Hjälp! tokig häst :///

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan.. Jag har en varmblodsvalack f.d travare.. han är verkligen världens lugnaste och snällaste häst, men när te.x nån annan häst travar/galopperar iväg framför honom och jag ber honom stå stilla eller skritta så blir han helt tokig (VILKET JA ABSOLUT FÖRSTÅR, eftersom han har det i blodet, att springa ikapp) Först blir han som förstelnad, sen när man skänklar på han drar han ner huvudet och gör nånting med mulen på backen och låter jättekonstigt. Sen kommer han upp med huvudet igen, och sen kan han dra ner det och springa ner i ett dike elr annat med huvudet NERE , och försöka ta fart o springa iväg. Jag tränar detta mer och mer, för att få honom lugnare och förstå att han inte får springa iväg, och att det är mig han ska lyssna på.
Vi tränar väldigt mkt lydnad, hela tiden.. mkt halter och mkt övergångar. Han funkar jättebra, men det är just när nån annan häst springer iväg från honom.

Nåt tips på hur jag ska göra för att få honom sluta? Det är kanske något tiden får avgöra?

Men iallafall, idag när jag red ut.. Elr min pojkvän fick rida honom, han skrittade ca 15-20 minuter. Sedan satte jag mig upp, började trava, och sedan skrittade vi ett tag, sen kom vi till en rakbana där jag fattade galopp, han gick att hålla in, men de gick fort. Sen saktade vi in, och fattade ny galopp på tillbakavägen på samma väg, när jag då stannar honom och skrittar. Så blir han sådär stelnad, och så när ja skänklar drar han ner huvudet o blir helt tokig, sen drar han ner huvudet igen och håller det nere och springer ut i skogen och jag har inte minsta lilla chans att göra ngt på honom, han blir så stark också.

Och det jag itne förstår, är varför han gjorde så idag.. ? Han har ALDRIG gjort så, och han brukar ALDRIG bli stressad elr liknande i galopp/efter galopp. Han blev exakt som han brukar bli när nån annan häst sticker framför honom.. Förstår inte vad som kan ha utlöst detta idag. :/

Nåra tips? På vad jag ska göra elr varför ni tror han gör såhär?

/ Jossan
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Är han tävlad trav så är det inte konstigt alls om han inte kan stå kvar när en annan häst springer iväg, för då är de tränade att vilja vara först. sen är hästar flockdjur o de flesta vill inte bli lämnade kvar....
Det som hände på rakbanan kan ju vara att han blev het och pigg, kan även vara att han blev spänd då vissa hästar reagerar genom att springa ifrån det.

Jag har en häst som har slängt av en hel del o framförallt nya ryttare då han inte klarar av situationen och allt låser sig för honom tex när han blir pressad av nån han inte känner eller han har ont och allt slutar med explosion i luften.
Min ponny körde ner huvet i backen och drog då o då men det var bara träna lydnad och åter lydnad o hänga med o försöka stanna när han lyckades dra:angel:
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Men varför ska han stå kvar när den andra hästen drar iväg:confused: Det är ju helt emot hästens natur. Jag har en herre som inte för sitt liv skulle stå ensam kvar, han gör allt för att komma loss, stegrar, kastar sig och bockar så jag har bestämt att inte utsätta honom för sådana situationer för vad tjänar det till?
Om jag ska rida ut med någon så gör vi upp tur och tempo innan så vill dom tvunget galoppera och min inte får så rider vi helt enkelt inte ihop eller så får dom galoppera sen!
Att dom drar ner huvudet är för att sno åt sig tygel och komma undan bettet, enklast är ett ledande tygeltag åt sidan och sen hala tillbaka tyglarna igen. Inte så lätt alltid, jag vet:angel:
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Är han tävlad trav så är det inte konstigt alls om han inte kan stå kvar när en annan häst springer iväg, för då är de tränade att vilja vara först. sen är hästar flockdjur o de flesta vill inte bli lämnade kvar....
Det som hände på rakbanan kan ju vara att han blev het och pigg, kan även vara att han blev spänd då vissa hästar reagerar genom att springa ifrån det.

Jag har en häst som har slängt av en hel del o framförallt nya ryttare då han inte klarar av situationen och allt låser sig för honom tex när han blir pressad av nån han inte känner eller han har ont och allt slutar med explosion i luften.
Min ponny körde ner huvet i backen och drog då o då men det var bara träna lydnad och åter lydnad o hänga med o försöka stanna när han lyckades dra:angel:


Mjo, fast han är inte het.. och det är endast i galoppen han blir ngt piggare.. Han gillar att galoppera väldigt mkt. Men han ha aldrig tidigare dragit ner huvudet sådär o försökt dra utan anledning. Och han stelnar ju till, och skänklar man så rusar han inte iväg, så han är inte nån krutdunke. Jag vet inte riktigt vad som hände där =/

HAHA, men herreguud.. Glad att jag lyckas hinna svängt runt Moongate innan han hunnit dragit, HAHA. xd
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Men varför ska han stå kvar när den andra hästen drar iväg:confused: Det är ju helt emot hästens natur. Jag har en herre som inte för sitt liv skulle stå ensam kvar, han gör allt för att komma loss, stegrar, kastar sig och bockar så jag har bestämt att inte utsätta honom för sådana situationer för vad tjänar det till?
Om jag ska rida ut med någon så gör vi upp tur och tempo innan så vill dom tvunget galoppera och min inte får så rider vi helt enkelt inte ihop eller så får dom galoppera sen!
Att dom drar ner huvudet är för att sno åt sig tygel och komma undan bettet, enklast är ett ledande tygeltag åt sidan och sen hala tillbaka tyglarna igen. Inte så lätt alltid, jag vet:angel:



Helt enkelt för att han ska lyssna och lyda mig. Fast hm, det kan ju vara så att jag gått lite i överstyr om att få en lydig häst.. Elr? : o Näe, jag har funderat på VARFÖR jag egentligen måste göra så, för han är ju himlans lydig ändå.

Näe, detdär med ett ledande tygeltag kör jag med också. Men han gör det bara om och om igen.

Men jag ska nog sluta med att låta honom stå kvar, det blir nog bäst om jag och kompisen rider i samma gångart hela tiden och kör så. För är man ensam med honom stannar han ju alltid när man vill, och lyder finfint.
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Jo jag tycker också att dom ska lyda sin ryttare, det ska min också göra men just i ett sånt här fall så är flockberoendet så himla inpräntat på vissa att det blir bara panik och elände.
Är han envis så var lika envis, snor han bettet så ta tillbaka det gång på gång till slut vinner man det är bara fråga om hur lång tid det tar.
Hoppas ni får många trevliga ridturer tillsammans!
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Jo jag tycker också att dom ska lyda sin ryttare, det ska min också göra men just i ett sånt här fall så är flockberoendet så himla inpräntat på vissa att det blir bara panik och elände.
Är han envis så var lika envis, snor han bettet så ta tillbaka det gång på gång till slut vinner man det är bara fråga om hur lång tid det tar.
Hoppas ni får många trevliga ridturer tillsammans!



Ja, okej. Ja, jag är envis och jag ger mig inte förrän han te.x står still elr går framåt i skritt som jag ber honom om. Men egentligen så är det väl bara onödigt att lägga energi på att göra såhär.

Han är en kanontrevlig och snäll häst.

Hoppas bara inte han fortsätter som han gjorde igår. :(((
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Har också problem med min travare :(
Han har varit snäll och duktig i över 3 månader, sen i förrgår började det; han bockar, sparkar, igår fastnade han i staketet på ridbanan och fick det med sig. :crazy:
Jag fattar absolut ingenting....

Troligtvis testar vora hästar men det kan ju vara av obehag/smärta också säkrast att kolla upp.

Hoppas att det löser sig för dig, kämpa på och ge inte upp :)
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Har också problem med min travare :(
Han har varit snäll och duktig i över 3 månader, sen i förrgår började det; han bockar, sparkar, igår fastnade han i staketet på ridbanan och fick det med sig. :crazy:
Jag fattar absolut ingenting....

Troligtvis testar vora hästar men det kan ju vara av obehag/smärta också säkrast att kolla upp.

Hoppas att det löser sig för dig, kämpa på och ge inte upp :)



Men, :O det låter konstigt tkr jag. Hoppas min prins fortsätter i samma spår som förr.. Annars blir jag inte glad. :/ Har såna planer inför sommaren, fått plats på ett kanonstort bete med massa hästkompisar, och alla barbackaturer och galopper över fält och massor av bad osv..
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Men, :O det låter konstigt tkr jag. Hoppas min prins fortsätter i samma spår som förr.. Annars blir jag inte glad. :/ Har såna planer inför sommaren, fått plats på ett kanonstort bete med massa hästkompisar, och alla barbackaturer och galopper över fält och massor av bad osv..

Ååå... så har jag oxå tänkt, mysiga barbackaturet, bada med pållen, klubbtävlingar, mysiga träningar, långa utreitter :)....

Men nu känns allt ... hämskt :confused:
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Det är jätte bra att öva på att kunna ha en häst som inte blir stressad av att lämnas ensam.

Men som med så mycket annat krävs det övning för att få färdighet.

Min fråga är hur lugnar du ner hästn, lugnar han ner sig, vilken sorts eftergift får han? med andra ord, precis hur strukturerar du upp de övningar i att vara ensam, eller ståkvar, som du gör? Hur ser genomförandet ut?
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Det är jätte bra att öva på att kunna ha en häst som inte blir stressad av att lämnas ensam.

Men som med så mycket annat krävs det övning för att få färdighet.

Min fråga är hur lugnar du ner hästn, lugnar han ner sig, vilken sorts eftergift får han? med andra ord, precis hur strukturerar du upp de övningar i att vara ensam, eller ståkvar, som du gör? Hur ser genomförandet ut?




Ja, fast man kan rida åt ett annat håll te.x det funkar hur bra som helst med honom.

Jag brukar ibland vända honom så att vi går åt andra hållet, och ibland kämpar jag bara på att vi ska stå kvar på samma ställe. Men oftast blir jag bara arg o förbannad på han.. :/
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

åter, du behöver svara mer konkret på alla de frågor som jag ställde i mitt tidigare inlägg för att man ska kunna få någonsorts helhelstbild och kunna ge konkreta råd.
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

åter, du behöver svara mer konkret på alla de frågor som jag ställde i mitt tidigare inlägg för att man ska kunna få någonsorts helhelstbild och kunna ge konkreta råd.


Jo, men om du läser hela tråden så har jag kommit till min lösning. Och det är att sluta göra sådär helt enkelt, vi har nog ingen nytta av det, o det är massor av energi som går åt på det..
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Hej på dig Jossan:)
När jag jobbade på travet hade jag en passhäst som, när man skulle stanna å sela av utanför stallet, kunde totalt explodera:crazy:
När jag berättade detta för tränaren jag jobbade åt så såg han ut så här:confused:
Å sa: Men varför låter du inte hästen gå in i stallet om hon krånglar?
-Ja, varför inte;)
Tror du är inne på helt rätt spår:)
 
Sv: Hjälp! tokig häst :///

Har också problem med min travare :(
Han har varit snäll och duktig i över 3 månader, sen i förrgår började det; han bockar, sparkar, igår fastnade han i staketet på ridbanan och fick det med sig. :crazy:
Jag fattar absolut ingenting....

Troligtvis testar vora hästar men det kan ju vara av obehag/smärta också säkrast att kolla upp.

Hoppas att det löser sig för dig, kämpa på och ge inte upp :)

Tänkte bara säga att han var helt normal idag, jag fattar noll :confused:
Hoppas bara att det håller i sig :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 888
Senast: Tossa90
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp