Hovar (bilder) - vad är det här, någon form av röta?

Bärrandsröta. Sole pack är superbra att trycka in i det.

Det finns inget underifrån att trycka in något i. Möjligen efter att hovis varit här, beror ju på vad som ev dyker upp när han verkat. Och jag är ganske skeptisk till att trycka in något utifrån på hovväggen sett, det borde bara riskera att stänga in bakterier och annat?
 
Jaha va bara mitt bästa tips. Dock så är det ju så att det dödar bakterierna.

Ja och nej. Om man t ex stoppar in något som dödar bakterier i bärrandsröta eller en hålvägg så funderar det under förutsättning att man kommer åt överallt. Ända ner till friskt horn. Det gör man ytterst sällan utan att hovslagaren verkligen fått verka upp ordentligt. Om man behandlar med bakteriedödande pasta/klet men inte kommer åt allt så är risken man stänger in bakterier längst in, i en syrefri mysig miljö de trivs i, där de fortsätter orsaka än mer elände - även om det ser finare ut ytterst.
 
Ja givetvis får det ju vara rent innan. Va kanske otydlig men det va givet för mig att man har ut hovslagaren först som skär ut det som behövs först såklart.
 
Jag vill också slå ett slag för Solepack, vår hovslagare föreslog detta för vår ena häst som hade lite problem ett tag.

Först får man ju ha ut hovslagaren, sedan rengöra ordentligt och därefter på med Solepack. Detta görs 1 gång/dag tills det är bra.
 
Jag vill också slå ett slag för Solepack, vår hovslagare föreslog detta för vår ena häst som hade lite problem ett tag.

Först får man ju ha ut hovslagaren, sedan rengöra ordentligt och därefter på med Solepack. Detta görs 1 gång/dag tills det är bra.

Jo hovslagaren kommer, och han får också sen avgöra vad som är bäst. Fotbad eller något annat =) Hon är ju skodd, så behöver det läggas i något underifrån gör ju han det med.
 
Jo hovslagaren kommer, och han får också sen avgöra vad som är bäst. Fotbad eller något annat =) Hon är ju skodd, så behöver det läggas i något underifrån gör ju han det med.

Ja, jag gick också på vad hovslagaren tyckte, det ska man ju alltid göra så det blir rätt för ens egen häst. Jag skulle dock aldrig låta hästen gå runt i hagen/smuts med eventuella hål i fötterna utan att det skyddas ordentligt.
 
Det där är "bara" dålig hovkvalite, antagligen orsakad av brist på B vitamin för sisådär 6 mnd sedan och framåt.
 
Det där är "bara" dålig hovkvalite, antagligen orsakad av brist på B vitamin för sisådär 6 mnd sedan och framåt.

Du menar alltså att hästen "plötsligt" skulle fått dålig hovkvalitet, på grund av brist på ett vitamin hästar inte får brist på. Kan du utveckla hur du tänker här? Och om den fått dålig hovkvalitet på grund av brist på något, borde inte alla hovar vara drabbade då?

Den har inte brist på vitamin B med mindre än att den är sjuk i någon för mig okänd sjukdom. B-vitaminbrist har för övrigt aldrig påvisats på häst, de tillverkar det själv i tarmen såvida de inte är sjuka.
 
Du menar alltså att hästen "plötsligt" skulle fått dålig hovkvalitet, på grund av brist på ett vitamin hästar inte får brist på. Kan du utveckla hur du tänker här? Och om den fått dålig hovkvalitet på grund av brist på något, borde inte alla hovar vara drabbade då?

Den har inte brist på vitamin B med mindre än att den är sjuk i någon för mig okänd sjukdom. B-vitaminbrist har för övrigt aldrig påvisats på häst, de tillverkar det själv i tarmen såvida de inte är sjuka.

Då är det väl dax att göra diverse prov, eftersom Tiamin och andra B-vitaminer är vad som brukar avhjälpa dålig hovkvalite oavsett om det gäller en eller flera hovar ...
 
Då är det väl dax att göra diverse prov, eftersom Tiamin och andra B-vitaminer är vad som brukar avhjälpa dålig hovkvalite oavsett om det gäller en eller flera hovar ...

Vad har du för stöd för det? Tänker på alla de som sliter som djur med hästar med kexhovar - de borde ju bli saliga för en så enkel lösning.
(Bortsett då från att B-vitaminbrist aldrig konstaterats hos frisk häst och det är en vattenlöslig vitamin där överskott kissas ut)

Men fortfarande nyfiken hur du tänker att en brist plötsligt ska ge "dålig hovkvalitet" på 1.5 - 2 hovar men inte de andra. Borde det inte gälla alla hovar? Borde inte Hovslagaren märkt av denna dåliga kvalitet under det halvår du talar om osv?
 
Vad har du för stöd för det? Tänker på alla de som sliter som djur med hästar med kexhovar - de borde ju bli saliga för en så enkel lösning.
(Bortsett då från att B-vitaminbrist aldrig konstaterats hos frisk häst och det är en vattenlöslig vitamin där överskott kissas ut)

Men fortfarande nyfiken hur du tänker att en brist plötsligt ska ge "dålig hovkvalitet" på 1.5 - 2 hovar men inte de andra. Borde det inte gälla alla hovar? Borde inte Hovslagaren märkt av denna dåliga kvalitet under det halvår du talar om osv?

En vitaminbrist som påverkar hovarna på vintern/våren visar sig först framåt hösten, en hovslagare kan märka att hoven bryts lättare först när det "bristfälliga" hornet växt tillräckligt långt ner för att värkas, men de brukar inte tänka nämnvärd på det då de oftast avfärdar det som en "föjld av torr sommar" eller liknande. En ridhäst skos oftast var 6. till 8. vecka varför en eventuell vitaminbrist på sen våren först vill visa sig efter 6 mnd då hoven hunnit växa de 10 till 12 cm som krävs för att sådana skador skal uppstå på en skodd hov,

Vilka mekanismer som bestämmer vilken hov/ar som påverkas har jag ingen aning om.
 
En vitaminbrist som påverkar hovarna på vintern/våren visar sig först framåt hösten, en hovslagare kan märka att hoven bryts lättare först när det "bristfälliga" hornet växt tillräckligt långt ner för att värkas, men de brukar inte tänka nämnvärd på det då de oftast avfärdar det som en "föjld av torr sommar" eller liknande. En ridhäst skos oftast var 6. till 8. vecka varför en eventuell vitaminbrist på sen våren först vill visa sig efter 6 mnd då hoven hunnit växa de 10 till 12 cm som krävs för att sådana skador skal uppstå på en skodd hov,

Vilka mekanismer som bestämmer vilken hov/ar som påverkas har jag ingen aning om.

En brist slår generellt. Du kan inte ha en generell brist som enbart visat sig på halva kroppen eller på bara halva pälsen etc. Så redan där blir det ju hål i din teori.

Det horn som bildades för sex månader sen och framåt har dessutom inte växt ner än. Dvs det horn som nu går sönder är äldre än 6 månader. Apropå det så som jag skrev i annat inlägg så har hovslagaren konstaterat (och det ser också så ut för ett amatöröga) att hovkvaliten på det horn som kommer och som är på väg ner, dvs från drygt sex månader sedan och framåt, är av märkbart bättre kvalitet än tidigare.

Så nej jag får verkligen inte ihop din teori alls - och du erbjuder inga svar på de frågor som finns heller? Det är inte så att det enbart är personlig tro och tyckande? Det framstår iaf så. Och där håller jag med tidigare skribent - var och en blir salig på sin tro men jag föredrar forskning och fakta.
 
@Alexandra_W du skrev att du oljade hovarna när det var torrt, stod hovarna i vattenbad innan inoljningen? Att bara olja hovarna vid torka kan ge små små torrsprickor som kan se ut som hovarna på dina bilder. Hovarna kan bli sådana även utan inoljning vid torka och högsommarvärme, särskilt om man har sandmarker. Att olja hovarna är bra men för att hålla inne fukten och därmed bibehålla elasticiteten i hoven så måste det finnas någon fukt att hålla inne och därför behövs någon form av vattenbad före inoljningen när torka råder. Kan hästen inte stå i vattenbad går det utmärkt att blöta hovarna ordentligt med en svamp eller dylikt under 10-15 minuter. Samma problem blir det om man oljar hovarna när det är blött i hagarna, då stannar fukten kvar av oljan och hoven får inte chansen att torka upp alls vilket också gör hoven skör.
 
@Alexandra_W du skrev att du oljade hovarna när det var torrt, stod hovarna i vattenbad innan inoljningen? Att bara olja hovarna vid torka kan ge små små torrsprickor som kan se ut som hovarna på dina bilder. Hovarna kan bli sådana även utan inoljning vid torka och högsommarvärme, särskilt om man har sandmarker. Att olja hovarna är bra men för att hålla inne fukten och därmed bibehålla elasticiteten i hoven så måste det finnas någon fukt att hålla inne och därför behövs någon form av vattenbad före inoljningen när torka råder. Kan hästen inte stå i vattenbad går det utmärkt att blöta hovarna ordentligt med en svamp eller dylikt under 10-15 minuter. Samma problem blir det om man oljar hovarna när det är blött i hagarna, då stannar fukten kvar av oljan och hoven får inte chansen att torka upp alls vilket också gör hoven skör.

Hon hade "vattenboots" på sig innan oljandet. Vet inte vad det heter egentligen men sådana där stora boots i filt som man blöter ner och sätter på.
Alt oljade jag dem efter att hon duschat så hovarna var blöta av det. Men när hovarna fått fukt i form av vatten först. Oljade inte torra hovar. Hur ofta det blev var dock lite olika, men inte varje dag.

Så inte vattenbad (tanken slog mig inte) men fuktade innan. (Hon är snäll att ge fotbad märkte jag idag, står som ett ljus utan problem, så det hade i sak inte varit problem).

Inte oljat annat än då när det var som snustorrast, dvs inte nu på sensommar/höst.

Har inte sandmark (tyvärr), här är blålera. De har dock grusat och dränerat vid vattenkar, ingång (samt där de vintertid fodras). Övrigt gräs då, men finns en korridor mellan grus och gräs där det är stampat jordgolv och den blir ju kladdig när det regnat. (Lerig om det regnat mkt men det har inte varit aktuell sen tidig vår).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 997
Senast: Marvin
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp