Bukefalos 28 år!

Seabaz

Trådstartare
Vart får man hjälp inför första utställningen?

Jag känner ingen som håller på med utställning och sånt men skulle vilja ställa ut min hund.
Men vad ska man träna på innan, vilka är förberedelserna?
 
Sv: hjälp!

Vet inte vart du bor :) Annars skulle jag kunna hjälpa dig live =)
 
Sv: hjälp!

Jag kommer kanske upp till Lule däremot! Mamma har ju hus där. Men jag vet inte riktigt hur tiden ser ut. Som det är nu så har jag 3+3 dagars ledighet, så det blir lite stressigt :p Men du är kanske inte där så mycket? Skulle vara kul att ställa ut i Skjulnäs, men jag har nog inte råd. Förr om åren så jobbade jag ofta på den utställningen och fick pengar istället!! *hi hi*
 
Sv: hjälp!

På onsdagar, i p-garaget i Flemmingsbergs centrum, runt halv sju (??!) tror jag att de tränar. Eventuellt även på tisdagar. Ring SKK och fråga.

Själv har jag tränat några gånger i Rissen (i garaget under SKK´s lokaler) för Mia någonting... Tyvärr har det varit väldigt mycket hundar där att jag inte fått så mycket hjälp själv, utan det har mest blivit träning med andra hunder vilket inte alls är fy och skam det heller.

Gerard O´Shea (osäker på stavning) är en guru när det gäller träning och handling, tyvärr har jag inte lyckats pricka in en enda av hans träningar.


Om jag nu ska pröva på att ge dig några tips på vad du bör träna på ”på egen hand” är att
- få hunden att stå still, oavsett vad som händer omkring
- träna på att ta på hunden överallt och se på tänderna
- lära hunden att stå korrekt, och att acceptera att bli korrigerad (dvs att du flyttar en tass)
- träna på att springa med hunden, med kopplet i vänster hand
- träna på att springa med hunden, snabbt ställa upp honom korrekt och stå till
- träna på att springa i en triangel, med raka(!!!) sidor.

Ja, det var väl allt jag kan komma på nu. Tips från ett oproffs, men som helt uppenbart lyckas jättebra ändå. Vad jag fokuserat på när jag är inne i ringen är att allt är på lek. Detta ska vara roligt. Ingen dör om hunden sitter ner eller inte kan stå till. Jag har oerhört mycket kontakt med min hund inne i ringen, mycket ögonkontakt (ej när jag springer, eftersom han ska springa rakt) och pratar uppmuntrande med honom. Skulle aldrig fya eller vara otrevlig mot honom, utan bara börjar om från början. Självklart säger jag nej när han leker känguru när jag springer, men gör som sagt ingen större affär av det utan börjar på nytt och berömmer när det blir rätt. Jag har faktiskt fått beröm av domaren vid två tillfällen för att jag är så positiv och trevlig mot min hund…!

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 510
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 917
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 380
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp