Bukefalos 28 år!

Hjälp nu bits hon också!!

Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Avslappningsövningar???
En häst är ett flockdjur och behöver veta vem som är ledare. Framförallt viktigt för en häst som är osäker och med lite taskiga erfarenheter i bagaget.
Att fostra är inte lika med stryk och en häst hugger inte för att den har ont, då drar den sig undan.

är det en osäker häst som inte litar riktigt på människor är avslappningsövningar bra. Nu vet vi ju inte varför denna hästen beter sig som den gör eftersom ingen av oss har sett den.
Att gå på en osäker häst(som har en tendens att bli aggressiv) är inte så smart, man ska inte gullegulla med den heller. Gäller att känna hur man ska gå tillväga.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Håller med Heidi Maria i allt och det låter som att hästen tagit över. Tydliga ramar och ALDRIG acceptera att den sparkas eller bits oavsett anledning. Att den dessutom attackerar i hagen är ju jättefarligt, ta med en långpisk och inget duttande. Säg i från ordentligt! Titta på hur hästar gör upp rang i hagen, de kan vara riktigt grymma mot varann. För att sedan låtsas som att det regnar när de fått säga sitt.
Min gammelmärr skulle stödfodras på betet i en flock med 13 hästar och hon var lite låg i rang.... de övriga stod i en stor ring runt mig och henne efter att jag visat var skåpet skulle stå och jag behövde bara ge ett varningens signal om det var någon som glömde bort sig....

förstår inte hur ni kan säga till en tjej som inte är så van med egen häst att hon ska ut med långpisk i hagen?! :eek: ni vet inte hur illa det kan sluta!
Till Ts, snälla ta HJÄLP av någon duktig istället för att du ska behöva slå en massa på en häst när du inte vet orsaken till hennes betende.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Inte slå en massa, försvara sig om den attackerar naturligtvis! Och självklart ska hon ta hjälp av någon i sin närhet! :)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Klart man måste lösa problemet på lång sikt också, man ska ju inte utsätta sig för farliga situationer. Men under tiden kan det ju vara bra att kunna hålla hästen på avstånd så man kan få in hästarna ur hagen utan att riskera bli attackerad?

Tycker inte det här verkar vara någon farlig eller på nåt sätt störd häst, den har bar missuppfattat relationen till sina ägare, säkert dels pga att de gjort en massa drivande och dominanta övningar på den utan att följa upp eller kunna läsa av små tecken som kommit smygande när den tagit överhanden. Använder mig själv av ett nh tänk i hela hanteringen, men jag är sparsam med nötandet. Använder bara såna drivande förflyttningar när jag longerar, tränar sidvärtsrörelser från marken osv. Jag går liksom inte ut och förflyttar runt hästen dagligen, då är det klart den tröttnar tillslut. Tycker itne man ska hålla på och experimentera för mycket med en massa konstigheter om man itne rä jätteduktig, vilket varken jag eller ts verkar vara. Bara hantera som vanligt, avslappnat och självklart.

Den westertränare jag tränade hantering för var inte sen att reprimera med en klatch om hästen inte hästen respekterade hennes krav under hanteringen.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Klart man måste lösa problemet på lång sikt också, man ska ju inte utsätta sig för farliga situationer. Men under tiden kan det ju vara bra att kunna hålla hästen på avstånd så man kan få in hästarna ur hagen utan att riskera bli attackerad?

Tycker inte det här verkar vara någon farlig eller på nåt sätt störd häst, den har bar missuppfattat relationen till sina ägare, säkert dels pga att de gjort en massa drivande och dominanta övningar på den utan att följa upp eller kunna läsa av små tecken som kommit smygande när den tagit överhanden. Använder mig själv av ett nh tänk i hela hanteringen, men jag är sparsam med nötandet. Använder bara såna drivande förflyttningar när jag longerar, tränar sidvärtsrörelser från marken osv. Jag går liksom inte ut och förflyttar runt hästen dagligen, då är det klart den tröttnar tillslut. Tycker itne man ska hålla på och experimentera för mycket med en massa konstigheter om man itne rä jätteduktig, vilket varken jag eller ts verkar vara. Bara hantera som vanligt, avslappnat och självklart.

Den westertränare jag tränade hantering för var inte sen att reprimera med en klatch om hästen inte hästen respekterade hennes krav under hanteringen.

Tack för ditt inlägg just nu håller vi inte på med nh ngt speciellt utan tränar på att hantera henne dvs rykta och rida men visst flyttar man henne även då.Min dotter har haft en trubbig kam och gett till baka när hon har huggt mot henne och för tillfället går det mkt bättre.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Här har vi ett typexempel på ett sto som har ruttnat på sin människa- felhanterad.

Sluta att flytta den hit o dit. Rid hästen dagligen o ta bara in den från hagen!
Den ska följa med! Basta.
Den enda övningen från marken som du kan göra är att lära den gå fot- som Nasseman skrev.. Om du går... så ska den följa med! Om du stannar- dito- beröm o sluta för dagen.
OCH hur lyckas du få med en häst som vägrar gå då!???Flytta hästen gör man ju när man ryktar oxå. Just nu har jag riktat in mig på att hon blir riden ordentligt så gott som varje dag.

:bump:
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Grimma och ett grimskaft med kätting som kopplas under hakan. En (oskadad) häst som inte går framåt är bara dum.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Klart man måste lösa problemet på lång sikt också, man ska ju inte utsätta sig för farliga situationer. Men under tiden kan det ju vara bra att kunna hålla hästen på avstånd så man kan få in hästarna ur hagen utan att riskera bli attackerad?

Tycker inte det här verkar vara någon farlig eller på nåt sätt störd häst, den har bar missuppfattat relationen till sina ägare, säkert dels pga att de gjort en massa drivande och dominanta övningar på den utan att följa upp eller kunna läsa av små tecken som kommit smygande när den tagit överhanden. Använder mig själv av ett nh tänk i hela hanteringen, men jag är sparsam med nötandet. Använder bara såna drivande förflyttningar när jag longerar, tränar sidvärtsrörelser från marken osv. Jag går liksom inte ut och förflyttar runt hästen dagligen, då är det klart den tröttnar tillslut. Tycker itne man ska hålla på och experimentera för mycket med en massa konstigheter om man itne rä jätteduktig, vilket varken jag eller ts verkar vara. Bara hantera som vanligt, avslappnat och självklart.

Den westertränare jag tränade hantering för var inte sen att reprimera med en klatch om hästen inte hästen respekterade hennes krav under hanteringen.


ja jag håller med dig, men man måste veta hur man ska göra också och när.
Speciellt om dom kanske inte kan så mycket om hästar..
Hästen är säkert som den är pga det du skrev men eftersom ingen av oss sett hästen så vet man aldrig hur farlig den kan bli.
Jag håller också på med nh i min hantering(eller "gjorde" nu går allt på känsla och tänker inte så mycket :D ) så håller med dig om det också :)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

OCH hur lyckas du få med en häst som vägrar gå då!???Flytta hästen gör man ju när man ryktar oxå. Just nu har jag riktat in mig på att hon blir riden ordentligt så gott som varje dag.

:bump:
Det är inte svårt att få ett flyktdjur att gå framåt.
Man måste själv stå i en position lite "bakom" hästen o sen vifta på bakifrån o då berömma.

att flytta den för att man MÅSTE ser de skillnad på!
hästar flyttar på varandra men oxa om de vill komma förbi, komma åt maten etc.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det är inte svårt att få ett flyktdjur att gå framåt.
Man måste själv stå i en position lite "bakom" hästen o sen vifta på bakifrån o då berömma.

att flytta den för att man MÅSTE ser de skillnad på!
hästar flyttar på varandra men oxa om de vill komma förbi, komma åt maten etc.
Jag har försökt vifta bakifrån och även fösa på då har hon antingen bara börjat springa runt som vid longering eller oxå har hon hotat att sparka så det tror jag inte mkt på att det skulle funka. Mer förslag????
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

När hästen väl sätter fart så får man hänga med o berömma.
skit samma om det blir galopp. Den har ju gjort det önskvärda- att ta sig framåt.
att köra bil med gasen i botten o samtidigt trampa på bromsen- förstår in te ... bilen heller:grin:
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det är ju här timingen och att känna hästen kommer in!

Att hästen börjar springa runt är ju såklart inte det du tänkt dig, men hästen gjorde ju ändå rätt som började röra sig, eller hur?

Här gäller det att vara bestämd och säker nog att utnyttja rörelsen framåt och börja gå och få hästen med sig, utan att bli översprungen. Att vara snabb och berömma för att den svarade framåt, men att ändra rörelsen till att bli "promenad" istället för " springa runt runt".

Här blir det lätt fel om man brister i timing och själv blir osäker när hästen reagerade "fel fast ändå rätt", sas. Och då är det ännu svårare att få hästen att gå framåt nästa gång.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

När hästen väl sätter fart så får man hänga med o berömma.
skit samma om det blir galopp. Den har ju gjort det önskvärda- att ta sig framåt.
att köra bil med gasen i botten o samtidigt trampa på bromsen- förstår in te ... bilen heller:grin:
jaha sist detta hände att hon började springa runt sparkade hon bakut och försökte även stegra sig. hur lätt är det att vara lugn då och bara berömma, när situationen till och med blir farlig och hotfull?????:( :bump:
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det troliga är--- att när hästen väl har satt fart så har ni bromsat den- ja då går den uppåt.

det är precis samma fenomen som händer med hästar som inte vill ridas från stallet. Ryttaren vill kontrollera för mkt samtidigt- att hästen SKA skritta.
Låt hästen fara iväg, beröm o sakta sedan försiktigt av en bit bort.
Man kan inte både gasa o bromsa samtidigt= motstridiga signaler- varav hästen hamnar i konflikt o då "betér" sig illa.

Vad är viktigast om hästen fryser fast?
Jo att den tar sig framåt. Då får man inte bestraffa den när den gör det!!!!
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Håller fullständigt med!

Och i det här läget är det verkligen viktigt att ta hjälp om man inte har den timingen och säkerheten själv. Annars blir det farligt!
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Efter att ha agt/tranat araber i for manga ar kan jag bara saga detta ar inte normalt arab beteende.

Visst kan jag komma med rad och forslag, men inte veta ngt om hastens bakgrund och vara dar och se henne uppfora sig en vag eller annan tycker jag att jag skall halla tyst. DOCK, som ngn skrev, krav inte for mkt av henne, ga fot och dalta inte med henne. Glom bort NH som i grund och botten ar rent sunt fornuft bara, sen spelar det ingen roll om du har ar av hastkunskap. Finn en tranare som kan hastar (garna araber) och arbeta med den. Det har NH och Parelli ar kanske bra for de som vet men manga jobbar med det och har egentligen ingen aning om vad de gor. Och nu sager jag inte att alla ar sadana.

En arab ar valdigt folkorienterad, tycker battre om att vara med manniskor an andra hastar och kan lasa tankar valdigt bra. Vilket manga hastar kan. Dock later det som ngn i ditt stos tidigare liv har gjort ett riktigt nummer pa henne. Araber AR annorlunda fran andra hastar, man kan inte trana dem som man tranar ett kallblood till exemple. Jag jobbar just nu med mitt ungsto som blir 4 till sommaren. Hon gick i flock fram till July och blev sen pasatt grimma och stoppad i transport och flugen till Sverige Nu det har ar en hast som aldrig hade blivit handlad i sitt liv. Hon var ett litet vrak och radd for allting nar hon kom. Nu 6 manader senare kan hon massor av saker. Till example innnan hade hon aldrig blivit borstad. Och nu star hon stilla som en mus, har kommit pa att det ar inte farligt och kanns faktiskt skont. Ja jag kan beratta mkt om vad jag gor men det ar ditt sto som ar problem nu.

Har du provat att BE henne om att gora saker istallet for TALA om for henne vad hon skall gora? Det verkar som hon inte kommunicerar sa bra med folk. Och tank pa, att om du i dina tankar tanker att ngt skall handa, da gor det sa.

TTag hjalp av ngn kunnig, ge henne massor av karlek och nar hon inte uppfor sig, markera direkt mot henne att hon gor fel och slutar hon, berom.. Hon maste lara sig NEJ men ocksa nar det ar bra.

Och snalla, ta bort betfor, det ar rent socker och det ar det sista hon behover.

En bra foderstat beroende pa om hon ar lattfodd eller inte, jag ger mina 30kg (mellan 4) ute per dag, sen far de 10kg var pa kvallen Allt detta hosilage med 78% ts. Sen far de ocksa 5 dl av lucern pellets som godis..Plus mineraler. OK nu blir inte mina ridna men de ar feta som bara den. Lattfodda i alla fall. Det kan vara att hon inte tal betfor, har traffat pa dem forut..

Lycka till
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Vilket man snabbt ser att det INTE är om man läser innehållsförteckningen...;)

sa var kommer betorna fran?? det ar ju leftovers fran sockertillverkning. visst det har massor av fiber i sig men i det har fallet vet jag att en arab behover inte betfor i sin kost.. det omvandlas till socker i kroppen, vilket menar att hasten gar spastik, har provat sjalv och tror om tar bort det vill se en helt annan hast.

en hast som arbetar som en idiot (tavling etc) kanske kan behova det men inte i detta fallet.. sa i combination med att hasten har fatt sig in ordentlig folk avsky (vilket hander valdigt sallan i arab varlden) behover den inte en massa shit i kroppen som bara gor den nervos/farlig/etc...

den enda som jag sett ma bra av betfor ar en hast som var svulten till revben, han fick "slorpie" tva ganger om dagen plus andra foder inblandat. Han blev en jattefin hast nar han var tillbaka till normal.. Ocksa en gammal hast utan tander, hon behovde det for att halla vikten.. Vanligt ho, med kvalitet och mineraler ar mestadels vad en hast behover.. folk gar till overdrift med foderstater.. lyssnar for mkt pa forsaljarna, sa de kan salja mer..
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 862
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 526
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp