Hjälp mrj med fantasin! (Tömkörning)

E

eiwo

Min häst har antagligen fått en låsning i ryggen igen och jag har fått tid på klinik nästa måndag, alltså om en vecka. Nu tömkör jag honom eftersom jag inte vill/vågar rida, men fantasin har börjat ta slut... Det vi har att röra oss på är en grusväg, ca 500 meter lång, med en ganska stor stallbacke (dock väldigt lerig) och en 'rondell' eller vändplan som är torr och fin. Vi har fjollat runt på vändplanen :p och travat över lite bommar, men nu börjar vi bli uttråkade. Vad kan man mer hitta på? Just nu skrittar och travar vi bara då han lätt drar iväg i galoppen... Han är inte heller särskilt utbildad, kan framåt, svänga och stanna typ :angel: Så, ge mej en massa tips på vad vi kan hitta på!
 
Sv: Hjälp mrj med fantasin! (Tömkörning)

Jag brukar köra slalom mellan koner eller dunkar och mellan träd i skogen. Vi har ju också förmånen att ha en inhägnad yta att vara på så jag brukar leka lite följa-Jenny med hästen också. Övar på att kunna flytta honom på håll och att han skall följa mig och stanna när jag stannar, stå kvar på kommando etc. Det är jättekul och nyttigt!!!

Första gången jag verkligen lyckades med min följa Jenny lek var i helgen och tja, blödig som jag är så hade jag lyckotårar i ögonen när hästen knatade efter mig som en liten hund!

Annars är tömkörning på stigar, i backar och i lite "oländig" terräng jättebra för både hästens muskler och mattes flås. Varning dock för att hästen kan tolka "pust pust pust" från matte som "ssssss" vilket han lärt sig är travkommandot :rofl:
 
Sv: Hjälp mrj med fantasin! (Tömkörning)

om du har nån paddock eller hage eller nått så kan du göra nh. lastträna,leka lekar osv de finns massor att göra!:D
 
Sv: Hjälp mrj med fantasin! (Tömkörning)

Jag brukade tömköra i skogen, runt träden och sådär. Samt bege mig ut i sandtaget och klättra runt. Skitjobbigt för båda två.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 131
Senast: pews1972
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 890
Senast: skuggi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp