Bukefalos 28 år!

Homozygota skimlar

S

swebec

Studier har visat att hästar med dubbla skimmelanlag oftare drabbas av melanom. Detta plus att också svartfödda verkar mer drabbade är något som jag personligen länge misstänkt, men nu har alltså forskningen kommit fram till det. De flesta skimlar får ju en och annan knöl lokalt under svansen när de blir äldre, men som inte orsakar några som helst besvär. De som växer på insidan kan däremot ställa till det ordentligt. Tex i form av upprepade kolikanfall, som vid buköppning eller obduktion visar på tarmar fulla med melanom. Jag har flera vänner som fått ta bort sina skimlar i alltför tidig ålder just pga detta. Samt en hältutredning som visade melanom i hoven, och en annan sådan visade sig vara ett melanom som tryckte på nerver i ryggen. En melanomhäst (svansrot och ganasch) med akuta andningssvårigheter fick diagnosen COPD (kvickdrag), som inte svarade på behandling. Obduktionen visade spridning till lungorna. Man måste naturligtvis komma ihåg att dessa är i minoritet, men det är aldrig kul för dem som drabbas så hårt...

Såväl heterozygota som homozygota skimlar kan få melanom, så lösningen är inte så enkel som att undvika parning mellan två skimlar. Eftersom studierna dock visar att risken faktiskt ökar om hästen har dubbla anlag, är jag lite nyfiken på hur hästägare och rasföreningar kommer att hantera detta.

Kommer rasföreningarna att gå ut med någon information?

Kommer hingstägarna att informera stoägarna, eller kommer man att tiga för att inte förlora ston?

Kommer stoägare att undvika parning skimmel x skimmel av detta skäl? Det vanligaste är ju annars att man väljer bort en skimmelpartner till sitt sto med hopp om en färgad avkomma, då man helt enkelt har tröttnat på att göra ren modern...
 
Sv: Homozygota skimlar

Kommer rasföreningarna att gå ut med någon information?

Kommer hingstägarna att informera stoägarna, eller kommer man att tiga för att inte förlora ston?

Kommer stoägare att undvika parning skimmel x skimmel av detta skäl?
Även om inte alla lippizzaner är homozygoter blir det svårt att undvika skimmel x skimmel i den rasen. Hur vanligt är det med melanom egentligen?
 
Sv: Homozygota skimlar

Det är en frågeställning som är så i tiden, borde ha kommit upp för längesedan osv.

Men jag är tveksam till att det kommer ge något?

Det är för konservativt i avelssvängen fortfarande.

Atle; jag vill minnas att det finns siffror som säger 80% bara de blir tillräckligt gamla (hästarna). Men sen som påpekat, så är det i de flesta fall "bara" kosmetiska knölar, som de under svansen (som iofs kan ställa till med problem om de blir för många och för för stora).
 
Sv: Homozygota skimlar

Jag har själv fått erfara den hårda vägen vad Melanom kan ställa till med, och tycker att det här är något som det åtminstonde borde pratas om lite mer. Just nu behandlas det bara som en axelryckning - "det bara är så". Jag vill helst inte skaffa en skimmel igen pga vad jag varit med om. Mer forskning i ämnet skulle då helt klart behövas...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp