Bukefalos 28 år!

Hjälpmedel till stark häst

Mirabilis

Trådstartare
Hejsan!

Jag har ett 15årigt dressyrsto som med tidigare ägare gått upp till medelsvår A med placering, och med tanke på att jag aldrig ens startat en riktig dressyrtävling är hon en riktig läromästare.

Hon kan otroligt mycket, men med all denna erfarenhet kommer även kunskapen att smita undan... Med tidigare ryttare gick hon i princip på kandar hela tiden eftersom de tävlade såpass högt, men med mig går hon på tränsbett, vilket ju i sig gör det lite svårare. Rider regelbundet för tränare (som även ska rida hästen snart igen, hon har precis kommit igång ordentligt efter en buköppning i våras).

Det största problemet på banan är att hon blir så förbaskat stark. Min tränare kan ju tekniken för att rida henne rätt, men eftersom jag inte är lika duktig som hon måste jag rida på mer styrka, och hon hänger mycket på bettet etc. Min tränare har föreslagit att jag ska testa att rida på graman ett tag för att underlätta både för mig och hästen, så att jag ska kunna komma till ridning mer och för att hjälpa henne att söka sig neråt. Jag skulle isåfall naturligtvis bara rida på gramanen under lektionstid innan jag lärt mig att hantera den ordentligt.

Sen har vi då uteritter. :grin: Med andra hästar är hon hyfsat lugn även om hon inte lyssnar sådär fantastiskt bra på mig. Men är vi själva blir hon som ett speedat ånglok - både het och STARK. Springer runt som en giraff för det mesta, sänker ryggen och jag har mer eller mindre ingen kontakt med henne. :o Det här är ju inte roligt heller, och inte bra för hennes rygg och ben heller att hon sänker sig så. Vår unghäst på 5 år är pigg och het, men väldigt känslig, henne fungerar det alldeles utmärkt att rida på vanligt tränsbett på, hon skulle nog bli tokig av något skarpare. Men den här madamen skiter helt enkelt i att jag sitter där och försöker få kontakt, så jag har funderat på något skarpare bett att ha vid just uteritt, kanske ett Kimblewick/jaktkandar? Andra tips?

Sådärja, lång utläggning, men jag hoppas att ni haft ork att läsa igenom och komma med tips/åsikter. :bow:
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Jag skulle rekommendera jaktkandaret, med avsikt att du har som mål att kunna rida med vanligt bett igen.
Vilket som jag redan förstått :)
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Ja absolut! Förhoppningsvis har jag om ett tag, med hjälp av träning etc., kommit på henne och hur hon ska ridas så att jag kan rida på tränsbett även utomhus igen.

Är jaktkandaret ett av de "snällare" skarpare betten alltså?
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Jaktkandar alt pelham med två tyglar, så kan du rida på bridongtygeln (i stora ringen) och lägga på stången när hon blir stark, för att sedan återgå till bridongen.
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Jaktkandar verkar nog vara det bästa alternativet för oss, har aldrig ridit med två tyglar heller :P
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Kl

Kan du inte rida med kandar då hästen är van vid det och då bara rida på bridongen?


Kandar blir det nog inte än på ett tag, jag ska ju ändå tävla henne i lägre klasser först så då är ju ett tränsbett ett måste vilket som. Har heller aldrig ridit på ett Kandar, så då måste jag ju dessutom lära mig det först. Känns lite överkurs om jag mest vill ha det för uteritt :)
 
Sv: Hjälpmedel till stark häst

Sunt tänk. :)
Börja med jaktkandaret, det är inte speciellt skarpt i mina ögon.
Men som man alltid säger: det är handen som avgör. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 363
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: mily
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp