Bukefalos 28 år!

Höjdrädd

Wembley

Trådstartare
Jag har den senaste tiden blivit s.k. höjdrädd. Så fort vi ska hoppa ett rejälare hinder så känner jag mig som en "passagerare" på hästen och liksom stelnar till :crazy: Anledningen till det tror jag är att vi kommit fel på hinder ett par tillfällen under våren och det har gjort mig osäker.

Någon som har några bra hinder-/bomövningar och bra mentala övningar/knep för att komma över denna känsla? Det stör mig att jag tidigare har kunnat hoppa lite rejälare hinder utan problem och att jag numera stelnar till av en oxer runt 90 cm.

Varför tar det så lång tid att bygga självförtroende, medan det försvinner med vindens hastighet? Tacksam för tips! :bow:
 
Sv: Höjdrädd

Jag har inte hoppat något vidare högt under de senaste åren, men jag brukar känna att en kombination med ett litet hinder först gör det mycket tryggare. Med rätt avstånd efter det lilla på tex 2 perfekta galoppsprång gör att man automatiskt kommer rätt på det lite större hindret. Det kan man ju använda sig av en tid framåt så man blir trygg igen och får tillbaka känslan.

Om det bar står ett ensamt jättehinder blir jag också helt nipprig när jag rider på det och börjar bromsa och fixa, och då blir det oundvikligen ett dåligt språng.
 
Sv: Höjdrädd

Tack för tipset! :bow: Får väl bara nöta och nöta tills det släpper, hoppas det gör det :D Försöka hoppa ofta och träna avståndsbedömningen bättre. Konstigt, i terrängen har jag inte samma känsla. Det känns naturligare där på något sätt. Ju bättre bjudning hästen har dessto säkrare känner jag mig (kommer oftare naturligt rätt då).
 
Sv: Höjdrädd

Hade precis samma problem ett tag efter att ha ridit i hoppgrupp ett halvår. tyckte att 60-80 cm var jättehögt :crazy: men sen så hoppade jag det mer och mer på lägre nivå och nu tycker jag att det är jättelågt fast börjar tycka 110cm är högt. så det är väl bara till att träna o träna :laugh:
 
Sv: Höjdrädd

Har själv haft samma problem...

Jag löste det med mental träning samt mycket hoppning på låg nivå. Min tränare höjde men fick aldrig säga hur högt det var förrän efter ridpasset... Nu tränar vi Msv :)
Jag kan fortfarande få skälla upp mig själv när min hjärna börjar spela spratt med mig ;)

Ett tips till, håll blicken högt och se över hindret. När du styr mot det första ska du redan i tanken och blicken vara vid nästa... Det är när jag tittar och funderar för mycket som min höjdrädsla kommer smygandes tillbaka...

Lycka till och ge inte upp!
 
Sv: Höjdrädd

Åh, vad jag kände igen mig i d som alla skrivit här... När jag red på ridskola så hoppade vi ju bara en gång i månaden. Och aldrig högt.. Och då e d svårt får in vanan. När jag skaffa egen häst så fick jag ett tag tänka att "det är ett litet kryss", oavsett hur högt d var... Och så fick jag låta bli att se att tränaren höjde...

Nu på min nya lilla häst så fick jag ju en svacka bara för en månad sen. Vi hoppade hinder på en träning som låg på 1.20-1,25 (REKORD för oss:bump:). Men efter d så fick vi nog lite prestationsångest (både jag och hästen kan vara lite överambitiösa). D går bäst när jag bara slappnar och och låter bli att tänka alldeles för mkt. Backade lite och sa t tränaren att jag vill hålla mig runt 1m (målet är att göra stadiga rundor på 1.10 i år) och nu e vi på väg tillbaka.
 
Sv: Höjdrädd

*kl* skönt att höra att jag inte är ensam. Just nu känns det otänkbart att ge sig ut och hoppa en 1 m klass, fastän det inte var så länge sen jag gjorde det :crazy: Vi får bygga från grunden igen, jag känner mig som en nybörjare på nytt.
 
Sv: Höjdrädd

Har själv haft samma problem...

Jag löste det med mental träning samt mycket hoppning på låg nivå. Min tränare höjde men fick aldrig säga hur högt det var förrän efter ridpasset... Nu tränar vi Msv :)
Jag kan fortfarande få skälla upp mig själv när min hjärna börjar spela spratt med mig ;)

Ett tips till, håll blicken högt och se över hindret. När du styr mot det första ska du redan i tanken och blicken vara vid nästa... Det är när jag tittar och funderar för mycket som min höjdrädsla kommer smygandes tillbaka...

Lycka till och ge inte upp!

Kan du berätta lite mer om din mentala träning? Nyfiken! Har faktiskt bokat in mig på en kurs där instruktören är lite av coach också, tror mycket på att huvudet är med. Rätt tänk kan uträtta mirakel :bump:
 
Sv: Höjdrädd

Här är en till vars tränare höjde hela tiden utan att säga hur mycket :) Vi började på 50 cm, efter kraftigt fall på 1.10 hade jag en spärr där min kropp inte ville över 1.00. Vid passets slut for vi över 1.20 :D
 
Sv: Höjdrädd

Ett jättebra tips är att ställa upp ett stooooort hinder i mitten (bred oxer på 140 typ)

Då kommer ditt 80-90 hinder se pyttelitet ut! :)
 
Sv: Höjdrädd

Har gått en kurs för en fd OS-simmare vid namn Anna-Karin Englund. Köpte hennes skiva som heter prestationsutveckling och gör (har vart slarvig på slutet) en övning om dagen, ibland flera under tävlingssäsongen. Det handlar om att i avslappnat tillstånd exempelvis se hur du hoppar en bana felfritt. Det är lite olika övningar och man följer bara hennes instruktioner under en ca 10 minuters övning, under tiden hon pratar spelar avslappnande musik i bakgrunden... Denna skiva innehåller 5 steg med sittande avslappning, fördjupad avslappning, självförtroendeträning, målbildsträning och energikick. Man lär sig att kontrollera sig själv och stärka sitt självförtroende. Kan helt klart rekomendera detta, det har fungerat för mig och för många andra. Det gäller att bli självsäker och trygg och "tysta ner" hjärnspökena ;)

Hoppas att jag kunde förklara lite iaf :)
 
Sv: Höjdrädd

Intressant, finns hennes övningar att köpa på nätet? Hoppade terräng igår och kände mig lite tuffare ett tag :bump: Vi fortsätter maj och juni med mer terräng, bra för självförtroendet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 530
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 388
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp