Horseware Amigo till grövre häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag har hittat ett 0 gr regntäcke med hals, "Horseware Mio All-In-One" som verkar rätt trevligt vid första anblick sådär. Är det bra i kvalitén också?
Dock vet jag ingenting om hur Horseware och deras Mio-kollektion i synnerhet, fungerar på grövre hästar. H.H är ju som bekant i det närmaste ett "lätt kallblod" i typen och drar 155 cm i Capriole och Himalaya täcken nu - främst pga. bredden. Hur funkar det då med HW-Mio täckena som inte har bogveck t.ex.? Samtidigt har jag hört att HWs täcken rent allmänt ska vara extremt stora i storlek?
 
Jag har ett sånt. Det är ju HWs "budgetmärke" och därför har det inte så bra slitstyrka. Det är alltså inte optimalt om man har hästar som biter i täcket eller dylikt. Däremot håller iallafall mitt hästen torr väldigt bra! Har aldrig varit med om att det har läckt :)

Skulle säga att HW funkar på de flesta hästar. Min är ju lite åt det grövre hållet och det sitter som en smäck på honom. Jag personligen tycker att bogveck är ett djävulens påfund som aldrig blir bra ändå :devil::p Om det mot förmodan skulle vara för smalt så finns det ju Amigo XL som är till för grövre hästar. Min häst har samma storlek som vanligt i HW.
 
Min förra ponny är ganska grov, och horseware satt bra på henne. Hon hade 130 i horseware och 135 annars.

Hästen jag har nu är visserligen inte grov, men hon har 155 i sitt utetäcke från horseware och 145 på stalltäcket. Hade ett utetäcke i 145 också, men det blev för litet i bogen framförallt. Så hon skulle nog egentligen passa bäst i 150 på horseware (som inte finns), och hon har 155 annars.

Å andra sidan har ponnyn 125 på sitt regntäcke och det är nästan på gränsen till litet, men jag har även några tunna täcken (cooler och nåt mer) kvar från tidigare ponnyerna och de är 130, och sitter också bra på honom. Han har 125 annars.

Så det är helt enkelt olika beroende på modell på hästen, skulle jag säga. 155 borde kunna passa på din häst, men det är inte helt säkert.

Ang. kvalite så är Mio det "sämsta"/billigaste, men det är helt okej. De utetäcken jag haft har inte använts så mycket och av så täckesbitande hästar, så jag kan inte säga så mycket om hållbarheten, men annars är de trevliga. Jag föredrar Amigo dock.
 
Jag har hittat ett 0 gr regntäcke med hals, "Horseware Mio All-In-One" som verkar rätt trevligt vid första anblick sådär. Är det bra i kvalitén också?
Dock vet jag ingenting om hur Horseware och deras Mio-kollektion i synnerhet, fungerar på grövre hästar. H.H är ju som bekant i det närmaste ett "lätt kallblod" i typen och drar 155 cm i Capriole och Himalaya täcken nu - främst pga. bredden. Hur funkar det då med HW-Mio täckena som inte har bogveck t.ex.? Samtidigt har jag hört att HWs täcken rent allmänt ska vara extremt stora i storlek?
Om han verkligen är så grov men inte lång hade jag satsat på Amigo XL i strl 145. Men så är ju jag allergisk mot för långa täcken :wtf:
 
Jag har hittat ett 0 gr regntäcke med hals, "Horseware Mio All-In-One" som verkar rätt trevligt vid första anblick sådär. Är det bra i kvalitén också?
Hur funkar det då med HW-Mio täckena som inte har bogveck t.ex.? Samtidigt har jag hört att HWs täcken rent allmänt ska vara extremt stora i storlek?

Jag har horseware Mio all in one 350g så samma modell fast tjockare till båda mina hästar. En tunn varmblodstravare och en grov irländare.
Sitter bra på båda två.
Inte super stark kvalitet men om hästen inte brukar ha sönder täcken så går det bra ändå.
Mina har inga skav alls på bogen av täcket. Dock så har den grova fått skav vid manen så en del man är borta. Men det har nog inte så mycket med märket på täcket utan mera med att det är hals på.
Jag har 130 till varmblodstravaren och 140 till irländaren.
 
Jag har ett Mio ofodrat i samlingen. På min grövre halvblodsunghäst. Gick upp en storlek för tycker de är så precis runt halsen på "vanliga" storleken så de glider fram lite. Imponerad av hur tåligt det är. Så som hon håller på. Enda som hänt är att ett bogspänne släppt och så fint med sömmen så bara sy på. Gjorde inga hål i tyget under :)
 
Om han verkligen är så grov men inte lång hade jag satsat på Amigo XL i strl 145. Men så är ju jag allergisk mot för långa täcken :wtf:

Nä, utan längdmässigt skulle han ha typ "150 cm" om det fanns, men måste gå upp "en halv" storlek så att säga för bredden :)
 
Tycker det beror på mer än bara grovhet. HUR de är grova spelar in.
Jag har ett halvblod som inte får plats med bogarna i några HW. Har flera elever med samma prob.

Min kunde ha HW som yngre. Med breddad bog pga träning så blev alla för små även om jag försökt bara gå upp i strl. Trist iom bra täcken i övrigt.
 
Tycker det beror på mer än bara grovhet. HUR de är grova spelar in.
Jag har ett halvblod som inte får plats med bogarna i några HW. Har flera elever med samma prob.

Min kunde ha HW som yngre. Med breddad bog pga träning så blev alla för små även om jag försökt bara gå upp i strl. Trist iom bra täcken i övrigt.

Precis min tanke också!
Capriole och Himalayatäcken är typ de som funkat nu, men de har ju också rejäla bogveck och är allmänt "breda" i passformen över både bog och kors...
 
Rhino upplever jag är smalare kring bogen. Amigo och Rambo bredare.

Annars gillar jag verkligen Himalaya till breda hästar .
 
Precis min tanke också!
Capriole och Himalayatäcken är typ de som funkat nu, men de har ju också rejäla bogveck och är allmänt "breda" i passformen över både bog och kors...

Min spontana gissning av det lilla du visat din häst är att amigo lär passa på den. Den är inte så grov i sak egentligen bara en normalgrov korsning av mindre modell .
Det är inte bogveck över huvud taget som avgör när det gäller rymlighet eller passform på täcken i bogen.

Jag hade provat Amigo och köper du av tex den största ÅF som dessutom finns i din stad så får du prova och returnera (om du provar så att täcket håller sig fräscht givetvis).

Sen hade jag inte valt fast hals på första täcket alls när du ska avgöra ev passform, för ett fast halstäcke påverkar ju övrig passform väldigt mycket jmf med inget halstäcke, alternativt ett med möjlighet att sätta på hals separat.

Väldigt oflexibelt allmänt gällande användningsmöjligheter, med fast hals på ett täcke.
 
Min spontana gissning av det lilla du visat din häst är att amigo lär passa på den. Den är inte så grov i sak egentligen bara en normalgrov korsning av mindre modell .
Det är inte bogveck över huvud taget som avgör när det gäller rymlighet eller passform på täcken i bogen.

Jag hade provat Amigo och köper du av tex den största ÅF som dessutom finns i din stad så får du prova och returnera (om du provar så att täcket håller sig fräscht givetvis).

Sen hade jag inte valt fast hals på första täcket alls när du ska avgöra ev passform, för ett fast halstäcke påverkar ju övrig passform väldigt mycket jmf med inget halstäcke, alternativt ett med möjlighet att sätta på hals separat.

Väldigt oflexibelt allmänt gällande användningsmöjligheter, med fast hals på ett täcke.

Håller med om det där med fast hals. Varför vill man ha täcke med fast hals när det finns täcken med avtagbara halsar? Täcken med avtagbar hals tycker jag är toppen, då man kan använda dem i så många olika väderlekar.
 
Min spontana gissning av det lilla du visat din häst är att amigo lär passa på den. Den är inte så grov i sak egentligen bara en normalgrov korsning av mindre modell .
Det är inte bogveck över huvud taget som avgör när det gäller rymlighet eller passform på täcken i bogen.

Jag hade provat Amigo och köper du av tex den största ÅF som dessutom finns i din stad så får du prova och returnera (om du provar så att täcket håller sig fräscht givetvis).

Sen hade jag inte valt fast hals på första täcket alls när du ska avgöra ev passform, för ett fast halstäcke påverkar ju övrig passform väldigt mycket jmf med inget halstäcke, alternativt ett med möjlighet att sätta på hals separat.

Väldigt oflexibelt allmänt gällande användningsmöjligheter, med fast hals på ett täcke.

Oj vilken tankeställare jag fick nu! :eek:
Jag har alltid trott att det är bogvecken som gjort skillnad för passformen, men det kanske är fast vs. inte fast hals som gör det alls? Kanske är därför jag har haft så svårt att hitta täcken i passande passform?! :eek: För typ alla mina nuvarande täcken har just fast hals...
Sen lär ju givetvis inte ett täcke med extra smal passform passa H.H, det lär ju liksom vara givet, men det kanske inte är så svårt att hitta täcken som är tillräckligt "breda" då trots allt...
Tack så mycket för input! :bow:
 
Prova. Jag tror nog din häst passar i HW, de flesta gör nog faktiskt det bara man hittar rätt storlek, detnär inte alltid man kan ha samma som på sina "vanliga" täcken.
Man jag hade inte heller valt fast hals. Finns med avtagbara. Men så använder jag inte halstäcke på rutin heller.
 
Jag har uteslutande HW-täcken till min normala häst.

Rhino är märkbart trängre i bogen (marknadsförs även så) och Rambo är rymligare medan Amigo och MIO känns normala.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp