Hund som börjat jaga *långt*

E

ebba85

För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit på inkallning medan hennes hund är en utpräglad jakthund som drar på vilt. Det som hände var att hennes hund slet sig och fick med min hund, vi hör skall och inser att hennes hund drivit upp rådjur och min hund är också inne i skogen, helt fokuserad på att följa den andra hunden. Efter detta släpper jag inte min hund tillsammans med denna hund då han blir okontaktbar i dennes sällskap, men ensam lyssnar han. Trodde jag, mitt dumma nöt. Vi är ute i skogen och han är bara några meter från mig, två rådjur dyker upp och han drar. Jag blir vansinnig, orolig både för min hund och för rådjuren. Han kommer tillbaka efter ett tag, men hädanefter är han självklart alltid kopplad såvida vi inte befinner oss på inhägnat område.


Jag vet att det låter som en typisk bortförklaring, men det som hände har aldrig hänt tidigare och då har rådjur hoppat fram mitt framför nosen på honom. Lärde den andra hunden honom att jaga den gången? Han är strax över ett år och väldigt lättlärd på både gott och ont och tar gärna efter denna hunds beteende. Går det att få bort det på något sätt?


Jag är väldigt noga med lydnaden på min hund och att han betedde sig så kändes som ett hemskt misslyckande från min sida då jag tycker det är hemskt med hundar som springer utom kontroll och jag vill inte bli stämplad som en oansvarig hundägare.


Detta blev lite svamligt, men jag vill gärna ha lite reflektioner runt vad som hände och om någon vet hur man "avprogrammerar" en hund som börjat jaga. Har jag varit otydlig eller missat något viktigt bara säg till så berättar jag mer.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Ta bort jaktlusten helt är svårt men försök rikta den till något positivt, kör skvallerträning som gör att det är belönande för hunden att komma till dig när den ser vilt. Du kan börja träna redan i koppel, klicker är ett bra hjälpmedel tycker jag. Så fort han ser något heller hör något så klickar du o han får komma till dig så ger du godis.

Sök på skvallerträning, verkar vara ganska många som blivit hjälpta av det.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Jag tror inte du kan "ta bort" jakt lusten, men du kan trana din hund att ignorera den. Trana inkallning. Flera ganger om dagen, varje dag. Nar du gar ut kalla in och belona och lat hunden ga igen ... Belona med godis, lek, boll jakt, allt det roligaste hunden vet. Upprepa massor av ganger innomhus, pa promenader, igen och igen och ... Hall pa tills din inkallning overtraffar vilket "byte" som helst.

Jag har en hund med valdigt mycket jaktlust, men kallar jag in kommer hon ... aven nar radjuret just hoppat ut pa vagen 3 meter framfor nosen och sedan springer ifran henne efter vagen. Till och med kaninen lamnade hon fast hon var sa nara... motvilligt och jag fick ropa mer an en gang, men hon lat bli kaninen och kom. Vi "tranar" fortfarande pa att komma, fa beloning, och bli tillaten att ga ingen, trots att hon ar sa saker och jag tror det ar en "traning" som vi kommer att halla pa med tills hon blir riktigt gammal.:grin:

Oh ... det innebar naturligtvis att du alltid har hunden innom synhall sa du VET vad den gjor ... helst innan den gjor det. Om den redan har satt igang jakten ar det mycket svarare att stoppa, 'prevention' ar tricket.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Vad är det för ras? Det spelar ganska stor roll.

Annars är det som de andra säger, klicker, skvaller, öva, öva, öva.

Sen, blodspår, kan mycket väl påverka positivt, att hunden får utlopp för jakt fast under kontrollerade former. Annars är det koppel som gäller.

Det känns bra att läsa att du även brydde dig om rådjuret, efter en sån här skitvinter är rådjuret som sämst i fysisk form, det är inte säkert det överlever att springa för livet för en hund.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Tack båda för svaren! Jag har efter händelsen kört väldigt mycket inkallning med honom och det har gått bra. Innan litade jag ju på att den satt eftersom den gjort det dittills. Jag ser det alltid som en brist hos ägaren när något händer och gör allt för att förhindra att liknande situationer uppstår. Men här blev jag verkligen tagen på sängen. Det som hände med den andra hunden fick honom antagligen att inse hur "roligt" det är med jakt och jag borde ha förutsett att det kunde hända.


Men vi ska jobba vidare ännu mer, det finns mycket rådjur härikring så risken att vi stöter på dem är ganska stor. Och då ska jag träna på att stoppa honom innan han drar (självklart i löplina).
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Han är en blandning golden och schäfer/border collie. Svårt att säga vilka raser som har störst genomslag hos honom, han är en smal gul schäfer utseendemässigt. Men ingen av raserna är ju utpräglade jaktraser bortsett från den som finns i alla hundar.


Jag ska testa och se om blodspår är något för honom, allt som aktiverar och hjälper mig att förstärka lydnaden är bra och något jag gärna testar. Jag är enorm djurvän och vet vilka skador hundar kan göra på vilda djur. Jag tillhör inte dem som tror att deras hund aldrig skulle göra något ont, däremot överskattade jag min egen förmåga på inkallningen och hans jaktlust.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Skrev lite knasigt, menar att ingen av raserna är utpräglade jakthundar men att alla hundar har den instinkten mer eller mindre.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Din hund gör aldrig något ont, den är en hund, med allt vad det innebär.

Eftersom det är vallraser skulle jag varmt rekommendera att tänka vidare på blodspåret, det tycker jag har haft god effekt.
Om vi sedan "vädjar" till schäfern i den så har shäfern hög domesticeringsgrad, dvs den svarar på ganska låga stimulin.
En hund som svarar på låga stimulin svarar med jakt, jagande och gripande på tex en boll. Medan en Alaskan Malamute måste ha ett riktigt skinn att jaga och urhunden typ Basenjin måste i princip ha en levande kanin för att reagera. (då reagerar de å andra sidan desto mer)
Vad jag vill komma till är att du kan lära din hund att den visst får jaga, det du har bestämt är "lagligt".
Tex låt bli det där, så kastar jag en boll allt jag orkar åt andra hållet och du får springa efter för allt vad tygen håller. Skaffa en "bollkastare" så det blir lite värt.

I övrigt är det vanligt lydnadsträning som gäller.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Fast jag skrev ju att jag inte tillhör dem som tror att min hund aldrig skulle göra något ont :) Hundar är hundar och följer sina instinkter även om de är domesticerade, det är jag mycket medveten om. Ännu mer sedan jag läste om vad ett gäng hundar ställt till med ute i skogen för ett tag sedan, det vill jag aldrig råka ut för och då ligger det i mitt ansvar att förhindra det.


Men jag ska testa med blodspår, det låter som en bra idé just i det här fallet. Tack så mycket för hjälpen och ett bra tips! :)
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Förlåt, jag läste lite snabbt och tolkade fel :) Men nu har vi något att jobba på och det känns bra!
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Att dra efter rådjur är, för en hund, obeskrivligt underbart roligt, upphetsande och självbelönande. Har den väl fått smak på jakten, är det JÄTTEsvårt att få bort. Blodspår är kul för hunden, men jag har svprt att se hur det skulle förhindra att den jagar?
Det enda jag kan tänka mig, är att träna in ett STENHÅRT befäst -"NEJ!!" som hunden reagerar på oavsett vad som händer. Träna, träna, träna. Annars är det tyvärr koppel som gäller hädanefter.
 
Sv: Hund som börjat jaga *långt*

Jag har varit ute med honom i timmar i skogen idag och inte ett enda rådjur såg vi, hade tänkt se hur han reagerar och om han går att stoppa. Det känns tråkigt att behöva ha honom i lina, men det är ju som sagt det enda som gäller hädanefter. Jag har kört väldigt mycket med inkallning nu och den sitter bra och han är mer uppmärksam på mig nu, kan erkänna att jag blev lite nonchalant innan när det fungerade så bra att jag inte körde det så ofta som jag borde ha gjort, han kom ju alltid tillbaka :cool:

Men att begränsa jakten känns ändå som en bra tanke, han får träna spårning och det skärper lydnaden. Om det sedan påverkar honom gällande rådjuren återstår att se, men jag hoppas det. Annars får han helt enkelt vänja sig vid löplina.

kl*
Det jag tycker är tråkigt är de som har hundar som de vet drar på vilt men ändå fortsätter att ha lösa i skogen utan en tanke på djuren, jag tycker att det är oansvarigt och extremt tanklöst. Skulle det vara så att min hund inte klarar av att se rådjur utan att jaga, att jag helt enkelt inte har den lydnaden, så kommer jag såklart aldrig mer att ha honom lös i skogen.

Men jag hoppas att vi ska fixa det här!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 393
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 280
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 989
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp