
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 606
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp