Bukefalos 28 år!

Hund som vid 6 års ålder BÖRJAR jaga vilt

RubinNovak

Trådstartare
Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer.

Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet när jag och exet köpte henne. Trots att hon inte fick mer mental stimulans än vardagslydnad och trickträning var hon helt underbart duktig. Hon gick alltid lös, funkade med katter, sprang inte fram till hundar, jagade aldrig vilt och lyssnade klockrent på fotkommando om det kom bilar eller folk på ridturer.
Efter ett år var mamma tvungen att sälja gården och vi fick flytta in till stan. Exet fick då huvudansvaret över henne och hon blev bara värre och värre då hon i princip fick 3x10 min promenader. Vi hade även varit slarviga med koppelträning då hon alltid funkat så bra lös. Så ni kan ju tänka er hur min bc-korsning blev tillslut. Efter ett tag tog jag över henne men min kunskap räckte inte till för att reda ut ett så invant stressbeteende så jag tog hjälp av en extremt duktig tränare. Efter detta började vi med spårning, uppletande och rapportering totalt 6 dagar i veckan. Även på vilodagen fick klickern åka fram för något litet. Hunden blev markant bättre även om hundagressiviteten fanns kvar.

Med åldern så har träningen minskats något och för ca ett år sedan började jag träffa en kille som bor på landet. Vi bor nu här alla 3 sedan ca 2-3 månader tillbaka. Omställningen gick bra även om hon blev lite rastlös till en början (det händer ju spännande grejjer på en promenad inne i stan). Hon kunde dra efter djur men bröt mitt i jakten när jag röt till. Dock har denhär jakten triggats upp till det värre och jag har knappt hunnit reagera. För bara 20 min sedan drog hon efter ett rådjur och var hela tiden i närheten (vit svanstipp, lätt att se) men fullständigt ignorerade mig. Detta har hänt innan. Hon har fått mycket mindre stimulering nu då älgjakten pågått i ca 2 veckor och jag känner att detta kan vara en bidragande orsak. Hon kommer självfallet gå kopplad tills vidare och jag ska försöka komma på träningar som inte kräver skogsmark. Men om denna jakt nu blivit ett beteende, hur gör jag? Och om inte annat, hur gör jag för att inte få det till ett beteende? Skvallerträning har varit guld innan (vid hundmöten), kan det vara något nu?

När hon väl kommer tillbaka är jag bara tyst, kopplar henne och går in. Om jag inte märker att hon bryter bara för att jag ropar, då får hon beröm. Men om hon bryter bara för att hon tappade bort djuret så är det absolut inget beröm, men då slutar jag också ropa när jag ser att hon börjat spåra istället för att jaga.

Input, någon? Kan det bli en halv räddning när vi återgår till träningen igen?
 
Sv: Hund som vid 6 års ålder BÖRJAR jaga vilt

Med tanke på raserna är det inte konstigt att det finns jaktlust i hunden, och säkert också en hund med stort aktiveringsbehov. Får hon jaktlust och arbetslust tillgodosett är risken mindre att oönskad jakt och "jobb" dyker upp. Viltspår är ett exempel på sånt som kan hjälpa, iom att hon får utlopp för delar av sitt viltintresse på ett kontrollerat sätt. Skvallertränar ni i övrigt brukar det vara enkelt att föra över det på spår (och på sikt vilt) och träna inkallning i massor. Precis som du skriver så ha henne bara lös med eftertanke där du vet att risken för vilt är minimal. Var glad att du har din nödbroms i form av att hon stannar när du ryter på henne, men tänk också på att mest troligt sker ingen större inlärning i de fallen, utan träna strukturerat och använd nödbromsen just som en nödbroms :)

Med mer aktivering och ett utlopp för hennes jaktlust och viltintresse så tror jag att det absolut ska gå att få ordning på.
 
Sv: Hund som vid 6 års ålder BÖRJAR jaga vilt

Det är absolut inte konstigt egentligen, vad som är konstigt är att hon inte visat viltintresse förrän nu :o Hon har ju haft viloperioder innan utan problem.. Och nödstopp har jag ingen längre, den har ju försvunnit de senaste veckorna :( Men som du säger så ska jag nog ta upp skvaller och inkallning. Eller börja om med rättare sagt. För inkallningen sitter ju uppenbarligen inte och skvallret har legat på hyllan sedan vi slutat möta hundar på promenader..Man blir så bekväm när inkallningen suttit 100%igt sedan hon var valp :angel:

Sen blir jag ju mest frustrerad på mig själv. Någonstans har jag uppenbarligen brustit och hade jag bara undvikit det hade jag ju inte suttit här nu. Men på't igen bara!
Viltspår har jag aldrig testat, vi har kört personspår på tränarens rekommendation. Vad är skillnaden för hunden?

Upptäckte idag att klickerträning under rörelse var bökigt med en gipsad tumme :banghead:
 
Sv: Hund som vid 6 års ålder BÖRJAR jaga vilt

Jag är inne på Siktas linje. Jag kör alltid en combo vid antijaktträning.
Dvs, lydnad/skvaller eller vad som passar hunden bäst, men i kombination med utlopp för jakten. Hunden måste få jaga lagligt sas. Vilken typ av jakt blir då rasanpassat. Jag hade börjat med blodspår på din hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 944
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 290
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp