Bukefalos 28 år!

hund ogillar pojkvän

Sporthorse

Trådstartare
Hunden accepterar inte riktigt min pojkvän. Har aldrig haft problemet tidigare eftersom hon gillar allt och alla. Han har varit hundvakt flera gånger och då har det gått bra, men så fort vi är tillsammans så går hon emellan oss och skäller på honom. :confused: Hon hotar inte, men ser missnöjd ut. Är han elak mot henne när jag inte ser?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kan det vara sa att hon resurs vaktar (resource guarding) dig? Min hund gor precis sa om andra hundar kommer fram till mig, inget beteende jag uppmuntrar sa klart och vi jobbar pa det!
Tanker att om han hade varit elak mot henne kanske hon hade mer blivit nervig och undvikt honom istallet for att ga emellan?
 
Hunden accepterar inte riktigt min pojkvän. Har aldrig haft problemet tidigare eftersom hon gillar allt och alla. Han har varit hundvakt flera gånger och då har det gått bra, men så fort vi är tillsammans så går hon emellan oss och skäller på honom. :confused: Hon hotar inte, men ser missnöjd ut. Är han elak mot henne när jag inte ser?
Jag tror också mer på att hon vill ha dig för sig själv. Du behöver säga ifrån att hon får gå bort och lägga sig om hon håller på så.
 
Kan det vara sa att hon resurs vaktar (resource guarding) dig? Min hund gor precis sa om andra hundar kommer fram till mig, inget beteende jag uppmuntrar sa klart och vi jobbar pa det!
Tanker att om han hade varit elak mot henne kanske hon hade mer blivit nervig och undvikt honom istallet for att ga emellan?
Hon har knappt någon vakt alls, vaktar inte ens mat, bara ben ibland, men så kan det ju vara.
 
Min Hund vaktar inte alls heller, förutom mig när andra hundar kommer fram. Vem som helst kan ta ben, mat, godis från henne utan att hon bryr sig alls. Så det har nog inte så mycket med det att göra, iallafall inte för oss. Kan du ta en video när hon håller på?
Jag hade gjort som skugga säger, att du ber henne gå därifrån och lägga sig, berätta att såhär håller vi inte på.
 
Hunden accepterar inte riktigt min pojkvän. Har aldrig haft problemet tidigare eftersom hon gillar allt och alla. Han har varit hundvakt flera gånger och då har det gått bra, men så fort vi är tillsammans så går hon emellan oss och skäller på honom. :confused: Hon hotar inte, men ser missnöjd ut. Är han elak mot henne när jag inte ser?
Har hunden varit så mot tidigare pojkvänner? Om inte så skulle jag lita på hundens omdöme... men också som Lipperta skriver så hade jag pratat med pojkvännen om det. Den enda gång min första tik vaktade mig när en pojkvän var i närheten, då var det för att hon tidigare än mig fattade att han var en inte allt för trevlig person...
 
Har vid ett par tillfällen råkat ut för för hund som vill gå emellan.
Just att stöta bort hunden om tjejen och jag skulle kramas, bra för hunden morrade blev fort fel.
Men att bjuda med jycken i kramandet, innan den markerade vände det lika fort åt andra hållet.
 
Låter som resursförsvar. Det kan te sig märkligt när det kommer att handla om folk. Vet en hund som tom gjorde tvärt om...där pojkvännen blev resursen som skulle vaktas mot matte :angel:

Jag hade inte okejat hennes beteende.
 
Onödigaste inlägget idag?

@Sporthorse Är hon glad ute med honom eller händer det bara i hemmet? Är hon ok med andra människor i hemmet?
Är han osäker mot hundar och beter sig enligt hunden konstigt?

Jag skulle faktiskt helt enkelt ta upp det med pojkvännen typ ''Har det hänt något mellan är hon är aldrig såhär annars''
Händer bara i hemmet, bara hemma hos mig kan tilläggas.
Jag har frågat, men han säger nej, däremot är han sträng med vart hon får sitta (inte i sängen/soffan)
 
Händer bara i hemmet, bara hemma hos mig kan tilläggas.
Jag har frågat, men han säger nej, däremot är han sträng med vart hon får sitta (inte i sängen/soffan)

Har hon bukat få sitta i soffan och sängen, är det ok med dig?

Är det ditt hem eller hans, om det är hans så är det självklart han som bestämmer om hon får vara på soffan men det kan vara en god ide att du tar över rollen som bad cop och säger till att hon inte får vara där.
Är det ditt hem så kan ju inte han bestämma.

Är det delat hem så får ni kanske komma på en kompromiss, kanske hon kan vara på soffan men inte sägen typ.

Jag tror hon är lite putt att han får matte tid och hon inte får soffa ens.
Min blir skitsur om jag säger åt honom att inte ligga i soffan så då lägger han sig i hallen ist, så han får vara i soffan. Hellre hundhår i soffan än att vi ska sitta i olika rum:angel:
 
Skada skulle han inte göra, men däremot så låter han henne inte ligga i sängen/soffan och är lite strängare än vad jag är, vilket kanske har betydelse.
Händer bara i hemmet, bara hemma hos mig kan tilläggas.
Jag har frågat, men han säger nej, däremot är han sträng med vart hon får sitta (inte i sängen/soffan)

Bestämmer han alltså var hon får/inte får vara i ditt och hundens hem?
 
Bestämmer han alltså var hon får/inte får vara i ditt och hundens hem?
Ingen av mina hundar har haft problem med att förstå att olika människor har olika regler, det har knappast med att de varit BCs att göra.

Men jag tror om du läser om att det kan vara lätt att uppfatta din första inlägg som lite oförskämt. Men spela roll. Sporthorse skulle inte reagerat så, du skulle inte kallat henne dum. Vallhund borde inte ha sagt åt henne att hålla käften.
Det vet jag att ni vet att det inte är ok.

Om det här nu skapat en tvist mellan er kanske dags att någon av er är den större människan och bara låter det vara. Jag har ingen aning om om ni bråkat i en annan tråd eller likande, men om någon av er hyser agg så kanske låtsas som att den andra inte finns och skita i dryga kommentarer.

Jag är inte på någons sida jag tycker bara att det skapade onödigt låg stämmning, Buke ska ju vara roligt att diskutera på :)
Dags att söka anställning som moderator?
 
Ingen av mina hundar har haft problem med att förstå att olika människor har olika regler, det har knappast med att de varit BCs att göra.

Det var inte det jag reagerade på. Självklart förstår en hund att olika saker gäller med olika människor men att någon jag inte ens bor ihop med går in och börjar domdera var mina djur får eller inte får vara i mitt hem är helt enkelt inte okej för mig. Det är djurens hem också och kommer man hem till oss så finns djuren där. Allt eller inget liksom. Får djuren vara i soffan och i min säng för mig så får folk gärna säga att de inte vill ha dem intill sig och då ser jag till att de inte är det men det är inte okej att någon kommer och säger att de inte får vara där alls.

Jag fick helt enkelt dåliga vibbar. Det är inte okej för mig att någon domderar i mitt liv på ett sådant sätt.
 
Det var inte det jag reagerade på. Självklart förstår en hund att olika saker gäller med olika människor men att någon jag inte ens bor ihop med går in och börjar domdera var mina djur får eller inte får vara i mitt hem är helt enkelt inte okej för mig. Det är djurens hem också och kommer man hem till oss så finns djuren där. Allt eller inget liksom. Får djuren vara i soffan och i min säng för mig så får folk gärna säga att de inte vill ha dem intill sig och då ser jag till att de inte är det men det är inte okej att någon kommer och säger att de inte får vara där alls.

Jag fick helt enkelt dåliga vibbar. Det är inte okej för mig att någon domderar i mitt liv på ett sådant sätt.

Håller helt med. Mitt hus mina djur och mina möbler. Är mitt djur i någon annans hem så bestämmer ju den personen reglerna där. Men ingen ska i mitt hem påpeka eller rätta var djuren är.
 
Det var inte det jag reagerade på. Självklart förstår en hund att olika saker gäller med olika människor men att någon jag inte ens bor ihop med går in och börjar domdera var mina djur får eller inte får vara i mitt hem är helt enkelt inte okej för mig. Det är djurens hem också och kommer man hem till oss så finns djuren där. Allt eller inget liksom. Får djuren vara i soffan och i min säng för mig så får folk gärna säga att de inte vill ha dem intill sig och då ser jag till att de inte är det men det är inte okej att någon kommer och säger att de inte får vara där alls.

Jag fick helt enkelt dåliga vibbar. Det är inte okej för mig att någon domderar i mitt liv på ett sådant sätt.
Nej, precis.
Han har sagt åt hunden några gånger eftersom hon ska gå emellan, men inte annars (hemma hos mig). Relationen är väldigt ny mellan oss, och med det sagt så känner ju jag min hund betydligt bättre. Jag tror att hon blir lite sur på honom iom att han ska bestämma, men hundar kanske inte tänker så?
 
Nej, precis.
Han har sagt åt hunden några gånger eftersom hon ska gå emellan, men inte annars (hemma hos mig). Relationen är väldigt ny mellan oss, och med det sagt så känner ju jag min hund betydligt bättre. Jag tror att hon blir lite sur på honom iom att han ska bestämma, men hundar kanske inte tänker så?

Men vill du att hon ska va i soffan, för då får hon det. Pojkvännen ska inte bestämma det, ditt hus, din hund och dina möbler.

När hon går emellan skulle jag om jag var du säga åt henne att gå iväg, så det kommer från dig och inte inkräktaren. Det kan göra stor skillnad.
 
Nej, precis.
Han har sagt åt hunden några gånger eftersom hon ska gå emellan, men inte annars (hemma hos mig). Relationen är väldigt ny mellan oss, och med det sagt så känner ju jag min hund betydligt bättre. Jag tror att hon blir lite sur på honom iom att han ska bestämma, men hundar kanske inte tänker så?

Hon kan säkert bli stött av att det kommer en inkräktare, "snor" matte och dessutom har mage att säga åt henne vad hon får och inte får göra, hemma hos henne!
Jag tycker du ska ta hela den biten själv. Får hon vara i sängen och soffan så får hon, då ska ingen annan komma och domdera om det. Om ni däremot inte vill ha henne inmosad mellan er, fullt förståeligt, så får du säga åt henne att gå därifrån. Inte han.

Jag vet att jag förmänskligar mina djur lite väl mycket, men jag tänker som med barn. Hur bra blir det om en förälders helt nya partner klampar in i barnets liv och försöker bestämma över det, liksom...? :nailbiting:
 
Hon kan säkert bli stött av att det kommer en inkräktare, "snor" matte och dessutom har mage att säga åt henne vad hon får och inte får göra, hemma hos henne!
Jag tycker du ska ta hela den biten själv. Får hon vara i sängen och soffan så får hon, då ska ingen annan komma och domdera om det. Om ni däremot inte vill ha henne inmosad mellan er, fullt förståeligt, så får du säga åt henne att gå därifrån. Inte han.

Jag vet att jag förmänskligar mina djur lite väl mycket, men jag tänker som med barn. Hur bra blir det om en förälders helt nya partner klampar in i barnets liv och försöker bestämma över det, liksom...? :nailbiting:

På tal om att förmänskliga djur...Sista hunden vi hade, han kunde blänga om det var något som inte passade honom :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
848
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp