Hönstråden 2017

Försökte mig på att lysa tre ägg igår. De är ljusbruna, såg gulan men inga ådror. Hoppas jag bara är för okunnig och var för tidigt ute. Ska lysa igen på onsdag tänkte jag.
 
Problemet är att det är ganska många, runt femton stycken, och det blir mycket arbetet. Vi slutar helt med höns men kommer kanske köpa in renrasiga av någon lantras senare.
Jag tror du kan sälja ändå om det bara är lite men jag har gjort det enkelt för mig när jag smörjer kalkben. Jag tar ett stort plant plastlock och häller matolja på det. Sedan är det bara att lägga handen i oljan och kladda in benen på hönsen när de sitter på pinnen på kvällen. Ett 20 tal höns tar 5 -10 minuter inkl. att jaga de icke tama som flyttar på sig.
 
Jag tror du kan sälja ändå om det bara är lite men jag har gjort det enkelt för mig när jag smörjer kalkben. Jag tar ett stort plant plastlock och häller matolja på det. Sedan är det bara att lägga handen i oljan och kladda in benen på hönsen när de sitter på pinnen på kvällen. Ett 20 tal höns tar 5 -10 minuter inkl. att jaga de icke tama som flyttar på sig.
Då gör jag ett försök med att olja in benen :)
 
Om man, istället för att köpa pelleterat foder, vill blanda eget.. Vad ska man ha i då? :)
Hel alternativt lätt krossad havre och hel vete är en bra bas, sen behövs det ett proteintillskott som kan vara allt möjligt som sojamjöl, ärtor, rapsmjöl, matavfall osv. samt snäckskal. Det finns en kort skrift om foder till höns här.

Men går de fritt ute räcker det med med endast lite hel säd, resten hittar de själv :)
 
Hel alternativt lätt krossad havre och hel vete är en bra bas, sen behövs det ett proteintillskott som kan vara allt möjligt som sojamjöl, ärtor, rapsmjöl, matavfall osv. samt snäckskal. Det finns en kort skrift om foder till höns här.

Men går de fritt ute räcker det med med endast lite hel säd, resten hittar de själv :)
Tack för länken :bow:

Jag försökte googla, men fick bara upp blandningar med 10-tal ingredienser det ena mer exotiskt än det andra :o
Köpte hel vete, hel korn, hel havre och krossad majs igår efter tips från en bekant.
 
Tack för länken :bow:

Jag försökte googla, men fick bara upp blandningar med 10-tal ingredienser det ena mer exotiskt än det andra :o
Köpte hel vete, hel korn, hel havre och krossad majs igår efter tips från en bekant.
Jag tror att råden är för hönor i produktion så hobbyhöns är inte lika krävande om man inte behöver maximal äggproduktion, och särskilt inte på vintern när de inte alls lägger ägg. Men det står ganska bra förklarat om olika fodermedel tycker jag :)
 
Då dom får hel, okrossad, säd är det extra viktigt att dom får snäckskal och även grus. Om jag fattat saken rätt så lagrar dom skal o grus kvävan och "mal" säden till mjöl som dom kan smälta och tillgodogöra sig. Och angående proteintillskott så är kokta bönor, linser och ärtor bra. Jag brukar köpa storförpackningar genom en inköpsförening som köper in ekologisk mat. Om du inte tycker det är viktigt med eko så kan du köpa det i en del "invandrarbutiker" som också har små säckar och stora påsar för en billig peng. Plocka massvis med nässlor, torka och ge dom på vintern. Jag tycker dom sölar o förstör mycket av de dyrbara bladen om man bara ger dom det rätt av, så jag blandar med bönmos eller dylikt så att dom äter upp allt.
 
Jag köper foderärt på säck i foderbutiken, dock inte ekologisk.

Jag hade inte tänkt på att det finns foderärtor i säck. Minns att dom jag köpte min allra första lilla flock av gav dom en blandning avsedd för duvor och i den ingick det ärtor. Därför köpte jag det, men det var för det första ganska dyrt och för det andra sorterade dom bort ärtorna. Uppblötta, kokta ärtor är mycket lättare för deras magar att tillgodogöra sig och dessutom tycker dom det är kalasgott.
 
[...] och för det andra sorterade dom bort ärtorna. Uppblötta, kokta ärtor är mycket lättare för deras magar att tillgodogöra sig och dessutom tycker dom det är kalasgott.
Vad olika det kan vara. Mina älskar ärtorna och plockar vanligen i sig dem först. Har jag någon som börjar tappa i vikt så jag vill tillskotts fodra den ltie för hand så provar jag vanligen med ärtor först eftersom det går fort att äta och de som sagt ofta är mycket förtjusta i dem.
 
Nu har vi inskaffat en riktig ägglysningslampa och provade idag. Vad vi såg så är 9/10 befruktade, bara ett sk klarägg. Vi ska lysa dom igen onsdag/torsdag och se hur det ser ut då och ta bort det ev obefruktade.
Känns så spännande. En äkta hönsmamma känner jag mig som :D
 
Min önskan att bli genbank för Bjurholmshönor gick om intet i o m att jag inte fick tillstånd att ha tupp...Så när jag förra våren köpte hönor fick jag välja andra raser. Men redan nu har rasen vuxit så kraftigt att man även får sälja dem utanför genbanker. Och för ett tag sedan fick jag kontakt med en Bjurholmshönsägare i närheten som erbjöd sig att maskinkläcka fram valfritt antal till mig och dessutom ta tillbaka ev tuppar!!! Kommande söndag är dag 21 (om jag räknat rätt) så det är ju förhoppningsvis inte lång tid kvar innan jag har ett gäng dunbollar! Men jag känner mig som ett barn som väntar på tomten - det känns ju oliiiidligt länge och jag begriper inte hur jag ska stå ut!
 
Lysning av de två misstänkta klarläggen samt två till idag. Klarläggen bedömdes inte innehålla liv och togs åt sidan. I de andra två som lystes baraföratt såg vi hur det rörde sig :love:.
Knäckte de två klarläggen sen och tyvärr gick gulan sönder i bägge så vi såg aldrig om de ens varit befruktade, men det var som vi räknat ut i alla fall inga embryon i dom.
Dag 21 på onsdag eller torsdag (de lades i torsdag förmiddag förra veckan).
 
Hittade just till den här djur-fliken. Roligt med en hönstråd! Vi har sex hedemorahönor och fem kycklingar som är fyra veckor gamla. Jag skulle tippa på att tre är tuppar och två är hönor men det lär väl visa sig snart. Det ser ju i alla fall ut som att flocken kommer att få en tupp nu och jag vet inte riktigt vad jag tänker om det. Den första tuppen vi sparade blev elak på hönorna så vi tog bort den, och i kullen efter sparade vi en snäll tupp som jag plötsligt hittade död en morgon under sittpinnen. Så hönorna har klarat sig själva i snart två år och det har fungerat toppen. Hittills tycker jag att tupparna mest varit till besvär men kanske har vi turen nu att få en som både är snäll och håller sig vid liv. Väldigt tråkigt med slakten av de andra vi inte kan spara dock. Vet inte hur jag ska lösa det för jag klarar inte av att sköta det själv mer. :(
 
Hittade just till den här djur-fliken. Roligt med en hönstråd! Vi har sex hedemorahönor och fem kycklingar som är fyra veckor gamla. Jag skulle tippa på att tre är tuppar och två är hönor men det lär väl visa sig snart. Det ser ju i alla fall ut som att flocken kommer att få en tupp nu och jag vet inte riktigt vad jag tänker om det. Den första tuppen vi sparade blev elak på hönorna så vi tog bort den, och i kullen efter sparade vi en snäll tupp som jag plötsligt hittade död en morgon under sittpinnen. Så hönorna har klarat sig själva i snart två år och det har fungerat toppen. Hittills tycker jag att tupparna mest varit till besvär men kanske har vi turen nu att få en som både är snäll och håller sig vid liv. Väldigt tråkigt med slakten av de andra vi inte kan spara dock. Vet inte hur jag ska lösa det för jag klarar inte av att sköta det själv mer. :(
Min granne sköter tuppslakten och får även kropparna efteråt så får jag de råa skroven i retur till hundarna. :up:

Jag har väldigt snälla och vackra tuppar och det skär i hjärtat varje gång jag måste ta bort någon ur flocken. Jag hade en tupp som attackerade folk, men när räven kom så smet han och gömde sig den lymmeln så fem av mina hönor hamnade på rävens bord. :rage:

Nu har jag förbättrat nätet runt tomten men de kommer ändå inte att få gå ut om jag inte är hemma eller hundarna inte är ute för nu börjar åkern växa upp igen och jag har sett spår av aktivitet utanför stängslet. :nailbiting:
 
Min granne sköter tuppslakten och får även kropparna efteråt så får jag de råa skroven i retur till hundarna. :up:

Jag har väldigt snälla och vackra tuppar och det skär i hjärtat varje gång jag måste ta bort någon ur flocken. Jag hade en tupp som attackerade folk, men när räven kom så smet han och gömde sig den lymmeln så fem av mina hönor hamnade på rävens bord. :rage:

Nu har jag förbättrat nätet runt tomten men de kommer ändå inte att få gå ut om jag inte är hemma eller hundarna inte är ute för nu börjar åkern växa upp igen och jag har sett spår av aktivitet utanför stängslet. :nailbiting:

Jag skulle också vilja ha en sådan granne! Jag får annonsera och höra om det är någon som vill slakta. Bättre kött än så är ju svårt att få tag i så kanske någon nappar. :) Å fy vad tråkigt med räven. Här har vi haft besök av höken tre gånger, men det har gått relativt bra alla gångerna. Den värsta gången såg jag från fönstret att höken satt över en höna, och när jag sprang ut lyfte den med henne men tappade henne över ett uthus så att hon dunsade ner på taket och sedan i marken. Hon hade ett skadat öga men var i övrigt ok. Hennes pupill har lite annan form nu men hon fungerar bra trots det. Mer tur än så kan man väl knappt ha. Sedan dess får de inte gå lösa på gården själva...

Skulle också vilja att mina hundar vaktade över hönsen! Tyvärr tror jag det är större chans att terriern gör mer skada än nytta som hönsvaktare. :meh:
 
Jag skulle också vilja ha en sådan granne! Jag får annonsera och höra om det är någon som vill slakta. Bättre kött än så är ju svårt att få tag i så kanske någon nappar. :) Å fy vad tråkigt med räven. Här har vi haft besök av höken tre gånger, men det har gått relativt bra alla gångerna. Den värsta gången såg jag från fönstret att höken satt över en höna, och när jag sprang ut lyfte den med henne men tappade henne över ett uthus så att hon dunsade ner på taket och sedan i marken. Hon hade ett skadat öga men var i övrigt ok. Hennes pupill har lite annan form nu men hon fungerar bra trots det. Mer tur än så kan man väl knappt ha. Sedan dess får de inte gå lösa på gården själva...

Skulle också vilja att mina hundar vaktade över hönsen! Tyvärr tror jag det är större chans att terriern gör mer skada än nytta som hönsvaktare. :meh:
Oj, jag trodde de dog av attacken när rovfåglarna tar dem. Otroligt att hon klarade sig så bra. Grannkatten har lyckats ta en tupp för många år sedan och förra året tog han en av mina ruvhöns. :mad:

Häromdagen hörde jag en av mina katter skrika ute så jag skyndade mig ut och såg en okänd katt hoppa in i syrénhäcken så jag ropade på ena hunden. Efter en stund dök han lite lojt upp och undrade vad det tagit åt mig, men när han fick korn på den andra katten fick den brått att sätta sig i säkerhet. Jag hoppas den blev bortskrämd, vill inte ha några kattslagsmål hemma eller fler försvunna höns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp