Bukefalos 28 år!

V

Valkyriaa

Har hamnat i en ganska knepig situation och jag behöver tips och råd om vad jag ska göra.

Har en häst på foder som jag har bestämt ska få åka tillbaka till sin ägare då det blev lite småtjafsigt med ägaren.
Har tagit över den här hästen från en tjej som hade honom på foder innan mig och då var det inget kontrakt skrivet, inget avtal överhuvudtaget. Det var tänkt att jag skulle skriva kontrakt med ägaren nu, men det var då det blev lite struligt pga missförstånd och då kände jag att det var lika bra att hästen fick åka hem till sin ägare igen.
När jag tog upp frågan om vem som skulle köra hem honom så säger ägaren att det är mitt ansvar att bekosta det. Det handlar om 40 mil fram och tillbaka vilket är ganska mkt i bensinpengar. Men eftersom att det inte finns något avtal om någonting så tycker jag inte att det är min skyldighet att köra hem hästen?! Hon vägrar att köra och säger att det inte är något att disskutera om.

Så snälla bukemänniskor, hur gör jag i en sån här situation? :crazy:
 
Sv: Hjälp

Kan du inte sätta hästen på en transport och betala hälften av resan, så får ägaren lösa ut hästen vid ankomsten för resterande? Det borde ju ligga i bådas erat intresse att hästen kommer hem igen?
 
Sv: Hjälp

Visst är jag mån om att han kommer hem på rätt sätt, men jag tycker inte att jag ska stå för kostnaderna. Har erbjudit mig att köra hem honom (där med fixa chaufför, transport och bil med dragkrok) mot att hon står för bensinpengarna, men också det vägrar hon att göra :(
 
Sv: Hjälp

Vem körde hästen till dig??

Jag tycker körde hon dit hästen kör du hem den.. om du hämtade den skall hon hämta den nu.

Annars annars skulle ajg säga.... om du inte hämtar hästen kommer jag skicka iväg den till hästensvärn så får dom hästen( man kan ju hota med det iaf)

Eller så får hästen stå kvar här hos mig tills du kommer och hämtar den... vi ska dela på kostnaderna punkt slut säger du bara!
Inget och disskutera om hästen står här tills du hämtar den så får du hälften av mig när du är här!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp

Det vanligaste när man har foderhäst med kontrakt är att fodervärden bekostar återfärden till ägaren.
 
Sv: Hjälp

Jag har haft några hästar på foder o har alltid kostat på transporten tillbaka...Jag har ju ändå fått lånat en häst gratis, spelar ingen roll hur utbildad el vad det är för häst, ett stort värde det har den ju ändå!! Jag tycker man ska vara tacksam att folk överhuvudtaget lånar ut en häst, det är mkt pengar o ansvar:crazy:
 
Sv: Hjälp

Jag har alltid bekostat "hemresan" för mina foderhästar. Visserligen har vi då haft det inskrivet i kontraktet, men för mig har det varit självklart.

Ullis
 
Sv: Hjälp

jag skulle som hästägere hämta min häst själv om fodervärden sa det, skulle inte tveka en sekund och skulle inte be fodervärde om det om inget var skrivet!!

men hon kanske inte vill ha hem sin häst?
 
Sv: Hjälp

Alla kontrakt jag har skrivit med mina fodervärdar har det varit fodervärden som kör hem hästen. Tycker att det är självklart även utan kontrakt. Håller med föregående talare Du har fått låna hästen gratis.
 
Sv: Hjälp

vad hade den förra foderägaren kommit överens om??? om det varit min häst skulle jag bet för att få hem den. Men om man skriver avtal så brukar det vara fodervärdens ansvar..kostar det så mkt att skicka den med en transport??:confused:
 
Sv: Hjälp

Om ni inte alls kan komma överens är det förmodligen bäst om du ger med dig och bekostar hemtransporten. Se till att hästen skickas tillbaka så snart som möjligt, så kanske du kan spara in stallhyra istället?
 
Sv: Hjälp

Jag tycker det är en självklarhet att fodervärden kör hem hästen till ägaren.
Men om ägaren skulle avbrutit kontrakter (p.g.a fodervärden uppfyllde inte det som stod i kontraktet) så skulle ägaren till hästen få komma hämta hästen.
 
Sv: Hjälp

Låt henne hämta hästen eller behåll den. Du är ju tydligt så fäst vid den.. Det är HENNES häst, enligt pappren, då är det HENNES uppgift att hämta den.
 
Sv: Hjälp

Ellinor * skrev:
Låt henne hämta hästen eller behåll den. Du är ju tydligt så fäst vid den.. Det är HENNES häst, enligt pappren, då är det HENNES uppgift att hämta den.


Men samtidigt så är det V som lånat hästen av ägaren. Då borde det ju vara V som ska lämna tillbaka hästen också?
 
Sv: Hjälp

Hade jag lånat en häst på Foder så hade jag absolut kört hem hästen till ägaren ,skulle aldrig diskuterat det överhuvudtaget och du visste var hon bodde när du tog hästen på Foder eller hur ?

Tycker att man ska tänka i första hand på djuret och hur det än är så står du med konstnader under tiden hästen står hos dig ;)

Lös problemet åk tillbaka med hästen så är allt löst .

Mvh Miia
 
Sv: Hjälp

Nu är den här tråden historia, men jag tänkte bara säga till er som svarade att han nu har fått komma hem till sin ägare.
Sistuationen var ganska svår att förklara när det även handlade om väldigt dålig hand med hästar från ägarens sida.
Tyvärr så måste jag säga (utan att jag vill ha några påhopp om mitt uttalande) att den här hästägaren inte borde få ha några djur över huvud taget när jag i efterhand har fått höra en del tråkiga saker om henne.

Hoppas iaf att han har det bra där han är nu, saknar honom väldigt mkt.

Tack för alla svar..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 535
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp