Bukefalos 28 år!

hund med diaree och kol tabletter

M

minna_mook

min lilla hund har fått kraftig diaree ( inte bara löst utan bara gult rinn ) efter att hon rotat på komposten ...

har gett henne mkt vätska så hon inte ska bli uttorkad , sen har jag tat bort burkmaten ( hon äter annars ett mål burkmat och ett mål torrfoder ) så hon äter bara torrfoder och lite uppblött knäckebröd .... finns det nått mer jag kan göra ? hon har vart dålig i natt och idag men är pigg i övrigt ...
har hört att man kan ge koltabletter till kaniner - gäller samma hundar ?

vill inte att hon sak gå runt och ha det jobbigt ..

tack tack
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

ingen som vet ??? känner att jag kanske skulle ta en tripp till vet. imorn... hon har nämligen börjat dricka dåligt...." avföringen " är alltså HELT lös .... och gul ... ser mer ut som skummigt kiss ..

min bebis
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Hej där!
Jaf hade en hund som var väldigt lös i magen och jag köpte "canikur" hos veterinären som de rekomenderade till mig det hjälpte jättebra det är bra att du ger vatten till hunden för det skulle jag oxå göra.
Så testa det på din hund!! Kolla noga så du får rätt till din hund finns i strösselformat till liten hund och tabletter till stor hund.

MVH Jenny
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Jag vet inte riktigt hur koltabletter fungerar, men det är inte bra att ge något som stoppar upp diarren. Diarren är ett sätt för kroppen att göra sig av med t.ex bakterier i tarmen. Ger man preparat som hämmar tarmens rörelse så kan bakterierna växa vidare i lugn och ro för att senare göra att diarren kommer tillbaka med förnyad kraft. ÄR det bakterier så brukar det gå över ganska fort då kroppen gör sig av med dem i ett huj.
Canicur är bra, men innehåller inga mirakler precis trots det höga priset. Innehåll: Druvsocker, risstärkelse, citrusrester, natriumklorid(dvs vanligt koksalt), kaliumklorid. Med andra ord ger det lite energi i form av druvsocker och lite salter som de förlorar vid kraftig diarre.
Jag brukar svälta min hund ett dygn och sedan ge enbart kokt ris ett par dagar. När avföringen ser normal ut börjar man smyga in det vanliga fodret igen. Håller det i sig länge och hunden dricker dåligt, blir hängig eller får feber så skulle jag kontakta veterinär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hund med diaree och kol tabletter

tack tack .. måste ändå åka till vet. med henne imorn .. antar att recept krävs ?
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Ge inte mer mat, varken torrt eller burk. Ge henne vätska, eventuellt med lite socker och salt i. Sedan kan du börja ge ris- Ta grötris och koka i mycket vatten så att det blir riktigt kletigt. Eventuellt kan man börja med att ge vatten som du kokat riset i. Ge sedan bara ris nån dag, sen kan du peta i lite vit fisk, t.ex. fiskbullar utan nån sås. Ge inte vanlig mat förrän du ser att bajset är OK igen.

Om det fortsätter vara jätteblask så kontakta veterinär. Håll också koll på om hon blir dåsig eller vinglig, då kan hon vara uttorkad och då måste du åka till veterinär.

Lycka till!
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

tack tack tack ..... hon dricker lite dåligt nu ... nån idee att tvinga i henne vattnet ? hon är pigg och glad " nyp testet " som man kan göra på hästar för att se om de är uttorkade funkar inte riktigt på henne med allt överflödsskinn ...
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Svält hunden i 24h och börja sedan ge kokat ris. Du kan även blanda i lite kyckling eller vit fisk. Se till att hunden dricker ordentligt. Så länge hon är pigg och glad är det ingen fara. Börjar hon dricka väldigt dåligt eller bli hängig så tvinga i henne vatten. Gärna med druvsocker.

Lycka till!
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Morotspuré har bra fibrer som hjälper risstärkelsens vattenbindande förmåga.
PL
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Problemet för mina hundar är bara att få dem denna morotspure.
Hade ju själv en tik med kräk- och diarresjukan.
Nästa gång ska jag testa morotspure, men jag tvivlar att det kommer gå ner. :crazy:
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Är inte heller hundra på hur koltabletter fungerar men man skall tex inte ta koltabletter och annan medicin eftersom kolen binder sig till och hindrar att man tar upp den andra medicinen (kanske finns någon som kan förklara bättre). Kan bli oönskade biverkningar om man tex äter p-piller. Så det kan ju vara så att kolet binder sig till det skadliga och får det med sig ut. Det bästa är kanske att prata med veterinären eller en läkare. Läkaren borde väl veta hur koltabletterna fungerar. Men är det inte så att man rekommenderar koltabletter vid diarreer?????
 
Sv: hund med diaree och kol tabletter

Jo de rekommenderar koltabletter vid diarré.Har använt det och det funkade jättebra.En greyhound på 25 kg skulle ha 6 tabletter morgon,middag och kväll.Koltabletter kan man även använda till fölisar med utmärkt resultat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hund med diaree och kol tabletter

nu dricker hon bra och äter ris men problemet är bara att eftersom hon är så liten ( 3 kg) så tappar hon så i vikt .... jätte smal bara av att ha ätit ris i en dag och svultit en .... lilla stumpan .. imoron ska vi i alla fall till vet.

tack tack för alla svar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp