Bukefalos 28 år!

Hjälp nu bits hon också!!

Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Jag måste fråga, i denna intressanta diskussion, att när ni ska straffa/smälla till hästen, hur gör ni då? Om ni inte har ett spö till hands just då, utan måste använda egna händer. Var på hästen slår ni till och hur? Med handflatan, knytnäven, eller hur?
Jag vet en mänska som tog tag i hästens näsborrar och vred om, när den försökte slita sig ute, när hon ledde den. Hästen försökte aldrig mer slita sig från henne i allafall.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Nu verkar det vara som att du har fler problem med hästen än att hon bits. På sättet du beskriver er situation, så låter det som att din erfarenhet av hästar inte har blivit så stor ännu att du själv kan lösa problemen. Det är alltid bra att höra sig för om andras erfarenheter, precis som du gör, men alla andras erfarenheter är inte alltid att rekommendera att man själv ska ta tillvara.

Försöker din häst verkligen hugga/bita dig, eller nafsar hon i luften för att hon visar obehag? Hur reagerar du på det?

Du skriver att hon är rädd? Vad är hon rädd för? Jag kan bara gissa, men jag tror att hon testar dig och kommer undan med en del på grund av att du själv uttrycker dig osäkert i ditt sätt gentemot hästen.

Ta hjälp av någon i din närhet som är förtroendeingivande och som har mycket erfarenhet av hästar. Det kan vara värt att se över hela ditt sätt i hanteringen från att leda in från hagen till hur du spänner sadelgjorden. Sedan behöver du nog också vad det verkar se över foderstaten och antalet mål mat per dag etc.

/V
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Okej vi är kanske inte de självsäkraste hästägarna ännu, det har ju varit en del händelser på vägen som har gjort att man ibland har kännt sig rädd för henne men jag läser en hel del och försöker bli självsäkrare när det gäller hanteringen av henne, men hon är en häst som absolut inte går att tvinga. Jag fick i början rådet att ryta och även slå till henne när hon vägrar följa med, Men detta sluta bara i att hon gjorde rusningar mot oss med sänkt huvud , öronen bakåtslickade och hon kunde även svänga runt och sparka mot oss. vi har tagit hjälp utav en tjej som studerar parelli och det har gett en hel del, ska be henne komma igen. Det där med foder är ju en hel djungel vissa anser att en häst enbart behöver grovfoder för att må bra! vad har ni för åsikt:confused::)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det gäller att bygga upp ett förtroende mellan dig och din häst.
Att bara slå den när det bits och håller på hjälper inte i längden bara för stunden. Ta hjälp av någon som verkligen är duktig på hästar, som har hållt på länge, är konsekvent och som vet som ska göras för att få hästen att slappna av, få komma till ro och känna sig trygg. (fast det visste du säkert redan :D ) och det här med NH. Kan man inte känna av en häst och se en häst ska man inte börja med NH. Man måste få in en känsla för hästar innan man börjar med något som är så pass känsligt för hästarna. Minsta lilla du gör fel kan bli väldigt fel. Hästen blir kanske ännu mer förvirrad och därmed ännu surare.

Det tog mig 3 år (!) tills jag fick min häst förtroende..har haft henne i 8 år till sommaren.
tyvärr kommer jag knappt ihåg hur jag gjorde :o (jag hade problem med lastning,ridning och hantering,)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Jag måste fråga, i denna intressanta diskussion, att när ni ska straffa/smälla till hästen, hur gör ni då? Om ni inte har ett spö till hands just då, utan måste använda egna händer. Var på hästen slår ni till och hur? Med handflatan, knytnäven, eller hur?
Jag vet en mänska som tog tag i hästens näsborrar och vred om, när den försökte slita sig ute, när hon ledde den. Hästen försökte aldrig mer slita sig från henne i allafall.

Jag skulle absolut inte vilja kalla det att straffa hästen, det gör jag aldrig. I precis den stund hästen hugger eller försöker sparka till (vilket med en vuxen häst normalt sett aldrig ens händer) smäller man till för att få undan den på ett sätt som gör att den förstår att det var oacceptabelt. Typ BORT med dig!! Den kan vara med handflatan eller grimskaftet eller om ja råkar ha ett spö just då om jag ska rida, den kroppsdel som är närmast. Inte ansiktet då så jag inte kommer åt ett öga eller så. Det är aldrig så att jag täntker att "ojj, hästen bet rätt hårt, då förtjänar den ett medelhårt rapp med spöet över rumpan. " Absolut inte.

Det är liksom inte slaget som är det viktiga, utan en reaktion från hästen själv, att den blir lite snopen och instinktivt hoppar undan för mig och inser att det inte var så smart. Med en känslig och häst kan det räcka med att ryta till och stampa till i golvet för att få samma effekt. Sånt här ska ju naturligtvis inte häsnda ofta, i normala hanteringen ska man vara lugn runt hästar. :)

Det är ju viktigt att lösa själva grundproblemet, men man kan inte låta det gå så långt att hästen försöker bita, sparka eller attackera. Det måste man ju ta tag i direkt om det händer, och sedan även jobba på det långsiktiga så hästen är nöjd och tycker om det man gör med den.

Vet att det låter lite nitiskt att råda folk att slå sina hästar till höger och vänster, men i vissa fall är det mycket bättre än att tvingas gå undan för att hästen börjar bli våldsam. Går du undan fungerar ju hästens sätt att bli av med dig och slippa göra som du säger, och det är en effektiv belöning för hästen och du lär den att hota. Sedan måste man gå igenom vad det är som gör att hästen inte vill. Gör det ont? Är det outhärdligt tråkigt? Är den bara osäker på vem som bestämmer? Tycker övervägande delen av vad man gör ska vara ok och ganska kul för båda parter. :) Är hästen verkligen ohanterad och rädd ska man inte vara för påträngande från första början, är den bara osäker på om man verkligen behöver göra som matte säger är det i första hand positiv förstärkning, men i de fall hästen ändå väljer att ge sig på dig är det det jag beskrivit som gäller, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Hej!
Hur mycket vet du om hennes förflutna? Hon har kanske blivit misshandla eller illa behandlad?? DÅ hjälper det INTE att smälla till henne!
Jag hade försökt att göra massa övningar som stärker tilliten mellan er! Avslappnings övningar mm. Ta ut Perelli tränaren igen! Lycka till!

P.s skicka gärna pm om du vill ha mer specifik hjälp!
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Tidigare lätt att flytta på henne och backa och så vidare men nu sedan ca en månad blir hon bara sur(öronen bakåt och hon försöker bitas) det är ofta hon försöker bitas när man går förbi frammifrån för att rykta henne. Jag tror att hon är osäker och rädd, men det är svårt att veta hur man ska kunna lösa detta, vi har hållt på en del med horsemanship tidigare men nu surar hon ju bara när man försker flytta henne med tryck. Hon sparkar och bits.
Här har vi ett typexempel på ett sto som har ruttnat på sin människa- felhanterad.

Sluta att flytta den hit o dit. Rid hästen dagligen o ta bara in den från hagen!
Den ska följa med! Basta.
Den enda övningen från marken som du kan göra är att lära den gå fot- som Nasseman skrev.. Om du går... så ska den följa med! Om du stannar- dito- beröm o sluta för dagen.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Avslappningsövningar???
En häst är ett flockdjur och behöver veta vem som är ledare. Framförallt viktigt för en häst som är osäker och med lite taskiga erfarenheter i bagaget.
Att fostra är inte lika med stryk och en häst hugger inte för att den har ont, då drar den sig undan.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

hejsan.

Hade jag vart du hade jag kontaktat en bra tränare som kan hjälpa dig, är man osäker så är det bättre o få hjälp än att det ska behöva hända något.
Jag vet några jätteduktiga personer i götene o hellekis, är ju inte så långt från dig tror ja:laugh: kan Pm:adig om du vill ha namnen,
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det finns många hästar som är på riktigt dåligt humör av att ej få äta mat i tillräcklig mängd. En arab bör väga runt 400 kg, med en dagsranson på 2-2½ kg ts per 100 kg blir det 8-10 kg ts. 10-12 kg blött hösilage kan ge så lite som hälften av dasgsbehovet.

Nu när det är så kallt så skulle jag ge fritt hösilage, och betforen för att få i mineraler. Är det ingen kraftigt överviktig häst, ser jag ingen anledning till att hålla igen på maten. Eller är det så att hon får fritt, men ej orkar mer?

Ex rider eller tränar vi ej våra om de kommer direkt in utan att ha haft tillgång till foder i hagen. Hur glatt humör är vi människor på, om vi är vrålhungriga?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Hur länge har du haft henne? Var hon sådan hos den tidigare ägaren också? Om inte, så kan det vara så att hon testar dig. Det är mkt viktigt att vara lugn och konsekvent när man handskas med hästar.
Visa dig inte rädd, gör det du ska göra och tillåt inte att hon hotar eller ännu värre GÖR ngt.
Om en häst ex bits tycker jag man gör helt rätt i att blixtsnabbt reagera och visa att så gör man inte.

Jag tycker också att hon verkar få ganska lite mat, har du räknat foderstat till henne baserat på det arbete hn utför?
Rid mer och ge mer mat är de bästa tipsen, se till att hon aktiveras helt enkelt. Hur är hon i hagen, rang osv?
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Att fostra är inte lika med stryk och en häst hugger inte för att den har ont, då drar den sig undan.

Hej!

Jag har också en arab, världens snällaste häst, men hon kan också vara sur och "hugga" (hota i luften) i boxen. Jag har märkt på henne att hon surar när hon inte fått mat på länge- så min tro är att att hon har "ont" i magen pga för många timmar sen hon åt senast.

Min tjej får pga detta alltid lite hö att tugga på när jag gör iordning henne, så är hon snäll. (Jag kan utan problem borsta henne utan mat också- när hon nyligen ätit, men det är inte alltid det händer).

Det jag tror man ska tänka på med "elaka" hästar är att fundera på varför dom gör som dom gör. Har hästen tagit över, är den osäker, har den ont? Man bör också ta sej tid att titta hur hästen beter sej med andra hästar (och människor) och fundera på hur hästens personlighet mot andra är. Är den ranghög, ranglåg, vänlig mot främlingar/andra hästägare? Och sen självklart fundera över sitt eget beteende gentemot hästen.

Sen tycker jag naturligtvis att man måste få freda sej själv, om hästen attackerar ska den sättas på plats! Fast oftast har hästar en orsak (tex hästen som var jättesnäll, men förvandlades till ett elakt monster (och attackerade!) pga tandfraktur- hon såg människor som "nu kommer jag få ont".

Annars håller jag mest med Axel, låt hästen vara när ni inte rider (rid mer!), låt häst komma till er. Försök att umgås kravfritt och undvik situationer som "triggar" beteendet.

/ Lavinia
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Det verkar som hon emellanåt alltid varit mer eller mindre sur vid hantering och hon gick alltid in tillsammans med sina kompisar från hagen. I flocken är det ett svenskt halvblodsto som är ledare och sen är det ett varmblod som är högre i rang, sedan kommer poona och efter henne är det ett nordsvenskt sto och en shettis
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Här har vi ett typexempel på ett sto som har ruttnat på sin människa- felhanterad.

Sluta att flytta den hit o dit. Rid hästen dagligen o ta bara in den från hagen!
Den ska följa med! Basta.
Den enda övningen från marken som du kan göra är att lära den gå fot- som Nasseman skrev.. Om du går... så ska den följa med! Om du stannar- dito- beröm o sluta för dagen.

:bow:

Många tror att de håller på med NH men vet egentligen inte alls riktigt va dom gör,är inkonsekventa och osäkra i sin hantering. Är det inte en jätte"snäll" häst som klarar av det så voilá,här ser vi resultatet
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Tack för ditt inlägg :det känns som det bara är att kämpa vidare!!! tillslut ska hon väl se oss som ledare oxå!:)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Du har fått många svar med olika åsikter! Du får helt enkelt sålla och ta ut det som känns bäst för dig. :)

Hur gammal är stoet och hur länge har du haft henne? Hur gammal är du?

Mitt första sto (arab) fick en skada och fick inte ridas på över en månad, i samma veva var hon i den åldern då hon blev "tant". Hon blev ett monster! :o Hur lätt att hantera som helst innan, hon gjordeprecis så som du beskriver, till slut kunde jag knappt få in henne från hagen! Slickade öron, högg, vände upp rumpan mot mig när jag ledde henne, högg o försökte sparka när jag borstade.... Jag fick först olika tips som inte fungerade, en dag borstade jag henne som vanligt innan jag skulle rida, fick en spark på knät så jag ramlade ihop i stallgången! Då fick jag arslet ur vagnen och bad en kunnig om hjälp. Hjälpen hade funnits i stallet hela tiden, men jag vågade inte fråga! :S När jag fick mod av den där sparken så sa hon: "jag undrade när du skulle fråga!" Hehe, hon hade ju redan observerat felet och jag fick en teorilektion och en praktisk och sen har det aldrig varit några problem. Det gäller också att få förståelse för hur hästar fungerar i flocken och hur de gör med varandra, även att få kontroll på sig själv, vad gör jag egentligen? :)
Detta är nu många år sedan och jag tillämpar det jag lärde mig då fortfarande, har nu åtta hästar (min första är kvar också) och ingen är lika! Tillämpar samma sätt på alla, men med olika intensitet och krav beroende på deras personlighet. Kanske ska nämna att jag har araber och fjordingar! ;)

Vill du fråga nåt får du gärna maila/pm:a! Vill gärna höra hur det går för dig, tycker sånt här är intressant! :)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

En hungrig häst är väl inte samma sak som en häst som har ont??

Det finns väl inte många hästar som inte ganska snabbt fattar att om man ser grinig ut så får man extra mat. Om hästen inte är överviktig så är det väl helt ok att ge en extra tuss hö, men det har inget med smärta att göra.
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Man ska ju behandla djur som deras ledare gör. Man ska ju vara ledaren i flocken . Alltså du för din häst, Och om inte du får vara ledare ska du iallfall vara mer högrangad och hästern ska ha respekt för dig. Och då måste du ju visa de ;) Du kan ju kolla vad den ranghöga hästen gör mot den som biter eller sparkar på den. Jo det gör samma sak tillbaks. Alltså visar att så fan gör du inte. du får göra samma sak. Biter den dig nyp till den ordenligt och vänd rumpan i mot.

Vi har en häst i mitt stall som är nydligen inhyrd, hon är väldigt för att bitas och skrämma de andra hästarna i hagen. Och i början så kom hon och försäkte skrämma i väg hästen jag hade i grimskaft och skulle leda in precis. då blev jag riktigt sur eftersom jag är ju ledare i den hagen när jag är där inne. INGEN häst ska ens komma i närheten och det hade de andra lärt sig, De kommer fram med öron framåt om de kommer fram och aldrig att de skulle skrämma iväg nån låg rangad häst när jag står brevid. Men den nya fick lära sig snabbt. Jag blev redigt sur och slog henne med grimskaftet på halsen så hon fick en riktig smäll. Efter det så tror jag hon inte vågar att kaxa sig i hagen när jag är där (y)

Hoppas de löser sig ! :)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Man ska ju behandla djur som deras ledare gör. Man ska ju vara ledaren i flocken . Alltså du för din häst, Och om inte du får vara ledare ska du iallfall vara mer högrangad och hästern ska ha respekt för dig. Och då måste du ju visa de ;) Du kan ju kolla vad den ranghöga hästen gör mot den som biter eller sparkar på den. Jo det gör samma sak tillbaks. Alltså visar att så fan gör du inte. du får göra samma sak. Biter den dig nyp till den ordenligt och vänd rumpan i mot.

Vi har en häst i mitt stall som är nydligen inhyrd, hon är väldigt för att bitas och skrämma de andra hästarna i hagen. Och i början så kom hon och försäkte skrämma i väg hästen jag hade i grimskaft och skulle leda in precis. då blev jag riktigt sur eftersom jag är ju ledare i den hagen när jag är där inne. INGEN häst ska ens komma i närheten och det hade de andra lärt sig, De kommer fram med öron framåt om de kommer fram och aldrig att de skulle skrämma iväg nån låg rangad häst när jag står brevid. Men den nya fick lära sig snabbt. Jag blev redigt sur och slog henne med grimskaftet på halsen så hon fick en riktig smäll. Efter det så tror jag hon inte vågar att kaxa sig i hagen när jag är där (y)

Hoppas de löser sig ! :)

glömde skriva, att hon blev inte rädd för mig på något sätt. Kommer fram i hagen lungt och med öronen framåt nu och är inte alls hotfull längre. De hästarna som har varit där längst var likadana i början men nu är den hästen som var jätte högrang blivit hur lugnare. det är en 5 åring som har kommit in i hagen och börja bestämma. så jag tror inte att det igentligen är den ranghöga hästen, hon är bara den osäkraste och eftersom de andra hästarna inte orkar tjafsa mot hennes kaxighetm,så de låter henne få ta deras hö om hon kommer sur, Men för att hon håller på så blir hon ändå lite utmobbad .De bryr sig inte om henne och med tiden har hon lungnat sig och jag tror att hon förstår att hon kan inte ha ansvar över en flock hon är bara en kaxig tonåring som förhoppningsvis blir lugnare med att tjafsa ! ;)
 
Sv: Hjälp nu bits hon också!!

Håller med Heidi Maria i allt och det låter som att hästen tagit över. Tydliga ramar och ALDRIG acceptera att den sparkas eller bits oavsett anledning. Att den dessutom attackerar i hagen är ju jättefarligt, ta med en långpisk och inget duttande. Säg i från ordentligt! Titta på hur hästar gör upp rang i hagen, de kan vara riktigt grymma mot varann. För att sedan låtsas som att det regnar när de fått säga sitt.
Min gammelmärr skulle stödfodras på betet i en flock med 13 hästar och hon var lite låg i rang.... de övriga stod i en stor ring runt mig och henne efter att jag visat var skåpet skulle stå och jag behövde bara ge ett varningens signal om det var någon som glömde bort sig....
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp