Bukefalos 28 år!

Hoppsadel till rak och vid rygg

Fredag

Trådstartare
Jag ska köpa mig en ny hoppsadel, bara jag får en av de gamla sålda så jag får råd.

Hästen ifråga är rakryggad, lite takformad och har väldigt vida tornutskott - typ 6,5 cm...
Bomvinkeln behöver dock inte vara mer än runt 90 grader, svår kombination!

Jag är lång (177 cm) och vill ha rejäla knästöd. Måste få plats bakom knästöden även med korta läder!
Är egentligen dressyrryttare, så behöver all balans jag kan få.

För att plantera lite idéer:
Idag har jag en Solibel Toronto hoppsadel (Busse-bom) som ligger som en smäck, men den har för smal kanal till denna häst.
Anky (också Busse) dressyrsadel ligger också mycket väl, men mindre kanal än så får det inte vara.
Lovatt & Ricketts Elipse (dressyr) ligger också skapligt, trots att den är mer platt.


Ryggen kommer upp under arbete och blir rakare.

Får kanske ta fler bilder för att illustrera ryggen bättre, fast det behövs knappast då min beskrivning borde räcka.
Har noll koll på hoppsadlar...

Ska väl tillägga att jag helst vill hålla mig under 10 000 kr, men gärna köper begagnat!
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Min förra häst hade liknande rygg och på henne hade jag en Kieffer Donau, jätte skön, stora stöd och både jag och min kompis (175cm och 178cm) fick plats med benen, utan att det kändes "ihoptryckt" (och jag är "känd" för mina korta läder:angel:) För jag har för mig att Kieffer är väldigt raka.

Jaja, du kan ju alltid prova. Min köpte jag för drygt 10 000:- ny, såldes för 7 500:-, men jag kommer inte ihåg var jag köpte den.
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Den har alltså väldigt vid kanal? Låter väldigt lovande - tack! :bow:

Tar gärna emot fler förslag så jag har lite att välja emellan!
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Kentaur har ett flertal hopsadlar ,passar rak rygg och har bred kanal.
Du kan titta på modeller på www.kentaur.cz
Nypris runt 10000:-,men finns ju begagnade!
Tycker att det är väldigt bra kvalite i förhållande till pris!
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Kentaur har jag ju läst om här att flera varit nöjda med.
Har själv aldrig stött på någon, men det låter som att det är en sadel (av vad jag läst) som kan passa rätt väl.

Tack! :bow:
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Ja, om jag minns rätt så hade den bred kanal. Men det är ett tag sedan, vet inte hur de nyare "modellerna" av den ser ut...
 
Sv: Hoppsadel till rak och vid rygg

Ska väl kanske tillägga att ryggen är smått takformad och inte alls platt...
 

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: pajaztar
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Time Lord
·
Utrustning Hej, jag har ett svenskt halvblod som jag vill köpa hoppsadel till. Jag har lippo azzario supreme dressyrsadel till henne just nu som...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Jeps
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp