Hjälp, första travloppet!

Emelie994

Trådstartare
Nästa vecka kommer jag för första gången i livet ha en travhäst till start! Första varmblodet efter att ha sadlat om efter 15 års tävlande i ridsporten och jag håller ändå på att dö av nervositet redan nu. Men... framför allt så inser jag ju nu att jag egentligen inte vet någonting om hur nåt går till :eek:

Ska man prata med kusken nånting innan loppet om värmning och sånt, ska man ringa innan eller leta på dom på banan isf? Eller brukar dom vilja att man värmer själv? Ska man vänta i stallet senare inför loppet eller lämna över hästen närmare defileringsvolten?
Hur betalar man kusken för köravgift och eventuella prispengar?

Jag inser ju att jag bara selat med fast huva så hur sätter man snöret till ryckhuvan? :eek: Innanför förbygeln och genom tömringen har jag fattat, men var ska man knyta fast den i sulkyn och hur spänt ska snöret vara? Och ska snöret gå över eller under käken och tömmen?

Min häst har gått lite montélopp förut, hur gör jag om jag vill starta honom i ett sånt senare? Har ryttarna egna sadlar och tyglar eller är det jag som ska hålla med det?

Tips mottages med stor tacksamhet och förhoppningsvis lugn :D
 
Är det verkligen ingen av er 127 som läst som vet? :( Har ingen att rådfråga irl tyvärr då jag inte känner några travfolk...
 
Ååååå vad synd jag inte läste detta tidigare, jag hade ju kunnat hjälpa dig lite iaf med några frågor!
Inte för att jag är proffs men jobbade heltid som hästskötare i travstallet och jag var med på tävling minst 3gånger i mån iaf, så något hinner man ju snappa upp ;)

Också nyfiken, hur gick det? :)
 
@Endagitaget @MattiZ Både jag, häst och kusk överlevde starten så bara det är ju värt att lyfta fram! :D Fick en snäll kusk som när jag väl fick tag på honom hjälpte till med värmningen och det i tävlingsutrustningen som inte kändes helt hundra för mig. Och fina hästen kom fyra på nytt rekord :love: så nu har gamla hoppryttaren fått blodad tand för trav på riktigt!
 
@Endagitaget @MattiZ Både jag, häst och kusk överlevde starten så bara det är ju värt att lyfta fram! :D Fick en snäll kusk som när jag väl fick tag på honom hjälpte till med värmningen och det i tävlingsutrustningen som inte kändes helt hundra för mig. Och fina hästen kom fyra på nytt rekord :love: så nu har gamla hoppryttaren fått blodad tand för trav på riktigt!

Haha vad roligt att det gick så bra! Det är roligt med trav tkr jag, när skolan är slut ska jag ha några travare jag med
 

Liknande trådar

Trav :bump: :crazy: började ju bra med att jag slapp köra dit, vilket ju oxå resulterade i att jag slapp ta hand om sulkyn samt fixa nån...
Svar
17
· Visningar
1 057
Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 128
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp