Bukefalos 28 år!

Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

feel

Trådstartare
Jag är helt okunnig på det här med hunduppfostring, det erkänner jag ;) Min Chihuahua-hane på snart 4 år har jag bara som sällskap/kompis, han kan det grundläggande, typ sitt, ligg, stanna, hit...

För något år sedan började han bli "stökig" när man möter andra hundar vid tex promenad, nu blir det bara värre och värre. Han reser ragg, morrar, fräser, skäller, sliter och drar i kopplet. Trots att han är liten (2,5kg) så tycker jag att det här är väldigt störande...

Tips på hur man kan få bukt med det här problemet? Han är annars en väldigt social kille, umgås ofta med andra hundar utan problem.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Vad gör du själv när du ser att en hund kommer på andra sidan vägen?
Att lyfta upp en liten hund förvärrar ofta bara situationen mer än vad det hjälper. Ofta när man själv förväntar sig att hunden ska skälla/gör utfall spänner man sig också och drar in kopplet vilket ger signaler till hunden att "något farligt är på gång".
Skäller han i alla situationer, så fort han ser en annan hund, eller beror det på hur långt ifrån ni är?

Det kan mycket väl vara så att din hund är uttråkad och vill ha en uppgift i vardagen. Tränar ni något tillsammans alls, eller är det bara promenader som gäller?
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Jag lyfter aldrig upp honom, det har jag varit noga med ända sedan han var valp.

Kommer det en hund på andra sidan gatan går det bra, men möts vi på tex en gångstig så börjar han "stöka" på en gång.

Vi promenerar mest, han älskar att vara ute, gärna i skogen. Men det kan ju helt klart vara så att han är uttråkad.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Det som har hjälpt med min chihuahua kille är att försöka gå vidare men böja sig ner och prata klappa medan vi passerar hunden. Inte lätt med en så liten hund och lyft absolut inte upp. Han behövde väldigt mycket stöd eftersom han var så osäker. På den tiden vi tränade aktivt (flera år sedan, han är nu 12 år och bor hos min mor som "pensionär") fungerade det bra på hundklubben men efter att han åkt på stryk av större hundar kom detta problem.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Oftast är det lättare att lära en hund vad den ska göra än vad den inte ska göra s.a.s.
Jag skulle därför träna in ett önskvärt beteende, tex att gå vid din sida i slakt koppel (ett sorts vardagsfot), att sitta och ha ögonkontakt med dig, eller att "skvallra". Det finns jättebra kurser i både hundmöteshantering och skvallerträning, även en vanlig vardagslydnadskurs kanske kan göra stor nytta!

Att gå kurs är oftast det effektivaste, enklaste och roligaste sättet att förändra ngt i sin och hundens relation!

Lycka till med din lille vän!! Vart bor du förresten??
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Vad gör han när du tar tag i honom och säger till ordentligt?

Min chihuahua kan också propsa upp sig och vara världens härskare ifall man tillåter henne. Hon är ett riktigt control-freak som gärna bestämmer vem som får gå på trottoaren och inte. Men jag låter henne inte! Så fort hon spänner sig säger jag ifrån.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Av samma anledning började jag och min dvärgschnauzer på den kurs vi går nu. Kursen heter vardagslydnad, och är precis det. Visst är kursen både nyttig och rolig, men största nyttan är nog just att vi då tränar (utan att hundarna leker) 1½ timme per vecka. Mitt mål med kursen är att han ska lära sig att ha fokus på mig trots att det är andra hundar i närheten.
Instruktörens första tips är att stå stilla med hunden vid sidan/framför dig och hunden ska ha ögonkontakt (lär in ett kommando för ögonkontakten). Funkar bra men det är inte alltid det är genomförbart av en eller annan anledning.
Andra tipset är att alltid (oavsett hur hunden reagerar) ge godis så fort man passerat hunden. Jag ser alltid till att min hund har ögonkontakt med mig även då och har "släppt" den andra hunden sas.

Det finns många tips att träna på, men det här har hjälpt mig en bra bit på vägen, framstegen kommer även om det går lite långsamt :)
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Jag har aldrig tranat en liten hund att ignorera andra hundar, men jag har tranat min rottis att ignorera sma hundar some sliter i kopplet och morrar och skaller som tokiga pa henne. Jag hoppas att du far bukt med din lilla, det ar inte kul for nagon nar dom haller pa sa.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Har provat säga åt honom, hjälper i två sekunder sedan är han igång igen...
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

En kurs kanske hade varit bra, både för mig och för honom... får hålla ögonen öppna om det startas någon vardagslydnadskurs.

Bor i norra norrbotten :)
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Hur har du tränat den att ignorera hundar då? Antar att man går tillväga likadant med små och stora hundar?
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

*kl*

Det svåra med min hund är att han tar inte godis när man är ute, inte heller favoritleksaken... Så det är svårt att "distrahera" honom, men antar att det också är en träningssak.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Var bor du mer exakt så kan man ge tips om kunnit folk och ev. kurser?;)
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Kan ju komma med lite träningshjälp också och inte bara komma med kurs förslag, det är svårt om man bor uppe i norr med att hitta kurser under den här tiden på året:(.

Hur gör ni när ni är ute på promenad, är det du eller hunden som väljer tempo och väg eller är det du som gör det och hunden får hänga med på dina beslut? Tycker det låter lite som en hund som tagit över ledarrollen och måste skydda matte mot dom andra elaka hundarna.
Jag skulle prova gå ut med hunden och vara fast besluten om att idag ska hunden göra precis det jag vill. Om du är hästmänniska är man ganska insatt i det här med tempoväxlingar och halvhalter m.m, inför det på hunden. Skifta hela tiden tempo, 5 m långsamt gående, 5m joggande, 5m vanligt gående, stanna till fort och fortsätt gå så fort hunden är uppmärksam på dig, stanna och stå still en stund för att sen bara springa i full fart.
Det här kommer göra hunden mycket mer uppmärksam på dig och jag tror du kommer vinna på det i hundmöterna, hunden kommer vara mer focuserad på vad tokroliga matte kommer hitta på än hunden som kommer gående.
 
Sv: Hund som skäller/morrar vid möte med annan hund...

Jag hade förr samma problem, fast min hund väger 30 kg så det var ett litet större problem ;) Hos oss satt det helt enkelt i att Douglas inte anser att jag klarar av att "skydda" oss tillräckligt bra, jag var ingen bra ledare. Så jag började för det första att jobba med mig själv, att vara tydligare och mer konsekvent med vad jag vill att han gör. Framför allt tränade (och tränar) jag på att vara LUGN vid hundmöten. Han ska fortfarande gå fot vid möten, men i slakt koppel, det är lätt att man halar in hunden och går stelt med kort kort koppel och det får hunden direkt att tänka att det här är skitfarligt!

Dessutom har jag lärt in att han ska kunna sitta och se mig i ögonen tills jag säger till. Började med "titta!" och peka på mina ögon hemma i köket i 1 sek och sedan belöning och sen förlänger man bara tiden. När det sitter i köket tar man det vidare till andra miljöer och störningar.

Nyckeln är LUGN och KONSEKVENT i hunddressyr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Senast: Acto
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 782
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp