Bukefalos 28 år!

"Hoppande" kota ? (långt)

Tagliabue

Trådstartare
Var upp till Solänget idag och startade min russtant, loppet såg kanon ut på papperet, men när jag kom ut på banan och värmde så började hon skutta bak efter endast ett bakvarv, hon rättade sig ibland och började trava men sedan skuttade hon hela tiden typ.

Körde in efter värmningen, ut innan loppet åh skrittade henne, så travade jag henne med, då är hon som vanligt. Hon är precis som vanligt, pappa hänger upp käken efter def. och kör ner till 1740 och gör en provstart - så börjar hon skutta igen. Öh, hon skuttar bak mer eller mindre hela loppet, viker jag fram pisken åh petar på henne så hoppar hon. Har en känsla av att hon försökte säga mig att "Nej matte jag kan inte springa fortare nu, det är något bak som inte stämmer."

Hon gick i mål på en 5:e plats och tiden 2.20,1g .. den 18 maj gick hon nytt rekord på Myren och var klockren !

En grej som jag har lagt märke till efter loppen är att hon är lite kinkig med bakbenen, hon vill gärna få av sig bandagen så fort som möjligt. När vi sedan skulle linda benen igen för att åka hemöver så vill hon inte stödja på vb, drar henne i svansen för att hon ska stödja, men hon vill inte gärna de, så när hon väl stödjer på benet så ser jag hur typ .. kotan hoppar till :S Och det lixom låter från kotan, ungefär som när det knäcker till i ett knä om man suttit stilla. Så jag släppte svansen och hon vilar vb på en gång, gör samma sak igen på henne men denna gång har jag handen på kotan, så känner jag hur det hoppar till. Gör så några gånger, sedan slutar kotan att "hoppa" .. :eek:

Sedan slutade, jag har inte lagt märke till att det har varit så förut, och hon var bra hemma igen sedan, hon är pigg och glad, travar hemma i hagen osv.

Någon som har en förklaring på vad det där kan vara ? Hon har dragit vb förut, och skuttat väldigt mkt förut och ÄR kollad av vet. (behandlad VF knä och HF kota). Ibland travar hon som en klocka och ibland skuttar hon fram.
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Okej, en hel del har läst tråden nu ..

Är det INGEN som har nånting att säga ens ? :eek:
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Ojoj, snacka om svårbedömt..
Antagligen därför det inte är nån som vill svara :angel:
Men det kan inte vara så att pållen har svaga ligament som under loppet blir slitna,
och inte kan "hålla emot" leden, utan den hoppar ur för en stund..
Ingen aning, men det jag fick upp i skallen direkt..
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Ojoj, snacka om svårbedömt..
Antagligen därför det inte är nån som vill svara :angel:
Men det kan inte vara så att pållen har svaga ligament som under loppet blir slitna,
och inte kan "hålla emot" leden, utan den hoppar ur för en stund..
Ingen aning, men det jag fick upp i skallen direkt..

Hm, ja du kanske har rätt i det ... :p Men jag anser de skadar inte att Fundera i saken iaf .. och ge sina åsikter .. ;)
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Absolut inte :)
Men rådfråga vet tycker jag iaf..
Inte kul om pålle har ont i löp :(
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Jo jag tänkte jag ska ringa vet !
Nej det är ju inte de, hon har haft ont förut så ... :(
 
Sv: "Hoppande" kota ? (långt)

Jamen herregud:eek: om hon har haft tidigare problem med detta är det väl inget att gå och vänta på,låt en vet kolla upp henne!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 633
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 483
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 695
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp