Hjälp att hitta receptet

cili

Trådstartare
Jag fick smaka så goda kakor häromdagen, och behöver nu hjälp att hitta ett recept på något liknande.

Dom är gjorda som en enda stor platta i en stor form (långpanna?), är mindre än 1 cm höga, ljusbruna och sega. Det såg ut som att dom bara stått i ugnen en liten stund, för dom var mjuka och sega, men hade en skorpa efter ugnsvärmen ovanpå.
Det lär vara kakao i, för det var chokladsmak. Men inte jättemycket sådan. Mer kola/choklad i smaken (och även i färgen).
Tror inte att det var så himla mycket vetemjöl i, för dom kändes väldigt "böjbara" och var inte alls sådär kakigt krispiga som det brukar bli annars. Kanske sirap i smeten?
Dom låg på bakplåtspapper för att inte klibba ihop i varandra.

Nån som har nån idé?
 
Kolakakor? Finns i olika varianter, även med kakao i.

14777981-14778011.jpg
 
Kolakakor? Finns i olika varianter, även med kakao i.

14777981-14778011.jpg
Jo jag har funderat på det, men dom är ju liksom krispiga rakt igenom. Dom här hade bara ett lite krispigt topplager, resten var mer åt kolakonsistenshållet (men inte ren kola, om du hänger med på hur jag menar)
 
Jo jag har funderat på det, men dom är ju liksom krispiga rakt igenom. Dom här hade bara ett lite krispigt topplager, resten var mer åt kolakonsistenshållet (men inte ren kola, om du hänger med på hur jag menar)

Jaha, jag har nog bara ätit halvsega varianter så visste inte att dom var krispiga egentligen. Var iofs många år sedan jag åt dom, så kanske inte var såna ens en gång! Eller så var det en lokal variant hemma hos grannen :)
 
Konsistensen beror nästan helt på hur länge du bakar dem, kan hända att de du fick smaka var underbakta, då blir de sega (men goda!)
 
Konsistensen beror nästan helt på hur länge du bakar dem, kan hända att de du fick smaka var underbakta, då blir de sega (men goda!)
Det låter lovande!
Men vilket recept ska man använda? Fanns ju hur många som helst
 
Men var de i formen som sirapsstänger/kolakakor? Kan du inte fråga den som bjöd? :idea:

Jag fullkomligt älskar dessa, men de kanske är för "chokladiga"... Annars är de supergoda och jättelätta att göra. Grädda inte för länge! ;)
 
Men var de i formen som sirapsstänger/kolakakor? Kan du inte fråga den som bjöd? :idea:

Jag fullkomligt älskar dessa, men de kanske är för "chokladiga"... Annars är de supergoda och jättelätta att göra. Grädda inte för länge! ;)
Dom var skurna i stora fyrkanter, därav att jag antar att smeten/degen spritts ut i en långpanna innan gräddning.

Vet tyvärr inte vem som bakat och känner inte den som bjöd :(
 
Min syster bakar kolakakor med ingefära i, hur goa somhelst. ska be om recept och lägga ut om någon är intresserad!
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 167
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp