Bukefalos 28 år!

Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Man skulle fått vara fluga på väggen under det mötet..Det blir nog rätt så intressant misstänker jag..
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ovanstående sagt med en viss humor och glimt i ögat... Glömde bara att sätta dit den smileyn..
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Inte_Ung skrev:
Man sätter sig inte ute i ödemarken med en hög djur utan att se till att ha en plan för hur man skall lösa det om djuren blir sjuka.
Och DV är till för lantbrukets djur, och tar hästar som är stora och besvärliga att frakta i mån av tid.
Hästar är väl också lantbrukets djur? Här behandlar DV i alla fall hästar på sin jourtid på samma villkor som kor verkar det som.

Ett problem som jag hört från flera veterinärer här är dock att hästtjejer ringer jouren för småsaker som egentligen inte är akut. Därför frågar de ibland efter en vuxen att prata med.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

TomasN skrev:
Hästar är väl också lantbrukets djur? Här behandlar DV i alla fall hästar på sin jourtid på samma villkor som kor verkar det som.
Nästan bara, en akut sjuk kossa går före en häst.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Tycker veterinären bara gör saken värre med sina kommentarer! Helt sanslöst.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Gnist skrev:
Jag har Aldrig sett honom på tv......
Däremot, så får han sen ett antal år tillbaka Inte behandla mina djur..Vare sig stora eller små...

Menar ni verkligen samma veterinär?
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Tvivlar på det.. Staffanstorp är ju en bit ifrån Örnsköldsvik, där han är verksam dessutom..
Den som det är fråga om här är (ö)känd sedan förut för sitt sätt, speciellt bland smådjursägare och hästägare....
Jag har då aldrig sett till honom på tv nån gång och hoppas att jag slipper det även i framtiden....:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Inte särskilt ok att kasta skit på ngn när man inte ens vet om det är rätt person vilket det alltså inte var i det här fallet!
Det här med varit på fest var alltså dubbelt fel, fel person o totalt osant.
Ett annat inlägg http://allehanda.se/ordetfritt/2392
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

peter_lundin skrev:
Inte särskilt ok att kasta skit på ngn när man inte ens vet om det är rätt person vilket det alltså inte var i det här fallet!
Det här med varit på fest var alltså dubbelt fel, fel person o totalt osant.
Ett annat inlägg http://allehanda.se/ordetfritt/2392
PL

Är förvånad över att det inte var den som vi i området trodde att det var, men faktum kvarstår att just den veterinären är ökänd, för att han vid flera tillfällen låtit djur vänta i dagar fast dom är skadade/sjuka + att hans attityd mot oss djurägare är många gånger under all kritik!!!!! Dessutom, så är det bara en som frågat vem jag mfl trodde att det var och det är du Peter!!!!
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ja det var jag, men det har här diskuterats som om det var självklart vem det gällde vilket ger en ganska otäck situation.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jag har inte namngivit honom här på forumet och det finns ju som sagt fler manliga veterinärer i ö-vik, så jag tycker inte att jag hängt ut specifikt honom på nått sätt och jag har definitivt inte skrivit någon osanning om honom tyvärr... Han beter sig ofta illa och då blir det som det blir ibland..
Det finns ju en anledning till att det för många av oss inom ö-viks kommun togs för givet att det var han... och det borde säga en hel del om honom som veterinär....
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Måste först bara pusta ut av ilskan, sedan fråga hur i fridens namn fungerar vet jour egentligen. Och får ni vet. ingen ersättning??? Eller frågan om hur mycket får ni. Om ni får timmvis eller hela jourtiden?? Om man har jour då är det bara upp och hoppa/jobba. Så funkar det med människor också inom sjukvården. Gör mig förbannat attityden som vet. ifråga har. Men förstår också att man ska inte vänta till sista minuten. Har aldrig själv blivit dåligt bemött av vet oavsätt om jag har ringt ang. kisse eller häst mitt i natten. Så om man är så rädd att inte orka till pension ålder då är det kanske dags att se över yrkesval.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Här så har vi en hundägare som gjort sig skyldig till grov vanvård av hund.
Och detta dessutom under en längre tid.
Vi har en ung tjej som träder in och skall leka Florence Nightingale och rädda hunden trotts att det i princip är för sent.

Och så har vi veterinären som får skit för att han inte omedelbart sätter till alla klutar för att rädda detta hopplösa fall till hund.

1. Det är hundägaren som är ansvarig och skyldig till hundens lidande.
2. Om nu denna tjejjen tog över ansvaret, så är det hon som är ansvarig.
Och som ansvarig så tar man hunden och åker med den till en jouröppen smådjursklinik.
Det är ett ansvar som man har som djurägare.

3. Det är inte veterinärens fel.
Jag lovar, här i mina trakter finns det inte en enda veterinär som åker på smådjur om natten.
Smådjur de tar man själv till klinik.
Hyr en bil, fixa en chaufför, lös problemet men skyll inte på veterinären.
Eller fixa en jägare som kan skjuta hunden om den lider och är ett hopplöst fall.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Jo visst, men om jourhavavde vet. inte ids masa sig till klininken, så går ju inte det heller........
Tycker det var bättre förut, när det faktiskt fanns nattpersonal på klinikerna + att jourhavande vet faktiskt jobbade även för smådjur på icke kontorstid...
Som det är nu, om man opererar en hund/katt eller annat smådjur, så får man ta hem dom efter operationen senast kl 17:00 och lämna av dom igen kl 08:00 dagen efter..Detta pga att det finns ingen personal på djursjukhuset under natten....
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

peter_lundin skrev:
Det här med varit på fest var alltså dubbelt fel,

PL


Jag har aldrig påstått att vet:en varit på fest heller...Det var väl tjejen, som ringde efter vet, som sa det...? Och oavsett vilken vet. det nu var, så kan det väl stämma ändå ?
Jag antar att du pratat med den vet det gäller och att denne sagt att så inte var fallet, så ord står ju i sånna fall mot ord....
 
Senast ändrad:
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Nej jag vet att det inte var du som på det här forumet skrev att hon inte ett ögonblick trodde på att vet var ute på jobb.
Jag har inte pratat med den aktuella veterinären men med andra inblandade, han var inte på fest!
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Ok, menar inte att vara en pain in the b*t :crazy: men tycker att det är viktigt att det belyses i största allmänhet, att det finns uppenbara brister och problem med det system, som är i dagens läge...
Speciellt om man bor norröver ute på landet.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Med risk att upprepa mig svarar jag, antar att frågan inte var riktad till Grana, DV:s beredskap är i första hand avsedd o dimensionerad för lantbrukets djur, men skall även gälla övriga djur där det är nödvändigt ur djurskyddssynpunkt.
Det är upp till den individuella veterinären att avgöra vad som måste tas på jourtid o vad som kan vänta. Om Dvs kunskap, resurser eller tid inte räcker till har h*n rätt att hänvisa till närmaste jouröppna klinik eller djursjukhus även om resan blir väldigt lång. Om det här joursystemet skall fungera är en hård prioritering nödvändig o staten tänker inte skjuta till mer pengar för att upprätthålla en fullständig jour på smådjur när knappast ngn privat har det. I norge har man ngn typ av krav på jour för alla vet som bedriver klinisk verksamhet.
Det går inte att jämföra vets beredskap i hemmet med läkares jour. Vi har längre pass o inte samma möjligheter till vila efteråt.
Vi får alla vara glada att inte alla DV som tycker att jouren är tung byter yrke, vart tänker ni då vända er? Var medvetna om att jouren troligen är den största bromsen när det gäller att rekrytera folk till DV samt när det gäller att behålla dem.
Ett helgpass på 63 tim (plus normal arbetsdag före o efter) ger 3 dgrs kompledighet (med lägre inkomst än för en normal arbetsdag).
Vardagsjour höjdes nyss till 24 kr/tim. Tantiem tillkommer för de förättningar man har.
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Alla är vi medvetna om bristerna. Den största bristen är att de privata inte tar sin del av jouransvater utan skjuter över sin del på en organisation som inte är dimensionerad för detta.
PL
 
Sv: Hund plågades ihjäl -- veterinär orkade inte komma

Går det inte att ställa några som helst krav på jourverksamhet för smådjur ?? Vad har Jbv att säga till om i det? (om dom har något att säga till om vill säga ?)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Artiklarna om hunden som Karoline Nordfjell tog hand om väckte massiv uppmärksamhet från ÖA:s läsare. Många har egna historier om...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: Tolly
·
  • Artikel
Hästnyheter (ÖA) Den aktuella veterinären ser inte att han har gjort något fel. Han tycker snarare att Karoline borde ha engagerat sig i hunden...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp