Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Ireland

Trådstartare
Min hund som är snart 9 månader har börjat krångla när man ska ut och rida och han ska med. Han har ända från början fått va med ute och vi har nästan alltid haft honom lös på promenader mm och det har gått jättebra.
Men nu när han är med när jag rider känner man att han inte är "med", han lyssnar bara på det han själv tycker och är ofta långt iväg och hittar egna vägar. Kommer inte när man ropar mm. Rider man förbi en gård sticker han in där för att utforska och totalt ignorerar mig. Nosen i backen och sticker iväg som en jordfräs typ.
Vi har varit väldigt noga med att träna inkallningar, sitt och stanna på avstånd, vänta, stanna kvar mm. Och det går superbra, om jag är på marken.
Problemet är när jag kommer upp på hästen, han vet att jag inte kan kontrollera det på samma sätt då.
Så nån som har tips på hur jag ska göra vid uteritter?
Det är en hanhund korsning jämthund/blue coonhound.
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Dels så är din hund nog påväg in i trotsåldern - grattis ;)
Det positiva med det är att den går över!

Men ett tips vid uteritter är att ha din hund i en longeringslina, jag har själv inte testat det (rider inte ut med min hund för han är så liten att han inte hade orkat det) men jag vet folk som testat det och varit otroligt nöjda! Det kan iaf vara ett alternativ ett tag för att lära hunden hur det ska bete sig. Det gäller ju dock att din häst är snäll och att du har koll på linan, så att ingen trasslar in sig. Lycka till :)
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Jo jag har fått det tipset av en annan med, så får väl prova det :)

Jo tack han är i trotsåldern, haha. Den där selektiva hörseln är ett tecken på det!
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Trotsåldern... Vet i tusan, men du har ju en jakthund där ingen av raserna är direkt kontaktbenägna. Träna inkallning från hästen från grunden, tills det sitter så tar du inte med dig hunden på ridturer.
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Jo jag vet, därför vi har varit hårda på just den biten, ögonkontakt och att sagt ord gäller. Och det är han verkligen jätteduktig på, vi har fått mycket positiva kommentarer på hur lydig han är. Men han e ju inte dum ;) Vet ju att man kan göra lite som man violl nr matte sitter på hästryggen.

Ska nog ha med min sambo ut ett par gånger nu när jag rider, så kan han va med på marken, kanske ha en lång lina efter hunden med.
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Helt OT, men det var en rätt spännande blandning.
Har du någon bild? :D
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

jajjamen, han poserar så gärna så ;)
8216_161570164001_622249001_3447647_1952728_n.jpg
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Söt han var ser ut som han tänker "vafför pratar ni om mej"

Lite reflektioner.
Hunden är 9 månader o du har den med på ridturer o har haft sen börjarn. Visst är det bra att dom rör på sej men kan det inte bli lite mycket för honom?

Du skrev lina efter honom. Släpp för guds skull inte honom lös med släpande lina för risken är att han trasslar in sej i skogen o fastnar - ser skräcksenario framför mej.

Nu var det ju inte det du ville ha kommentarer om. Jag tror med att du ska koncentrera dej på kontakt o inkallninar just nu. Ta det lungt med lösspringning o ha lina I HANDEN så han inte kan sticka på egna upptåg.

Lycka till.
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Han har varit med lös i stallet sedan han var liten, men inte på skogsturer förrän den senaste tiden, det var så jag menade ;) Och på hans egna promenader har han alltid fått vara lös om vi inte går i ett bostadsområde. Sen är han inte med på rundor där jag galopperar mycket, utan mest på skritt och lite trav.

Jo, tanken var väl att hålla linan i handen, frågan är bara vad min häst skulle tycka om det haha.

Idag var han med när jag tömkörde vilket gick jättebra, han fick inte gå framför mig och hästen utan hålla sig bak, och han lyssnar väldigt bra på ssssssss-ljud, då saktar han ned, och ögonkontakten är jättebra. Men idag gick vi också på en väg han aldrig gått på innan och då är han lite mer försiktig. Vissa vägar där han vet han har hundkompisar och där vi går ofta, blir självförtroendet lite väl stort och han glömmer mig :D
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

En tanke bara... Om han börjar blir olydig när du är ute och rider och du sitter av, va gör han då?
Om han är lydig när du är på marken i vanliga fall, visa att du kan hoppa ner och tillrättavisa honom även om du nyss satt på hästryggen
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Mitt tråktips är att låta hunden stanna hemma när du rider. Hunden behöver faktiskt inte följa med, framför allt inte i och med säkerhetsrisken i att du inte har full kontroll på honom! Rida med lina skulle jag aldrig i livet våga, riskerna är tillräckligt stora utan lina.

Träna hunden från backen istället, och när du tränar hästen så kan hunden vara hemma. På så vis så blir träningen optimal för båda -och för dig- och du slipper onödiga säkerhetsrisker.
 
Sv: Hund som tycker han har lite väl mycket frihet

Har jag inte testat, ofta är han så långt iväg redan så det är redan kört ;) Och jaga honom går inte för det tycker han bara är roligt. När han var lite yngre räckte det med att byta håll och plötsligt börja trava åt motsatt håll, då kom han i full fart "lämna mig inte" typ, och han var inte så intresserad av andra människor han inte kände, var väldigt "mammig". Men han börjar ju bli stor kille nu.
Blir en del tömkörning nu så jag antar att han får följa med då (jag han då ha han i ett grimskaft, har väldigt snäll häst). Och ska jag ut och skritta så får sambon följa med på marken.
Men det är bara så trist, för det är ett himla bra sätt att rasta honom på och han tycker det är så kul.
Men det kanske går över med tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 796
Senast: snorp
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 275
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 391
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 495
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp