Bukefalos 28 år!

Hoppa i snön?

E

Equiinox

Hej ni, jag undrar om man kan hoppa nu när det är ungefär 1 decimeter snö? Alltså har inte tillgång till manege, och paddocken är hård och rätt isig. Vet inte om det går att hoppa på typ en åker/äng or so whatever, om man broddar och liksom går o kollar så det inte ligger en enda stor isbana under hindret? Hade annars varit kul att hoppa snömurar, :)

Tack för svar, :bow:
 
Sv: Hoppa i snön?

Jag kan tycka att det är helt okej så länge man broddar runtom, kollar så det är bra och plan underlag under snön och att det inte är kramsnö vilket blir tungt och skapar snöstyltor
 
Sv: Hoppa i snön?

Nu hoppar inte jag ;) Men när jag var yngre och red på ridskolan hoppade vi i en sommarhage i månljuset när det var ungefär 0,5-1 dm snö. Men se till att ha broddar, och helst snösulor. Styltor är hemskt besvärligt.
 
Sv: Hoppa i snön?

Om det är lössnö måste underlaget vara plant under snön. Om snön är packad så blir den en "egen" yta som jämnar ut ev ojämnheter under. Personligen tycker jag att packad kall snö är perfekt att rida och hoppa på (med brodd) medan lössnö är mer opålitligt. Här har vi ju snö halva året och tränar på som vanligt på utebanor så länge det inte är blankis. Bra snö är nästan bästa underlaget på hela året, tycker jag!
 
Sv: Hoppa i snön?

Jag hoppar i snön med min häst! Är på en åker med jämnt underlag, och där hindret står är det plogat så är väl ca 5-10 cm snö där nu. Hästen har 4 brodd per hov, snösulor och senskydd. Går prima!

 
Sv: Hoppa i snön?

Jag hoppade mitt sto, 20 gammal och dräktig i åttonde månaden, härom dagen. Vi tog ett gäng stockar i skogen på en stig som vi brukar ta när det är barmark.

Hade jag haft en häst med dålig balans, som var osäker i terrängen eller något liknande hade jag inte gjort det. Men nu har jag en häst som går fram överallt och är mycket stadig på foten så då ser jag inga hinder. Och så vet jag hur det ser ut under snön.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 722
Senast: mackan
·
Hoppning hej! Jag har inte tillgång till en manege och är hoppryttare med en hopponny och skulle vilja veta hur ni brukar göra med hoppnigen när...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: prallan
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 461
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp