Bukefalos 28 år!

Hjälp önskas

ankic

Trådstartare
Undrar om det är någon som kan hjälpa mig :
Har fått analysen av höet.
Kalcium Ca 3.9
Fosfor P 1.5
Magnesium Mg 1.3
Kalium K 10.5
Torrsubstans 84
Smältbart protein, foder 40
Energi,foder 8.0

Eftersom jag inte förstår detta riktigt så undrar jag om det är bra värden eller ej? Det är frågan om Torrhö.
Så här ser våran ponnys foderstat ut :
7kg hö ( delat på morgon,lunch och kväll)
1,2 liter ponny kraft ( delat på morgon och kväll)
Ponnyn i fråga är en Nordlandshäst på 5år. Vikt 360kg.
Han rids ca.5dagar i veckan .(ej hårdträning)
Rasen ska vara lättfödd kan jämnföras med Islandshäst.
Ser det rätt ut eller vad ska vi ändra på???
Är tacksam för all hjälp
 
Helt ok hö, men det behövs mer proteiner. Krafft Ponny ger för lite proteiner. Krafft Groov skulle passa bättre.
 
är det på tok för lite proteiner? Har nyss köpt en ny säck ,går det att öka på mängden av ponnykraft för att få mera proteiner ( tills säcken börjar ta slut)
 
Problemet om du ökar mängden Ponny är att du får mer energi också, och det behövs absolut inte. På den mängd foder hästen får verkar han inte särskillt lättfödd precis, om han är i lagom hull på det ni ger. Som en jämförelse får han lika mycket mat (i energi) som min stora d-ponny fick när han reds ganska tufft 6 dar i veckan...

En mer rimlig foderstat, och så ni får slut på Ponny säcken, skulle vara:
5 kg hö
700g Nya Groov
300g Ponny
50g Miner Grön

Då hamnar ni på nästan 50 MJ vilket låter mer rimligt på din beskrivning av hästen. Nu ligger den på 64 MJ.
 
Hej! Eftersom vi helst inte vill minska på hö-mängden (tycker att det är bra att han äter den mängd han har då han annars blir orolig då de andra hästarna har kvar) Detta gäller både i boxen och hagen. Om vi behåller mängden hö hur ska då en bra foderstat se ut???
 
7 kg hö och 400g Krafft Breed och en aning fosforbalans skulle ge en bättre balans och ca 60 MJ. Men då har du ju problemet med Ponny-krafften du har kvar... Kan ni inte ha det som godis :D
 
Det blir lite svårt då eftersom du med 7 kg hö kommer upp i 56 mj och proteinbehovet täcks ej så då får det bli något proteinfoder men då kommer mj också upp ännu mer.
Jag har ett förslag så har du att välja på:
6 kg hö
350 g Krafft Breed
1 mått fosforbalans(från eclipsebiofarmab)

Ger: 51,5 mj och en smrp/mj kvot på 6,0
ca/p kvoten blir 2,0(litet överskott från ca men ej farligt då överskottet kommer från grovfodret) och ca/mg kvoten blir 2,9
Men vill du tvunget ge 7 kg så e ju Magdalenas förslag bra.
 
Hej! Går det bättre att kombinera något annat foder med höets värden + mängd??? :confused:Jag tänkte på tex.betfor ,havre
 
Inte utan att sänka högivan.

7 kg hö
0,2 kg soja
0,1 kg betfor
2½ dosmått fosforbalans

Ger 59,5 MJ, smrp/mj 6, ca/p 1,6 och ca/mg 3.
 
Du kan ju ge lucernhack. :idea: Det räknas också som grovfoder.

mvh Jessica
 
Tja, det beror ju lite på hur mycket MJ du vill ha i foderstaten, men ett förslag kan ju vara:

6 kg hö
1 kg lucernhack
100 gr vetekli (att blanda ut fosforbalansen i)
2 dosmått fosforbalans
+selen och vitaminer

MJ 57,5
Smrp 356
Ca 36,5
P 17,9
Mg 9,51

Smrp/MJ 6,2
Ca/P 2,04
Ca/Mg 3,84

Du får höga kvoter på mineralkvoterna men överskottet av Ca kommer från grovfodret så det gör inget.

mvh Jessica
 
Hej igen! Vårat gamla foder : Horse &ponny Mix
Innehåller: Protein 10% , Fiber 12% ,aska 8% ,fett 3.0% kalcium 1.1% ,fosfor 0.55%, lysin 0.45% , koppar 20mg/kg selen 0.2mg/kg , vatten (max)15% ,Vit A 12.000IE/kg , Vit E 100 IE/kg.
Så min fråga är om det är ett bättre foder till höet??
 
En utländsk analys - ett av mina hatobjekt ;)

Du har ingen aning om vad 10% protein blir i SMÄLTBART protein och du har ingen aning om vad det innehåller i MJ. Prova slå generalagenten i Sverige en pling och be om de två värdena så kan man se sen hur det passar med höet.

men rent generellt..10% råprotein ger ganska lågt proteinvärde sett i smrp. Och jag tvekar på att MJ-innehållet ligger låågt, så tyvärr är jag rädd att det där är lika illa som Krafft Ponny.
 
Det var det jag misstänkte , när vi skulle byta foder så valde vi ,krafft ponny för det var det foder som jag fick fram att skulle vara mest likt Horse& Ponny men billigare .Men som sagt var är det här med att räkna inte mitt bästa område så jag tänkte att jag kanske räknat helt galet vid bytet.
Analysen på stallets Hösilage:
Torrsub 83
smältbart protein 33
energi 8.4
kalcium Ca 2.8
Fosfor P 1.3
Magnesium Mg 0.9
Kalium K 11
Råprotein 75
Smältbart protein 39
Energi 10.1
Är det ett bättre hö att ge??
Vi har gett det tidigare men har bytt till torrhö för att hästen har varit lite dålig i magen en längre tid. Nu tycker vi att han har blivit bättre , man kan inte kombinera de olika höerna för att få en bättre balans
 
Hej! Jag har nu haft en övergång med gamla och nya fodret, Han får nu endast Krafft Breed . Men problemet är att han har blivit jätte pigg. Kan det bero på fodret ??
 
Nej. Du skrev i ett annat inlägg att hästen inte varit ute så mycket och självklart är det det som gör att hästen är extra pigg.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 626
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
743
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 541
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp