Bukefalos 28 år!

Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

coolia

Trådstartare
Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det oftast inget byte när jag ber om det. Funderar över i vilken ordning man ska ge hjälperna och vilka hjälper som man ska använda.

I dag byter vi genom att jag sitter om. Försöker få fatt i baken på hästen och flytta in rumpan lite för nya ytterskänkeln för att sen sitta om och det går i vårt lätta varv. Åt vårt svåra håll får jag inte igenom flyttningen för nya ytter och då byter ju inte hästen. Vi har även svårt för skolorna i det svåra varvet så det är ju en snedhet som vi måste jobba med.

Byter du helst för ytter eller innerskänkel? Har läst att man får vingliga byten när man byter för ytter så jag försöker skola om hästen till att byta mer för inner men det går sådär. Tidigare har jag alltid fattat galopp mer för ytterskänkel för att få med ytter bak.

Idag rider jag så att jag först börjar med nya ytterskänkeln för att få med nya ytterbak. Får vara lite försiktig med skänkeln för om jag blir för stark där sen när jag trycker till och ber om byte så slår hästen mot skänkeln. Måste jobba på finliret. Ibland räcker det att bara sitta om utan att använda sporren och det är ju givetvis målet.
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Var har du läst det- hästfocus:D

Börja med enkla byten o håll inte på o flytta rumpan hit o dit.

Det viktigaste är att den galopperar på o får en chans att byta i svävmomentet. i språnget.
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Har faktiskt aldrig hørt talas om att byta før innerskænkeln??? Galoppfattning gørs før inner, før att undvika fattning på dubbla spår, men byten sker før ytter.Flytta inte på rumpan, i synnerhet inte undan før nya ytterskænkeln. Då har du ju redan varit dær och "pillat" med skænkeln som ska ge impulsen till bytet och det ær lætt før missførstånd. Prøva att sætta lite mer galopp i hæsten, det blir svårare før en orutinerad hæst om man førsøker "samla" den før mkt.
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

:o

Jag har nog missuppfattat hur man ska göra. Det kan ju bli så när man sitter hemma och läser på olika håll. Men kan någon förklara den rätta metoden?
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Jag har hittat Bo Tibblins 'Ta tyglarna' på DVD *wowooo!* och kollade just på bytena igår kväll, det som redan står här stämmer bra med vad han sa, han påpekade att man inte ska börja med bytena innan man kan göra bra enkla byten. (viktigt att dom är raka). Och fattning görs för inner just för att dom ska bli raka.

Han förklarade det i 3 steg, 1. halvhalter (för att säkerställa balansen och uppmärksamma hästen) 2. flytta om skänklarna (obs flytta dom något! samt lätta lite på nya innertygeln) 3. sitta om (med höften egentligen, inte med skänklarna). Han var noga med att man ska inte göra bytet om det inte är upplagt bra, man ska inte 'tvinga' hästen till det utan det ska komma naturligt.

Det sätt han förklarade enklast att lära in bytena var på en stor volt i förvänd, när känslan sedan blir rätt så skulle man bara sitta om för att hästen själv skulle vilja byta...... det är så jag har uppfattat det, men ändra/lägg till om det inte stämmer = )
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Ojsan. det var mkt som jag tyckte lät konstigt.

att sitta om innan- att belasta den sidan som hästen ska lyfta upp???. jag låter hästen sätta om mig.
Lätt i innerhanden betyder egentligen lätt på ytter innan den har bytt, men då ska man ha ställt om innan så den är på nya ytter.
Om man gör enkla byten för inner blir det väldigt otydligt för hästen när bytet sen ska ske för ytter.
Har man ställt om hästen har man ordning på bogen redan innan o bytet blir rakt o ev. kan man använda lite av inner oxå för att just justera det, men det behöver man ju inte göra vid inlärning- att allt ska bli perfekt från första stund är nog utopiskt.
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Nej, sitta om när bytet sker, alltså samtidigt vad jag fattat. Allting ska vara lite 'packat och klart' innan bytet, så att skänklarna ligger på platsen nya inner är mjuk och hästen får ju redan 'vara' i nya varvet, att det blir 'bara' byte.

Men hey, jag är absolut lekman på detta området = ) Enkla byten kan jag, flygande, njaa.. har ridit dom iaf, men aldrig direkt tränat, utan mest fått känna lite på det.
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

kl/tråd lån, jag har knappt nån aning om hur jag gör galopp fattningar, men det blir rätt galopp alltid :p, jag har aldrig lärt mig galopp ombyten egentligen, men hästen min lärde mig ^_^ dock så hade vi en period då skänkel vikningar i alla gångarter var super roligt. så nu är det oftare att det blir galopp skänkel vikning istället för galopp ombyte :( vet att jag behöver vara tydligare med mina hjälper, men eftersom jag knappt vet vad jag gör utan bara gör det så blir det lite svårt :(. + att hästen nu har gått och blivit lite lat och fått dålig kondis (igångsättning efter dålig rygg av dålig sadel), så är det ännu svårare då jag inte har samma framåt anda på henne längre,
ngt tips?
 
Sv: Hjälpgivning för galoppombyte i språnget?

Back to basics? funkar 'bromsen' funkar 'gasen'? tempoväxlingar, hitta den där 'mellan hand och skänkel' igen, så du har den inramad, och plussa på efterhand som ni har kollen igen. framåtbjudning är viktigt så börja med att leta fram den igen = )
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 050
Senast: JohannaB
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 781
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 487
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp