Heulwen

Trådstartare
Jag skulle vilja pröva på distans, men vad gör man när man inte har en egen häst? Nu har jag satt ut en annons på medryttare finnes(rubrik distans) och hoppas att jag får svar, men om jag inte skulle få det?
:confused:
Har alla som rider distans en egen häst?
Har ni några tips förresten om hur man tränar en häst att rida en pröva-på distans, eller behöver en häst med bra grundkondition inte träna för att klara en sådan?
Tacksam för svar! :bow:
 
det bästa är nog om du har möjlighet att ta en egen häst.
 
Då blir det nog tyvärr aldrig av :(
Om jag inte vinner på lotto eller något. Jag förstår faktiskt inte hur man har råd att köpa en häst och betala kostnaderna för den. Är alla miljonärer? :confused:
En annan har ju knappt råd att få ihop pengar till att börja rida på ridskola nästa termin... :bump:
 
Det som du absolut skall göra om du vill rida distans är att leta upp närmsta klubb där det finns folk som rider eller arrangerar distans. Ett mycket bra sätt att lära sig om distans och att lära känna distansfolk är att erbjuda sin hjälp som funktionär på distansritter. Kan du sedan knyta kontakter och kanske hjälpa till som hinknisse, så får du åtminstone vara med och lära dig sporten. Gå med i eventuella studiecirklar som anordnas om distans. Med kunskap i bagaget och med arbetsvilja så kommer du en bit på väg och många distansryttare belönar sin nisse med att den får rida någon ritt. Lättast är det förståss om man har körkort. Så ge inte upp och hjälp till på någon ritt så får du se om du tycker det verkar kul.
Som jag ser det så ägnar man sig åt distans lika mycket när man är funktionär och hinknisse.
Hälsning Maja
 
Hej!
Tack för dina svar. :bow: Har några frågor dock:
Vad gör man om man är funktionär resp. hinknisse(roligt namn :D )
Tyvärr har jag inte körkort och lär inte få det förrän jag skrapat ihop sisådär 20.000. Suck, att pengar ska vara problemet hela tiden... :(
 
Jag har ingen egen häst och det går så bra så. Hittade en arab i skogen (nåja...) som behövde någon som tog hand om henne... Sån tur har kanske inte alla, men leta du, så hittar du säkert någon som behöver hjälp!
 
Om man inte har en häst så kan man i alla fall komma in i sporten genom att vara "hinknisse" åt någon ryttare, eller ställa upp som funktionär. Då får man lära sig en hel del om sporten som kan vara bra att kunna den dagen när man väl har hittat någon häst att rida!
 
Hittade du en i skogen?! :p
Nej, men jag letar på nu efter en "vanlig" medryttarhäst som jag kan träna/tävla distans med. :)
 
Som funktionär på en distanstävling går det åt en hel del folk med lite olika uppgifter.
T ex sekretaritat, p-vakt, servering, pulstagare, veterinärskrivare, tidtagning mm, mm.
Som hinknisse hjälper man en ryttare på tävling. Man tar hand om hästen i grinden, peppar ryttaren, möter upp efter banan med vatten, håller koll på hur ryttaren ligger till tidsmässigt odyl.
Även om du inte har körkort så är det säkert inget problem. De flesta ryttare vill ha mer än en "nisse"!
 
Tack, då fick jag klarhet i det! :bow:
Är det någon som rider distans här i stockholm som önskar en "nisse"? :smirk:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
406
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 468
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 350
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp