Bukefalos 28 år!

Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

L

Love_Maya

Jo, måste bara fråga vad man ska göra när polis och länsstyrelse är helt från vettet? Jag har ringt till dem angående en liten shetlandsponny som har dubbelt så långa hovar än vad den borde ha och den har även börjat få "tofflor". Häststackarn kan/vill knappt gå och lider något fruktansvärt. Inte nog med det så ligger det en stor hög med taggtråd i hagen samt en massa olika slags redskap (harv med mera). Stallets takhöjd kanske ligger på 1,8-1,9 meter, det ligger högafflar på golvet i stallet (de kan gå in och ut ur stallet själva så de kan ju kliva på högafflarna) och hästarna (shetlandsponnyn går med en kallblodig travare) verkar heller inte få någon mat (har aldrig sett något hö liggandes ute alla de gångerna jag har varit och kollat på stackarna). Den kallblodiga travaren ser i alla fall ut att ha bättre hovar och den är mycket tjockare (men väldigt bukig så det kanske är mask eller proteinbrist och inte fett?). Och just det, shetlandsponnyer ska man väl inte känna revbenen så jättetydligt på? De ska väl vara lite småtjocka? Denna shetlandsponnyn ser man nog snart revbenen på om ingen ger den lite mat! Den brukar även smita ut ur hagen, troligtvis för att kunna käka lite av det gröna gräset.

När jag såg hästarna första gången så var klockan efter 16 (länsstyrelsen hade stängt) så jag ringde polisen som sa att de skulle anmäla det till länsstyrelsen. Ringde sedan till polisen igen, 3 veckor senare, eftersom ingenting hade hänt och de sa bara att de skulle kolla upp fallet och ringa tillbaka. Men gjorde de det? Nej, utan jag fick ringa igen men de snackade bara massa skit så jag väntade tills dagen efter och ringde länsstyrelsen. Då sa de att de inte hade fått in någon anmälan och att de skulle kolla upp hästarna, men det kunde ta upp till 2 veckor? Vad fan är detta? Hästarna lider ju! Om det vore en människa som blev misshandlad så skulle polisen vara på plats direkt. Jag blir så förbannad!

Personen som har hästarna har även en massa harar som är jättesmala, de är bara skinn och ben, samt en jättestor bagge som står i en "box" dag in och dag ut ("boxen" är så liten att baggen inte kan röra sig och är "hemmagjord" av massa lådor, grindar och skit som både hästarna och baggen kan skada sig på).

Vad ska man göra? Jag vet själv vem personen är, men vågar inte åka och prata med henne för både hon och hennes man har ett jävla humör. Sen är hennes son med i något "gäng" som har misshandlat ett antal personer där jag bor och håller även på med knark och skit.. Så jag vågar helt enkelt inte åka och prata med personen, men jag vet att hon har hållit på med hästar länge och att hon vet hur hästarna egentligen ska tas om hand om. Länsstyrelsen sa att de kommer ge ägaren en varning om att hovarna ska bli verkade inom en viss tid och sedan kollar de KANSKE upp att ägaren har låtit verka hovarna, men efter det följer de inte upp fallet (de åker inte ut efter ett tag och kollar så hovarna har blivit verkade igen). Vad bor vi i för land egentligen? Jag vet ju själv att personen inte kommer att verka hovarna igen sen, hon bryr sig ju inte om hästarna. Hon är ju aldrig där ute och kollar till dem och de bara går ju i hagen och gör ingenting. Varför ha hästar, eller djur överhuvudtaget, när man inte använder dem eller i alla fall tar hand om dem?

Jag blir så arg, men ja hur ska jag gå tillväga för att länsstyrelsen/polisen ska komma ut tidigare och titta på hästarna/baggen/hararna? Jag tycker det är hemskt att de ska lida, djurmänniska som jag är.
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

jag har bara skumläst inlägget , men du ska ringa en djurskyddsinspektör. Polisen engagerar sig inte nämnvärt tyvärr.

Testa att ring djurskyddsinspektörer i din kommun.
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Så fruktansvärt att höra :(. Blir verkligen ledsen av att läsa detta. Jag förstår att du inte vill gå och prata med dem, vissa människor blir farliga. Kanske du kan lägga en anonym lapp i brevlådan och berätta att du sett hur djuren mår och att du har kontaktat länsstyrelsen. Kanske det kan få dem att tänka till lite.
Har du pratat med samma person på länsstyrelsen eller olika personer. Jag tycker att det är kontsigt att de drar sig för att kolla upp ett fall som detta. Har du möjlighet att ta bilder på djuren och mejla till någon handläggare på länsstyrelsen?
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Här i Skaraborg har länsstyrelsen ett särskilt nummer för djurskyddsärenden, Kanske finns det oxå där du bor. Det är ju länsstyrelsen som numera har ansvaret för dessa frågor. Ta med en kamera och försök ta bilder i smyg, kanske kan du mejla dem till länsstyrelsen.
Du gör helt rätt som engagerar dig i detta, skulle jag oxå ha gjort så ge inte upp !! Bilderna kan användas som bevismaterial och är det så att länsst. inte bryr så ta kontakt med Jordbruksverket eller distriktsveterinärerna. Kämpa på !!
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Och just det, shetlandsponnyer ska man väl inte känna revbenen så jättetydligt på? De ska väl vara lite småtjocka?

Nä, shetlandsponnyer ska inte vara småtjocka. Sen är de flesta/många det då det kan vara svårt hålla dem i hull, speciellt om man inte kan motionera dem. Men du ska känna revbenen med ett lätt tryck på en shettis med. Dock så oavsett ras så hur lätt man känner revbenen är individuellt, på vissa hästar känns revbenen lätt ÄVEN om de är påtok för tjocka. Men visst en shettis kan inte se ut som ett fullblod i löpträning, men de ska inte vara tjocka och bra shettishull är rent hälsomässigt precis samma hull som är bra russhull eller welshhull eller ridponnyhull.


Personen som har hästarna har även en massa harar som är jättesmala, de är bara skinn och ben,
Det är inte tillåtet att utan tillstånd ha vilda djur i fångenskap. Så om du är SÄKER på att det är harar och inte kaniner så kan den där punkten vara ditt bästa argument faktiskt. Har h*n inget tillstånd att ha harar bryter h*n mot lagen och har h*n tillstånd men missköter hararna så kommer tillståndet ryka.

Länsstyrelsen sa att de kommer ge ägaren en varning om att hovarna ska bli verkade inom en viss tid och sedan kollar de KANSKE upp att ägaren har låtit verka hovarna, men efter det följer de inte upp fallet (de åker inte ut efter ett tag och kollar så hovarna har blivit verkade igen).

Då får man helt enkelt anmäla igen, om det bara sköts sålänge LST tittar så att säga.

Jag blir så arg, men ja hur ska jag gå tillväga för att länsstyrelsen/polisen ska komma ut tidigare och titta på hästarna/baggen/hararna? Jag tycker det är hemskt att de ska lida, djurmänniska som jag är.
Det kan du nog inte tyvärr. De har om jag begriper det rätt sagt att de inom 2 v ska åka ut? Hästarna och de andra djuren lär ju vara i samma skick om 2 v, så det lär ju bli önskat resultat ändå. Sen förstår jag absolut, och håller med, att det är tragiskt det ska behöva dröja. Men det är inte för LST är elaka, utan för det saknas personal att kunna upprätthålla 'fullt djurskydd' - och grunden till det är - pengar =/

Det du kan prova göra är att kontakta länsveterinären i ditt län, kontaktuppgifter ska finnas på länsstyrelsens hemsida.
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Menar inte att de ska vara tjocka, men de ska ju inte ha en uppdragen buk som ett fullblod och en rumpa som är så tunn att det ser hemskt ut :(
Sen skrev jag nog lite fel, menar kaniner. Men de ser faktiskt ut som harar lite, och någon sa att de födde upp dem och släppte lös dem för jakt eller något? Vet inte om det är sant, men det var vad grannen sa.

Får försöka ringa och se om inte någon kan komma ut tidigare för hästen har gått nu i 4 veckor sen första gången jag såg den. Och baggen har stått i den där "boxen" ända sen dess. Tycker bara att det är så hemskt! Finns det inga djurpoliser i Sverige som i USA och så vidare? Ska i alla fall ta bilder nästa gång jag åker och kollar, på precis ALLT som är fel!
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Ring länstyrelsen, de är skyldiga att åka på anmälningar. Berätta hur allvarligt det är så kommer de prioritera det.
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Har verkligen försökt få dem att förstå hur allvarligt det är, men de säger bara att de har fullt upp och det får vänta i 2 veckor. Ska det gå till så?
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Nej, är det så allvarligt som du beskriver så är det ett akutärende.
Men det kan ju vara så att de vet vilken djurhållare det rör sig om och att det kanske är ett "aktivt fall" eller hur man ska säga.

Som någon redan tipsat, prova med länsveterinären.
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Okej, är det bara att ringa till länsveterinären och "förklara läget"?
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Ja precis. Var bara saklig så är jag övertygad om att de kommer lyssna :)
 
Sv: Hjälp, vanvård! *Varning för långt inlägg*

Okej, tack så mycket! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 790
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 800
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp