Bukefalos 28 år!

hon vänder på huvudet.:S

E

Eccu

Hej!
Min häst vänder huvudet utåt då vi rider i fyrkantsspåret. Det är ingen skillnad om vi rider åt vänster eller höger. Veterinären har kollat att det inte är nått med musklerna.. Vet du nått som hjälper? Hon gör det konstigt nog inte precis hela tiden.. :confused:
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

så gör min också, inte alltid men allt för ofta och i stort sätt bara i vänster varv...
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

ok.:/ säg gärna till om du får nått tips.. sj'lv har jag hört om nån slags sidotygel..
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

det kan inte vara du själv som är sned?
och hästen "speglar" det?
Är själv sned i ryggen och vet att jag ibland tyckt att hästen går si eller så och så känner jag efter hur jag själv sitter, och upptäcker då att jag sitter helt snett och hästen bara gör det som min kropp ber om utan att jag märkt det själv.
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

Kanske sitter du snett på något sätt eller ger några andra omedvetna hjälper som hästen tolkar som att den ska gå ut med huvudet? Fundera också över om det bara är huvudet som är felplacerat, eller om också bogarna har en tendens att hamna fel. Jag sitter lätt snett i sadeln och då viker sig gärna hästen åt något håll för att kompensera för min ändring av tyngdpunkten...
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

Oj, såg nu att vi svara nästan samma, nästan samtidigt:smirk:
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

Hej!
Min häst vänder huvudet utåt då vi rider i fyrkantsspåret. Det är ingen skillnad om vi rider åt vänster eller höger. Veterinären har kollat att det inte är nått med musklerna.. Vet du nått som hjälper? Hon gör det konstigt nog inte precis hela tiden.. :confused:

Har Equiterapueft och/eller kiropraktor också kollat hästen?
Hästar som går tydligt snett gör det ofta pga just snedhet. Huvudpositionen är en sån där typisk grej man ser symptomen på. Är det ryttarens snedhet enbart så brukar de flesta hästar ändå vara duktig på att kompensera för det så det inte märks så mycket, men just den där vridningen av huvudet brukar tyda på att hästen vrider höfterna knasigt när den rör sig...
Min gjorde så också till en början och den hade sneda höfter. Gör inte det nu längre (trots att jag är sned! ;) )
 
Sv: hon vänder på huvudet.:S

Hur menar du att hästen gör? Den går med huvudet utåt ibland i båda varven? Är det så du menar?

Händer det i alla gångarter?
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 506
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 783
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 691
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 032
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp