Kostnad medryttare?

TaiDiin

Trådstartare
Hejsan!

För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill jag bara låna ut min häst för att få vara hemma några dagar i veckan med mina andra djur och få hjälp ekonomiskt. Har några potentiella medryttare och alla vet om att jag vill ha en summa / mån men när de frågar hur mycket vet jag inte vad jag ska svara riktigt.

Såklart är det allra bästa att medryttaren klickar med hästen och tar hand om den fint, finns inte den personen blir det ingen medryttare alls. Men det skulle vara till stor hjälp med lite ekonomisk avlastning av medryttaren som är rätt för hästen.

Därför tänkte jag fråga hur mycket ni själva hade varit villiga att betala för detta, så jag har en startsumma att utgå från, sen kan den ändras lite om det behövs för rätt ryttare. Jag vill bara veta vad som är rimligt.

Hästen är en välutbildad maxad dressyrponny, inga olater.Medryttaren rider 2 dagar i veckan och har då tillgång till paddock med hindermaterial. Medryttaren får själv bestämma vad den ska göra på sina dagar sålänge den delar med sig vad dem gjort. Medryttaren får träna för tränare i alla grenar och behandlar hästen som sin egen på sina dagar. Stallet har inga åtaganden och man mockar hästens box samt packar hö. Man har väldigt fria händer med kommunikation.
Hästen står i storstad med mycket bra bussförbindelser.

Det jag betalar fast för hästen per månad är 4300 och det omfattar stallplats, hö, strö och hovslagare.

Vad skulle ni tycka är rimligt att betala för detta / mån?
 
När jag haft liknande upplägg har jag betalat mellan 800- 1000 kr. Stockholmsområdet med bra anläggning. För mig har det varit avgörande att jag då fått stort inflytande och vi har jobbat som ett team med hästen där vi båda lärt av varandra.

Jag har också haft andra upplägg då jag inte betalat. Då har ägaren mer bestämt vad jag ska göra och jag har gjort fler sysslor
 
Med den friheten och de möjligheterna till varierad ridning samt att man får träna för tränare tycker jag definitivt 1000 kronor hade varit rimligt om jag varit medryttare. Utgår då från att eventuella träningar för instruktörer betalas själv av medryttaren utöver kostnaden för hästen. Det finns ju en bra möjlighet att utvecklas som ryttare med de här förutsättningarna och friheten i ridningen.

Hade det varit mindre frihet i ridningen utan specifikt bara uteritter till exempel så har jag betalat mindre för medryttarhästar.
 
Min medryttare har hästen som sin en gång i veckan och betalar 500 kr. Skulle vi bestämma att hon ska ta två dagar i veckan hade jag nog inte begärt så mycket mer, kanske 150 kr extra. När jag skulle sätta priset tänkte jag att det bara skulle vara en liten extra summa i månaden för min del, kanske som kan läggas på foder eller byte av utrustning som gått sönder mm. :) Ingen summa som skulle göra någon större skillnad om den tillkom eller försvann.

Min medryttare får hitta på vad hon vill utifrån sina och hästens förutsättningar. Jag hjälper gladeligen till och kör till träning om hon skulle vilja det. Då bekostar hon det själv såklart.
 
Jag betalar 600kr/månad för en gång i veckan (storstad på fin anläggning) men rider mestadels ut. Hästen är pigg men gammal och ”normalt” utbildad.
För ditt upplägg skulle jag absolut betala 1000-1500kr/månad. Lite beroende på vad tränare kostar.
 
Jag har väldigt förmånlig deal med min hästägare där jag betalar 600:-/månad för tre dagar i veckan. Då mockar jag boxen samt packar hö, har tillgång till ridhus och paddock inkl. hindermaterial. Gör i princip vad jag vill mina dagar men bara underlag och väder tillåter så rider jag ut en av dagarna. Tränar för tränare varje vecka vilket jag bekostar själv.

Eftersom jag är så himla glad i hästen och ägaren och har relativt låg månadskostnad så är det ibland jag som köper kraftfoder, pälsglans osv.
 
Jag betalade 2000 kr i månaden för 3 dagar i veckan på storhäst i Stockholm. Fanns dock ridhus på anläggningen. Jag hade min egna häst där tidigare så visste mycket väl att stallhyran va dyr. Detta är 8 år sen.

På nuvarande ställe har jag egen häst och inte hittat någon betalande medryttare fast vi har super bra ridmöjligheter och litet ridhus. Så därav blev det ingen medryttare för min del. Tyvärr har jag väldigt tråkiga erfarenheter av hur lättvindigt folk tar på att vara medryttare om dom får rida gratis. Jag krävde 1000 kr i månaden och kunna även ställa upp att skjutsa iväg till tränare etc om personen så hade önskat. Det är säkert beroende på vart i landet man bor. Men det nu så fixar vi det själva :)
 
Min medryttare betalar 650 kr i månaden för en dag i veckan, skulle hon ha två dagar i veckan så skulle det bli 1200. Behöver jag extra hjälp någon gång så tar jag naturligtvis inte betalt för det.

Jag utgår ifrån 1/7 av stallhyran (inklusive hö och strö) och rundar av.
 
Hejsan!

För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill jag bara låna ut min häst för att få vara hemma några dagar i veckan med mina andra djur och få hjälp ekonomiskt. Har några potentiella medryttare och alla vet om att jag vill ha en summa / mån men när de frågar hur mycket vet jag inte vad jag ska svara riktigt.

Såklart är det allra bästa att medryttaren klickar med hästen och tar hand om den fint, finns inte den personen blir det ingen medryttare alls. Men det skulle vara till stor hjälp med lite ekonomisk avlastning av medryttaren som är rätt för hästen.

Därför tänkte jag fråga hur mycket ni själva hade varit villiga att betala för detta, så jag har en startsumma att utgå från, sen kan den ändras lite om det behövs för rätt ryttare. Jag vill bara veta vad som är rimligt.

Hästen är en välutbildad maxad dressyrponny, inga olater.Medryttaren rider 2 dagar i veckan och har då tillgång till paddock med hindermaterial. Medryttaren får själv bestämma vad den ska göra på sina dagar sålänge den delar med sig vad dem gjort. Medryttaren får träna för tränare i alla grenar och behandlar hästen som sin egen på sina dagar. Stallet har inga åtaganden och man mockar hästens box samt packar hö. Man har väldigt fria händer med kommunikation.
Hästen står i storstad med mycket bra bussförbindelser.

Det jag betalar fast för hästen per månad är 4300 och det omfattar stallplats, hö, strö och hovslagare.

Vad skulle ni tycka är rimligt att betala för detta / mån?
Jag skulle säga runt 1000kr för två gånger i veckan utan åtaganden och få rida hyfsat fritt.
 
Jag skulle säga runt 1000-lappen. Kanske lite mindre med tanke på att det inte finns ridhus, men kanske lite mer om paddocken går att bruka bra under vinterhalvåret. Då ingår inte eventuella träningar utan det ska bekostas av medryttaren själv.
 
Oj ni tar bra betalt av era. Men jag bor i en liten stad och hästen är inte särskilt utbildad, dock snäll. Jag tar 300 kr i samband med att hovis verkar hästen. Tycker du fått bra svar ovan.
 
Beror helt på hur marknaden ser ut där du bor. Där jag bor finns det många som har häst, och vi som är hästlösa men hyfsat erfarna kan mer eller mindre välja och vraka. Jag rider lite på en kompis häst med vinster upp till MsvB, och behöver varken betala eller mocka. Har även flera andra fina, välutbildade och trevliga hästar vars ägare frågat om jag vill rida.

I storstadsområden däremot är det få som har häst, och många duktiga som vill rida men inte har tid/råd med en egen.

Så det är lite som att fråga "vad kostar en tvåa på 60 kvadrat med balkong" - ja det beror på om den ligger på Östermalm eller i Korpilombolo. :D
 
Beror helt på hur marknaden ser ut där du bor. Där jag bor finns det många som har häst, och vi som är hästlösa men hyfsat erfarna kan mer eller mindre välja och vraka. Jag rider lite på en kompis häst med vinster upp till MsvB, och behöver varken betala eller mocka. Har även flera andra fina, välutbildade och trevliga hästar vars ägare frågat om jag vill rida.

I storstadsområden däremot är det få som har häst, och många duktiga som vill rida men inte har tid/råd med en egen.

Så det är lite som att fråga "vad kostar en tvåa på 60 kvadrat med balkong" - ja det beror på om den ligger på Östermalm eller i Korpilombolo. :D
Och om den är nybyggd eller i risigt skick.
 
För ca 10-15 år sedan hade jag några olika (en åt gången) medryttarhästar runt Malmö. Då betalade jag mellan 500 och 800 kr i månaden, för ca 2 dagar/vecka. De jag betalade mer för stod vid bättre anläggningar med tillgång till ridhus. Med de två sista jag hade (samma ägare som hade en häst åt gången i samma stall) tränade jag varannan vecka för tränare som jag betalade själv och jag betalade även ridhuskort själv. Så med det sagt tycker jag absolut att det låter rimligt med 1000 kr nu, som flera föreslagit i tråden 🙂 Hade inte velat betala mer än så dock när det inte finns ridhus.
 
Min medryttare betalar inget, men mockar och fixar vatten och kraft på sina dagar och hjälper till när jag har stalltjänst. Hon tränar också hoppning en gång i veckan (jag hoppar inte mycket längre men hästen gillar att hoppa) och hon får också möjlighet att tävla om hon vill ( lånar då ut transporten) och hjälper mig när jag är på tjänsteresa. Min häst går också lektioner en dag i veckan (2 lektioner, en mindre avancerad och en mer avancerad) och för detta får jag välja på mockning och lägga inordning foder (värde 150 kr) eller betalt 100 kr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 388
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 488
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 200
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp