höftleds luxation.

LitenIsa

Trådstartare
När Saga var 6 v upptäckte läkaren att det knäppte i hennes höft. Vi fick remiss till ortopeden som kände på henne och sa att det var inget vi behövde oroa oss över men att vi för säkerhetsskull fick till för UL 1 mån senare.

Var på UL igår och när det kände på henne sa de att hon helt klart hade en luxation men de valde att inte sätta skena på henne då han tyckte (som jag förstod av en otroligt stressig läkare) att hon var för stor (2½ mån). Vi ska nu tillbaks om 1 mån för nytt UL och sedan röntgen när hon är 6-8 mån. Han sa även att det kändes värre än det såg ut på UL.

Vad jag däremot inte fattar är varför de inte gör något på en gång om hon nu har en luxation. Någon som har några kloka svar? Och om de nu när hon är säg 6 mån finner behandling nödvändig, hur behandlas det då? Op?
 
Sv: höftleds luxation.

Min dotter föddes med luxation och låg i skena de tre första månaderna, jag tycker inte du ska nöja dej med svaret du fick utan kräva att ngt görs nu! Ring runt och var en besvärlig mamma , det är ditt barn det gäller, jag skulle inte ha gett mej utan kräft behanldling nu! Lycka till!
 
Sv: höftleds luxation.

Förmodligen för att höftleden var instabil (gick att rubba ur läget) men låg på plats. Det är skillnad om den ligger ur led.
Det brukar rätta till sig av sig själv eftersom höftleden blir mer och mer stabil eftersom barnet växer. Därför vill man följa det med ultraljud och senare röntgen när skelettet har förkalkats såpass att man kan se något på röntgen.

Cilla
ortoped
 
Sv: höftleds luxation.

Jag är inte intresserad av att bråka med sjukvården;). 4 olika läkare har kollat på henne och gjort bedömningen att det inte behöver åtgärdas i dagsläget och jag litar på dem.

Jag var mer nyfiken på om någon annan varit med om samma sak. Kan en luxation växa bort av sig själv? Sen förstår jag inte riktigt vad han menar med att han känner den men det ser fint ut på UL (skulle frågat mer igår men det körde UL på små barn på löpande band och var väldigt stressade och frågorna kommer ju oftast efteråt då man funderat lite:crazy:)

Nu när jag googlat runt lite så känns det som jag missuppfattat honom. För det verkar finnas många barn som lagts i skena när de är bra mycket äldre och större än min lilla prick är. Du skrev ju även att din dotter låg i skena i 3 mån då måste hon ju haft skena när hon var i Sagas ålder alltså kan hon inte vara för stor. Han måste menat något annat hmmm...
 
Sv: höftleds luxation.

Tack så mycket:bow:. Var precis ett sådant svar jag ville ha. En förklaring på vad han menade.

Återigen. Tackar.
 
Sv: höftleds luxation.

Min tös fick skenan som nyfödd! Vilken tur att du fick en vettig förklaring, jag böjer mej för vetenskapen!:o
 
Sv: höftleds luxation.

Kan en luxation växa bort av sig själv?

Sen förstår jag inte riktigt vad han menar med att han känner den men det ser fint ut på UL

Är höften luxerad, dvs ligger ur led, kommer den inte att växa tillbaka i rätt läge av sig själv. En luxerbarhet däremot, att man kan få ur den helt eller delvis från "rätt" läge, brukar stabilisera sig med tiden.

Den som undersökte såg förmodligen att höftleden låg rätt, men kunde känna hur den gick att rubba ur läget, dvs att den var instabil.
 
Sv: höftleds luxation.

Jag vilseledde dig ju lite eftersom jag knappt själv visste vad han sagt;).

Låter ju logiskt nu när CillaW gav sig förklaring om luxerbarhet istället:idea: Är säkert det som Saga har.

CillaW: Om det nu på en röntgen om 4 mån visar att det ej växt bort. Hur behandlas de då? Om det ens går att svara på det, kanske är väldigt individuellt.
 
Sv: höftleds luxation.

På lilltösen satte de på en sk plastbyxa vid första ultraljudet då hon var 3 veckor gammal och den hade hon i 3 månader sedan var hon ok. Hennes höftvinkel var inte okej samt att höftledskålen var inte tillräckligt djup. Hade det varit värre då hade det blivit plastskena eller tom gips Tacksam för att det bara blev plastbyxan även om den var ett helsike att ha. Bättre att de sätter in åtgärder innan barnen börjar röra sig, nu hade lilltösen blivit tokig på den för hon är alldeles för rörlig nu av sig. Man måste stå på sig ordentligt om man ska bråka med läkarna.
 
Sv: höftleds luxation.

Ja precis, för annars får man ju aldrig rätt behandling.
Det kan ju inte bero på att läkare i bland kan lite mer än föräldrar?

Nej nej nej, vad tror du en läkarstudent hittar på dagarna i ända innan de är utbildade? Fikar och pratar om kärlek så klart! :p
 
Sv: höftleds luxation.

På lilltösen satte de på en sk plastbyxa vid första ultraljudet då hon var 3 veckor gammal och den hade hon i 3 månader sedan var hon ok. Hennes höftvinkel var inte okej samt att höftledskålen var inte tillräckligt djup. Hade det varit värre då hade det blivit plastskena eller tom gips Tacksam för att det bara blev plastbyxan även om den var ett helsike att ha. Bättre att de sätter in åtgärder innan barnen börjar röra sig, nu hade lilltösen blivit tokig på den för hon är alldeles för rörlig nu av sig. Man måste stå på sig ordentligt om man ska bråka med läkarna.

haha plastskena eller gips är väl ingenting jämfört med vad min mamma fick släpa runt mig på...

Det var på 70-talet som jag föddes på och de upptäckte att jag hade höftleds luxation och då spände de fast lilla mig på en gigantisk planka. Det såg ut som om de spikat upp mig på en stor anslagstavla :D:rofl: och min stackars mamma fick släpa runt på denna stora planka med lilla jag fastspänd på...

Spik i foten säger jag bara...
 
Sv: höftleds luxation.

Man måste stå på sig ordentligt om man ska bråka med läkarna.

Varför måste man bråka öht?

Menar du att det är bättre att läkaren sätter in en åtgärd trots att det sedan visar sig att den var totalt onödig ?
 
Sv: höftleds luxation.

Man måste stå på sig ordentligt om man ska bråka med läkarna.

Om du hade läst mitt svar högre upp hade du sett att jag inte är intresserad av att "stå på mig" mot läkarna. Jag litar på deras bedömning men hade lite frågor då det kändes som jag missuppfattat något. Fick väldigt bra svar av CillaW och känner mig nu lugn;).
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 421
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 171
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 454
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp