Hundrädda

Min mamma tyckte inte om hundar, sa hon. De luktar illa, harar, och smutsar ner, sa hon. Nar hon var doende och jag var dar med min Rottis, Mandy, insag jag plotsligt att hon var radd for hundar.

Hon var nog inte radd for riktigt sma hundar, men hon hade ingen aning om hur hon skulle "interact" och kommunicera med hundar sa darfor valde hon katt i stallet. Det var nog samma sak med min Mormor och Morfar som alltid hade katt i koket, men aldrig hund pa garden.

Hundradda manniskor tar sig manga uttryck ... det ar inte alltid latt att erkanna en radsla oppet.
 
Tror att alla människor som inte gillar eller rent av hatar hundar, är rädda innerst inne. Antingen för själva hunden, eller för bakterier, smittor eller smuts från hunden. Eller också är de personer med för stort kontrollbehov som är rädda för alla djur, eftersom det inte fungerar att ha kontroll över djur med de metoder de övat sig på bland människor.

Det är nog den sista kategorin som bråkar med ägare som har helt vanliga och väluppfostrade hundar som uppför sig.
Ska vi applicera det på barn också?
 
Applicera vad på barn? Din fråga är oklar.


Du menar, ska vi förutsätta att de som inte gillar barn gör det för att de egentligen är rädda för dem? Vilken bisarr frågeställning i sammanhanget. Vill du diskutera det så är det bättre att skapa en egen tråd istället för att försöka spåra ur den här med whataboutism.
Jag tycker det är en extremt märklig slutsats att om man inte gillar hundar så är man rädd för dem. Varför är det universellt att tycka om just hundar? Är det en medfödd instinkt hos alla människor som bara trumfas att just rädsla eller vad menar ni?
 
Jag tycker det är en extremt märklig slutsats att om man inte gillar hundar så är man rädd för dem. Varför är det universellt att tycka om just hundar? Är det en medfödd instinkt hos alla människor som bara trumfas att just rädsla eller vad menar ni?

Det var en användare som resonerade så, övriga har inte yppat ett ord om liknande. Tycker du att det är rimligt att försöka ställa hela Hund till svars för det, med ditt niande? Det är nog mer konstruktivt att sätta tråden på ignore och ta en andningspaus än att hålla på så för att du störde dig på en enda hundmänniskas tankar.
 
Tror att alla människor som inte gillar eller rent av hatar hundar, är rädda innerst inne. Antingen för själva hunden, eller för bakterier, smittor eller smuts från hunden. Eller också är de personer med för stort kontrollbehov som är rädda för alla djur, eftersom det inte fungerar att ha kontroll över djur med de metoder de övat sig på bland människor.

Det är nog den sista kategorin som bråkar med ägare som har helt vanliga och väluppfostrade hundar som uppför sig.

Det tror inte jag. Jag är helt övertygad om att det finns folk som bara ogillar hundar.
 
Jag tror i och för sig att många som ogillar barn gör det på grund av obehagskänslor också, kring skrik och spring och kräks och kladd och annat som ofta förekommer i närheten av små barn. :D Jag inkluderar mig själv där.

Obehagskänslor är inte samma som rädsla. Personligen gör barn mig irriterad för att de ofta är störiga...

Jag ogillar barn för att de är högljudda och ofta inte kan bete sig. Alldeles för många föräldrar tycker att allt deras barn gör är gulligt så därför låter de barnen bete sig hur som helst!
 
Det var en användare som resonerade så, övriga har inte yppat ett ord om liknande. Tycker du att det är rimligt att försöka ställa hela Hund till svars för det, med ditt niande? Det är nog mer konstruktivt att sätta tråden på ignore och ta en andningspaus än att hålla på så för att du störde dig på en enda hundmänniskas tankar.
Du svarade på mitt inlägg som var riktat till just den användaren. Jag tyckte bara det var artigt att ta med dig när jag gjorde detsamma då mitt inlägg uppenbarligen störde dig. Jättebra om du inte har den åsikten :) Jag tänker inte svara på din sista mening då den tyvärr bara är till för att göra mig förbannad vilket jag inte förstår varför du är ute efter då du från början inte ens var indragen i mitt inlägg i den här tråden.
 
Jag tycker det är en extremt märklig slutsats att om man inte gillar hundar så är man rädd för dem. Varför är det universellt att tycka om just hundar? Är det en medfödd instinkt hos alla människor som bara trumfas att just rädsla eller vad menar ni?
Okej då förstår jag vad du menade.
 
Ska vi applicera det på barn också?
Jo men det kan man nog delvis? Att personer kanske i vissa fall "inte gillar" barn för att de inte vet hur de ska interagera med dem, att de är oförutsägbara och lite jobbiga att möta.

Små på ett sätt och stora o mellanstora på ett annat.

Det är ju ändå ett utpekande av en grupp som beter sig lite annorlunda och som inte betraktas helt som "vanliga människor" av varken de som älskar barn eller hatar barn. Och som man kanske inte kan interagera normalt med och tex be att sluta med X eller Y för att deras medföljande människa kan vara aggressiv.

Jag är helt övertygad om att det också finns vissa människor som blir osäkra om det är fyra goa 15 åriga killar på 180 i butiken, att det känns mycket och stort och blir arga. -det är ungdomar i butiken, det borde vara förbjudet såg jag på ett lokalt forum en gång. Eller -jag såg fem 12 åriga pojkar cykla i riktning mot X waaaaa! varning. (typ kan de inte sitta inne och spela dataspel istället för cykla tillsammans)
 
Tror att alla människor som inte gillar eller rent av hatar hundar, är rädda innerst inne. Antingen för själva hunden, eller för bakterier, smittor eller smuts från hunden. Eller också är de personer med för stort kontrollbehov som är rädda för alla djur, eftersom det inte fungerar att ha kontroll över djur med de metoder de övat sig på bland människor.

Det är nog den sista kategorin som bråkar med ägare som har helt vanliga och väluppfostrade hundar som uppför sig.
Kanske, jag har en liten teori om att männsikor som är elaka mot hästar även de är rädda för dem.
Har inte varit runt så många som är elaka mot hästar, men när det hänt har jag sett att de är rädda och inte kan läsa hästen och därför beter sig som as.

Inte alla så klart, men jag tror att det definitivt kan vara så.
 
Jo men det kan man nog delvis? Att personer kanske i vissa fall "inte gillar" barn för att de inte vet hur de ska interagera med dem, att de är oförutsägbara och lite jobbiga att möta.

Små på ett sätt och stora o mellanstora på ett annat.

Det är ju ändå ett utpekande av en grupp som beter sig lite annorlunda och som inte betraktas helt som "vanliga människor" av varken de som älskar barn eller hatar barn.

Jag är helt övertygad om att det också finns vissa människor som blir osäkra om det är fyra goa 15 åriga killar på 180 i butiken, att det känns mycket och stort och blir arga. -det är ungdomar i butiken, det borde vara förbjudet såg jag på ett lokalt forum en gång. Eller -jag såg fem 12 åriga pojkar cykla i riktning mot X waaaaa! varning. (typ kan de inte sitta inne och spela dataspel istället för cykla tillsammans)

En del mataffärer som ligger nära skolor har förbjudit ungdomar att gå in och handla under skoltid. P.g.a. snatteri. Som ett litet halvt OT...
 
Kanske, jag har en liten teori om att männsikor som är elaka mot hästar även de är rädda för dem.
Har inte varit runt så många som är elaka mot hästar, men när det hänt har jag sett att de är rädda och inte kan läsa hästen och därför beter sig som as.

Inte alla så klart, men jag tror att det definitivt kan vara så.

Jag tror att många de personerna helt enkelt har köpt idén om att man måste dominera en häst för att den ska lyda. De ser inte hästen som en individ med känslor utan som nåt man kan och bör tvinga att göra som man vill. Att hästen skulle ha egna känslor har nog inte slagit dem. Så nä, jag tror inte att det är rädsla. Jag tror att det är en kombination av "så har man alltid gjort" och brist på empati.
 
En del mataffärer som ligger nära skolor har förbjudit ungdomar att gå in och handla under skoltid. P.g.a. snatteri. Som ett litet halvt OT...
Ja absolut men det är ju på förekommen anledning. Så var det inte i det här fallet utan personen ville inte att det skulle vara ungdomar som handlade i en butik ganska långt från en skola. Vilket är vaninnigt, ska en person mellan 10-18 inte kunna handla glass med ett par kompisar?
 
Jag tror att många de personerna helt enkelt har köpt idén om att man måste dominera en häst för att den ska lyda. De ser inte hästen som en individ med känslor utan som nåt man kan och bör tvinga att göra som man vill. Att hästen skulle ha egna känslor har nog inte slagit dem. Så nä, jag tror inte att det är rädsla. Jag tror att det är en kombination av "så har man alltid gjort" och brist på empati.
Jag tänker att det nog är olika. Både mellan olika individer som beter sig illa mot olika hästar och mellan en individ som beter sig illa mot en häst men inte mot en annan.

Dvs en person som inte är rädd för hästar kan säkert vara rädd för en häst och bete sig illa mot den. Eller anse att den är "bestämd" mot just den. Eller så är det en person som är elak mot alla hästar och tror det är rätt, eller fel eller har problem eller gör det på samma villkor som hen slår sin partner och sina barn, eller skulle slagit dem om hen hade haft dem osv.
 
Ja absolut men det är ju på förekommen anledning. Så var det inte i det här fallet utan personen ville inte att det skulle vara ungdomar som handlade i en butik ganska långt från en skola. Vilket är vaninnigt, ska en person mellan 10-18 inte kunna handla glass med ett par kompisar?

Det beror ju helt på hur de uppför sig...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 377
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 414
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp