Hunddilemma

Kamomilla

Trådstartare
Tankarna har nu snurrat mååånga varv i skallen och jag vet varken ut eller in så jag ser om jag kan få hjälp och input här eller om det hjälper att bara få ner det på pränt.

Har fått erbjudande om en hund och sitter och grubblar mig grå :crazy:

Fördelar:
* ung vuxen, dvs rumsren och bra grundfostrad. Bara att börja träna ganska omgående.
* stammen, drömstam för mig för den rasen. Kombinationen kommer ej att göras om.
* uppbackningen, har uppbackning av uppf. i fråga om träning.

Nackdelar:
* mycket hund, arbetande ras, kräver med mentalt och fysisk än de jag har sedan tidigare. Kommer jag att klara av det eller kommer hunden att bli "förstörd".
* storleken, är större än de jag har sedan tidigare och jag bor inte sådär jättestort (78kvm)
* ung vuxen, jag sätter inte min prägel från början.

Så, kan någon hjälpa mig att bena ut lite eller berätta om egna erfarenheter i liknande situation?

Synd att det inte finns som på häst, fodervärd med ev. senare köp om allt stämmer :idea:
 
Sv: Hunddilemma

Har du träffat hunden? Att inte ha fått vara med om valptiden behöver ju inte vara negativt, om man bara känner att det är en trevlig hund. Jag inbillar mig dessutom att det är lättare att hitta "rätt individ" om man köper en lite äldre, mer utvecklad hund, än om man tar en valp.

Det är alltid första gången nån gång. Att hunden är mer krävande än de tidigare behöver ju inte heller garantera ett problem! Snarare är det väl sunt att du är medveten om det och snabbt kan uppfatta ev. kommande problem när hunden väl är hos dig- och på så sätt åtgärda dem innan de blir ohanterbara.

Jag bor på 65 m2, och skulle inte tveka att skaffa en stor hund. Man kan ju arbeta mycket ute;)

Känns det bra med individen och det fungerar för din vardag med en hund till, så kör hårt!

/Migo
Som bara haft vuxna omplaceringshundar, och gick från sängvärmar-ras till BC utan att passera gå;)
 
Sv: Hunddilemma

Har träffat hunden lite i förbifarten. Erbjudandet var inte aktuellt när jag såg den senast, men jag vet att uppf. är ärlig om hundens för och nackdelar.

Såååå mycket hund som en BC är det dock inte.

Har tre mindre (sällskapshundar) och en mellanstor (pensionerad jakthund) sedan tidigare.
 
Sv: Hunddilemma

Man kan inte gå livet igenom och vara förståndig hela tiden;)

*muttrar*

Finns det ingen som kan berätta vilket h-e det är med en hund som kräver mer än de man redan har där hemma och att en större hund kväver ofantligt med utrymme :angel::cool:
 
Sv: Hunddilemma

Jag har "tagit över" två hundar, varav den senaste en riktigt drömhund för mig. (Den första med, men tyvärr blandras)
Listan stämde precis överens med den jag hade, både för och nackdelar.

Jag chansade och var beredd att ge upp mycket fritid för att träna och tävla hunden. Och det är det roligaste jag gjort! Han är en fantastisk individ som passar mig som hand i handske. Tyvärr är han född 2003, dvs han är redan "gammal", så jag kommer ha honom dryga året nu, och sedan har jag fått chansen att köpa en valp efter honom. Något jag tackade ja till direkt, och hundarna är inte ens parade än :D

Sedan innan hade jag en medelaktiv hund, och det som hände var att han fick så fint anpassa sig till någon timme mer motion om dagen och ibland bli lämnad ensam för att jag aktiverar den nye. Och det finner han sig mer än gärna i, han har fått en grymt rolig lekkompis och de hänger ihop i vått och torrt.

Jag tycker att du ska, om du känner att du är beredd att lägga ner lite mer tid, köra stenhårt! Men för både din och hundens skull bör du givetvis ha en viss prövotid - gärna uppåt någon månad så du vet att allting funkar och du hinner med.

Vad är det för ras? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hunddilemma

Men för både din och hundens skull bör du givetvis ha en viss prövotid - gärna uppåt någon månad så du vet att allting funkar och du hinner med.

Detta låter som en bra idé, då hinner man känna efter ordentligt om man passar ihop och hunden tar mer (eller mindre) tid/arbete/utrymme än man trodde.
 
Sv: Hunddilemma

Har ingen bild upplagt på photobucket så jag kan inte lägga ut någon här :p

Men om du ska till utställningen på Älvsjömässan så kommer hon att vara med där :D
 
Sv: Hunddilemma

Nämen, du får ju i alla fall säga vad det är för ras! ;) Speciellt för oss som är utomlands och inte kan komma på HUND 2009 :(
 
Sv: Hunddilemma

Vad ni tjatar :p

Men då får ni gissa istället :idea:

Är närbesläktad med en av de jag har sedan tidigare (samma rasgrupp)

Och jag har: Australisk Terrier, Bichon Havanais och Finsk Spets.
 
Sv: Hunddilemma

hmm.. tror inte att du skulle skaffa dig en stor jakthund i grupp 5, så då tror jag Huskey, Akita eller malamute :idea:..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 486
Senast: Eurydome
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 706
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp